Du er her:

Kommunene har lenge gitt grønt lys til de aller fleste som vil kjøre snøskuter. Foto: shaunl/Istockphoto

Kommunene har lenge gitt grønt lys til de aller fleste som vil kjøre snøskuter. Foto: shaunl/Istockphoto.

VALG 2015

40 080 fikk kjøre i utmark

Norske kommuner har lenge gitt grønt lys til folk som vil kjøre i skog og mark. Dagens kommunestyrer sa knapt nei til noen søknader om dispensasjon fra kjøreforbundet i perioden 2011-2014. Kystpartikommuner sa ja til flest, mens Ap og Venstre hadde lavest andel dispensasjoner.

Nesten alle som søkte fikk kjøre i skog og mark. I perioden 2011-2014 fikk 95 av 100 søkere dispensasjon fra kjøreforbudet.

Den 12. mai i år opphevet Regjeringen forbudet mot fornøyelseskjøring med snøskuter i skog og mark. Før det har man måttet søke dispensasjon. Nå har Regjeringen opphevet forbudet, og det blir nå fritt frem for kommunene å anlegge skuterløyper for innbyggerne.

Men norske kommuner har lenge gitt folk som har villet kjøre tillatelse. Natur & miljøs gjennomgang av tall for dispensasjoner i inneværende kommunestyreperiode viser en svært liberal praksis, hvor så godt som alle søkere fikk dispensasjon. Det gjelder ikke bare snøskutere, men også motoriserte firehjulinger. I alt 40 080 fikk tillatelse til å kjøre snøskuter og firehjuling i utmark i årene 2011-2014. Det er like stor andel som i perioden 2007-2010, men antall søkere er redusert med 12 prosent. Kommuner med ordfører fra Kystpartiet ga flest dispensasjoner, 99 prosent, mens kommuner med Ap- og Venstre-ordførere ga færrest, 93 prosent. Dette viser tall kommunene selv har rapportert inn til KOSTRA (Kommune-Stat-Rapportering).

I forbindelse med valget i 2015 har fagbladet Natur & miljø hentet ut tall for norske kommunes innsats for og påvirkning på natur og miljø innen avfall, klima, natur, motorferdsel, energi og transport. Vi har også sammenlignet perioden 2011-2014 med 2007-2010 der tall er tilgjengelige for å vise hvilken trend kommunen står i ut fra et miljøperspektiv.

Finn din kommune i denne pdf-en! (30,2 MB)

Les også disse sakene:

Hva gjør din kommune for miljøet?
Hvor mye kastes, hvor mye gjenvinnes, hvor mye slippes ut, hvor mange rovdyr drepes og hvor mange el-biler er det der du bor? Natur & miljø har laget en enkel miljøprofil for din kommune og sammenlignet innsatsen til dagens kommunepolitikere med deres forgjengere.

 

Med rett til å dispensere
Forbudet mot bygging i strandsonen er ikke mye verdt når kommunestyret settes. Kommunepolitikere må ta skylden for at en lang rekke arter og naturtyper i dag er truet, mener biologiprofessor Dag Olav Hessen.

 

Der ingen skulle tro at noen får bo
Det er forbudt å bygge i strandsonen, langs elver og i naturområder. Likevel får nesten alle som søker tillatelse. Tall Natur & miljø har undersøkt viser at kommunene sier ja til 86 av 100 nybygg i områder med byggeforbud.

 

Dispensasjoner til motorferdsel i utmark  2011-2014
Ordførerparti Søknader Innvilget Andel Endring
Kystpartiet 302 300 99 4
SP 11526 11163 97 1
KrF 676 650 96 0
SV 1862 1790 96 2
Høyre 10137 9585 95 -2
Lokale lister 3681 3473 94 -1
Frp 116 109 94 -1
Ap 14632 13676 93 -2
Venstre 148 138 93 -3
Antall og andel dispensajsoner til motorferdsel i utmark 2011-2014 i norske kommuner, sortert etter ordførerparti. Endring målt opp mot dispensasjoner i perioden 2007-2010. Kilde: KOSTRA/SSB

Nyheter

Puddiken
KUTT BILREISER

Vår store dårlige samvittighet

27.07.2017

Bilen er vår største, dårlige miljøsamvittighet. Alle vet at bilkjøring fører med seg miljøproblemer. Men hva kan vi gjøre med det?

Maria
KUTT BILREISER

Jeg sykler, så klart!

27.07.2017

Maria Andersen smiler der hun sitter med kaffekoppen i hendene. Det er en helt vanlig dag på jobb i midten av januar, og på Sagene i Oslo er gatene dekket av snø og is. Det er skikkelig holkeføre, og folk går i pingvingange bortover fortauene. Men Maria sykler.

Ulvestad
ENERGISMART BOLIG

Tre ulike familier, tre ulike energiløsninger

27.07.2017

Familien Thorsheim har fått boret et 120 meter dypt hull utenfor huset sitt. Siden har strømforbruket sunket så kraftig at strømleverandøren BKK mistenker dem for å jukse med strømmåleren.

Sokk til nettside
TA VARE PÅ DET DU HAR

Stopp den ullsokken!

27.07.2017

Det gjorde nemlig alltid bestemor. Hun strikket jo for så vidt sokkene selv også, og fikk nok et litt nærmere forhold til dem enn hva mange av dagens forbrukere gjør. Og kanskje det er der problemet ligger. Mangel på nærhet; å sette pris på det man har og ta vare på det.

Slagbor, TommL Istockphoto m logo
LEIE HELLER ENN Å EIE

Et slagbor til overs

27.07.2017

Har du tenkt på alle de tingene du eier som du egentlig bare har bruk for en gang i blant? Gir det for eksempel mening at alle familiene i et borettslag eier en gressklipper hver, en trillebår hver, hver sin verktøykasse og hver sin rake? Hva med bil? Trenger man egentlig det hvis man ikke bruker den så ofte?

Gammelhatt davidd flickr

En gammel hatt – en forlatt skatt

27.07.2017

Er boden din stappfull av ting du aldri bruker? Er klesskapet ditt sprengferdig og hyllene overlesset med klær? Er det litt sånn at du aldri finner noe, fordi det ikke er mulig å komme til i alt kaoset?

Gulrot med logo
BRUK MATVETT

Ikke kast den slappe gulrota!

27.07.2017

Den kan du i stedet putte i buljonggryta. Med sin friske sødmefylte smak spiller den en viktig birolle i så mang en rett – på bunn av søppelspannet derimot, går den til grunne.

Dyrkeprosjektet på Vaterland ble etablert av Helene Gallis i Nabolagshager, på oppdrag fra Bymiljøetaten Foto Monica Løvdahl
BRUK MATVETT

Gallis i eventyrland

27.07.2017

Helene (39) var oppgitt og frustrert over hvor lite som ble gjort for miljøet. Men så oppdaget hun en skjult inngang som viste henne veien til et grønt byliv.

Terje_AsahidakeJapan_Moran_1004953
BRUK MATVETT

— Vi må spise mindre kjøtt

27.07.2017

Snøbrettlegenden Terje Håkonsen er opptatt av hva han putter i kroppen. Han er en av mange som mener det er lurt å spise mindre kjøtt generelt, men også mer bærekraftig kjøtt når man først velger det.

Viser fra 61 til 72 av totalt 358 artikler