Disse Frp-statsrådene bestyrer sektorer som til sammen står for 75,2 prosent av Norges klimagassutslipp. Fra venstre: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, olje- og energiminister Tord Lien og landbruksminister Sylvi Listhaug. Foto: Olav Heggø/Fotovisjon (Olsen), Olav Thomas Haugersveen/SMK (Lien), SMK (Listhaug)

75 prosent av utslipp styres av Frp

Høyre fikk miljøvernministeren i regjeringen Solberg. Men Fremskrittspartiet leder departementene som har styringen med klimagassutslippene.

75,2 prosent av utslippene kommer fra sektorer som kontrolleres av Fremskrittsparti-styrte departementer, viser klimastatistikken fra Statistisk sentralbyrå.

"Ikke bevist"
For to år siden uttalte landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) til VG: "Det er ikke bevist at menneskelige CO2-utslipp fører til klimaendringer. Det er først og fremst en unnskyldning for å innføre mer skatter og avgifter", mens hun poserte med sin store bil på en bensinstasjon.

Se saken her.

Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft (H) sier til Natur & miljø at hun ikke tror det vil bli vanskelig å samarbeide med statsrådene fra Fremskrittspartiet om klimaspørsmål.
- Vi er én regjering, med én plattform. Vi har et godt samarbeidsklima, og Regjeringens utgangspunkt er at vi skal forsterke klimaforliket, og føre en sterk og ambisiøs klimapolitikk. Da diskuterer vi ikke snøen som falt i fjor.

Utslipp fra ulike departementers sektorer

Samferdselsdepartementet: 35,4 prosent (Statsråd: Ketil Solvik Olsen, Frp)

Olje- og energidepartementet: 28,9 prosent (Statsråd: Tord Lien, Frp)

Nærings- og handelsdepartementet: 21,6 prosent (Statsråd: Monica Mæland, H)

Landbruks- og matdepartementet: 10,9 prosent (Statsråd: Sylvi Listhaug, Frp)

Kommunal- og regionaldepartementet: 1,4 prosent (Statsråd: Jan Tore Sanner, H)

Annet: 1,8 prosent

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.