Friends of the Earth salmet seg i formiddag for å legge planer idet klimatoppmøtet i Warszawa går mot slutten. Foto: Tor Bjarne Christensen

FNs klimatoppmøte går mot slutten

Aktivistsamling i tolvte time

I går forlot de klimatoppmøtet i protest. I dag samlet miljøvernere seg i et aktivisthus i sentrum av Warszawa. Natur & miljø fikk være med da Friends of the Earth la sin plan for det som er igjen av klimatoppmøtet.

Tjue-tretti personer sitter spredd utover, på gulvet og i strandstoler, i et rom med stukkatur i taket og marmorsøyler i hjørnene. Det var neppe for å huse aktivister det en gang så staslige bygget ble satt opp. Nå ligger det som en råtten tann i Warszawa paradegate Nowy Swiat, der eksklusive restauranter, gullsmeder og fasjonable forretninger ligger tett i tett. Det er her de samles, folk fra flere miljøorganisasjoner, etter at de i går forlot klimaforhandlingene. Vi var med da Friends of the Earth gjorde opp status, idet klimatoppmøtet går inn i sin tolvte time. Etter planen skal det avsluttes i ettermiddag, men alt tyder på at forhandlingene vil fortsette utover natten.

Riktig å gå Lars Haltbrekken på Friends of the Earths stategimøte i dag.
Lars Haltbrekken på Friends of the Earths stategimøte i dag. Fotograf: Tor Bjarne Christensen

Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken og nestleder i Natur og Ungdom Arnstein Vestre er med på møtet i Friends of the Earth. Når de nå er ute av konferansesenteret blir miljøorganisasjonenes arbeid langt vanskeligere. Likevel mener alle her at det var riktig å forlate konferansen, som finner sted i den store fotballstadionen noen få trikkestopp unna.

– Det var helt rett å gå ut av forhandlingene i går. Over 800 personer fra en lang rekke organisasjoner som Redd Barna, LO og Naturvernforbundet forlot forhandlingene for å markere at vi ikke kan gå med på et kappløp mot bunnen, sier Haltbrekken.

Friends of the Earth er en internasjonal sammenslutning av miljøorganisasjoner fra hele verden. Naturvernforbundet er den norske medlemsorganisasjonen.

– Kampen mot klimatrusselen må forsterkes, ikke svekkes som det nå ligger an til at toppmøtet her i Warszawa vil gjøre. Utmarsjen er blitt lagt kraftig merke til og vårt håp er at den legger et press på forhandlerne som gir miljøet et bedre resultat enn det lå an til. Samtidig er det viktig å understreke at vi kommer tilbake. Vi har ikke forlatt klimaforhandlingene for godt, men det var riktig å gjennomføre en kraftfull markering nå.

– Øker presset på forhandlingene Jagoda Munic, leder av Friends of the Earth International
Jagoda Munic, leder av Friends of the Earth International. Fotograf: Tor Bjarne Christensen

Natur & miljø får være med på begynnelsen av møtet, da deltagerne gir deler korte oppdateringer. Men vi blir bedt om å gå når de skal diskutere strategien videre. Før vi går får vi en kommentar fra lederen i Friends of the Earth International, Jagoda Munić fra Kroatia. Hun mener deres utmarsj fra forhandlingene gir et klart signal til verdens land om at de må bli enige.

– Vi har fått klare signaler fra den polske presidenten for forhandlingene om at vi er en viktig aktør. Det har visst vært fremgang i forhandlingene i natt, både når det gjelder finansiering og innholdet i en ny klimaavtale.

– Så aksjonen har økt presset på forhandlingene?

– Ja, absolutt. Dette var en god måte å vise forhandlerne og politikerne at de må gjøre noe, og bli enige om nye bindende klimatiltak som kan kutte utslippene og være rettferdige overfor utviklingsland, sier Munić.

Naturvenforb-SMALFORSKNINGkorr
3 av 4 undersøkte småkraftrapporter står til stryk

Finner lite der det skal bygges

10.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

De finner lite, selv der det bugner av truede arter og sjeldne naturtyper. I det siste er det avdekket en rekke saker der kraftselskapenes innleide konsulenter har oversett store naturverdier. Det fører ofte til at utbyggeren får legge elva i rør.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.