Over 100 personer deltok i aksjonene for å stanse Nordic Minings prøveboring i Engebøfjellet. Her er noen av dem.

ALT for Førdefjorden

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Ingen forbehold, ingen tilsvar. Ingen representanter for gruveselskapet. Ingen byråkrater, jurister eller politikere. Ingen som forstår at fjorden er viktig, men …

Her finner du bare ren naturkjærlighet, offervilje og et ustoppelig engasjement fra noen av dem som i februar lenket seg fast for å stanse Nordic Minings prøveboring på Engebøfjellet. Gruveselskapet har fått tillatelse til å utvinne rutil og dumpe 250 millioner tonn gruveslam i Førdefjorden. Det akter de å stanse. Vi lar dem snakke for seg selv.

Tina Andersen Vågenes (20)Image
Stilling: Sentralstyret Natur og Ungdom
Var i Vevring i rundt to uker
Bøter: 2, 24 000 kroner
Fengsel: – Ikke glattcelle, ble satt i buss.
– Hvorfor aksjonerte du?
– Fordi kortsiktig profitt til et gruveselskap ikke skal komme foran hensynet til min fremtid. Fordi det er grunnleggende sinnssykt og galt å sprenge toppen av Engebøfjellet for å dumpe det i Førdefjorden.

Magnus Storvoll Strømseth (21)Image
Stilling: 2. nestleder Natur og Ungdom
Bøter: 1, 12 000 kroner
Fengsel: – Glattcelle i 2 timer.
– Hvorfor aksjonerte du?
– Jeg tillater ikke å bruke fjordene våre som avfallsplass for gruveindustrien. Framtidas gruveindustri må ta hensyn til naturen.

Andrea Sofie Ellingsen Aasvang (22)Image
Stilling: Førstekonsulent Sabima
Bøter: 1, 10 000 kroner
Fengsel: – Nei, ble satt i buss utenfor Florø politistasjon.
– Hvorfor aksjonerte du?
– Fisken og fjorden er fortida, nåtida og ikke minst framtida. Vi kan ikke la den ødelegges av kortsiktig profitt.

Mats Islek Tønjum Alfsen (17)Image
Stilling: Student
Antall aksjonsdager: 7
– Hvorfor aksjonerte du?
– Fordi ødeleggelsen av et så stort areal med fjell og fjord har enorme konsekvenser for pårørende arter og natur. Jeg aksjonerte fordi disse konsekvensene er kulturvoldtekt.

Se oppslaget om aksjonene på Engebøfjellet i Natur & miljø 1-2016.

Finn Røsland (38)Image
Bosted: Osterøy
Stilling: Oversetter
Antall aksjonsdager: Var i Vevring i ei veke.
Bøter: 1, 10 000 kroner
Fengsel: – Var innom glattcella i cirka 10 minutt saman med dei 3 andre aksjonistane.
– Hvorfor aksjonerte du?
– Fordi fjordane våre er evige ressursar. Nokre få menneske skal ikkje kunna tena seg styrtrike på å øydeleggja livsgrunnlaget for andre folk, dyr og plantar.

Sigrid E. Høeg (22)Image
Stilling: Organisasjonssekretær Natur og Ungdom
Fengsel: – Vel, jeg kom på glattcelle
– Hvorfor aksjonerte du?
– Det er miljøkriminalitet. Alltid setter Regjeringen kortsiktig profitt fremfor miljøhensynet. Her handler det faktisk om fremtidig generasjoners tilgang til mat, og det kan vi ikke risikere.

Politiet kommer, aksjonister sitter fastlenket på Engebøfjellet. Foto: Amanda Ivsersen Orlich/Natur og Ungdom

Anja Bache-Wiig Solberg (20)Image
Bosted: Årnes
Stilling: Student
Bøter: 2, 20 000 kroner
– Hvorfor aksjonerte du?
– Havet skal ikke skal brukes som søppelplass. Det politiske og økonomiske systemet må endres slik at miljøhensyn settes høyest!

Gaute Eiterjord (20)Image
Stilling: Deltidsjobb, nestleder Natur og Ungdom
Antall aksjonsdager: 4
Bøter: 1, 12 000 kroner
Fengsel: – Nei.
– Hvorfor aksjonerte du?
– Fordi Regjeringa ignorerer miljøfaglege råd ved å seie ja til raseringa av fjorden, og nokon må ta ansvar for naturen og framtida når politikarane ikkje gjer det.

Arnstein Vestre (24)Image
Stilling: Rådgiver Greenpeace
– Hvorfor aksjonerte du?
– Når regjeringen ikke klarer å ta vare på naturen vår, må noen gjøre det. Framtida hører rene fjorder til, ikke en gruveindustri som får ture fram som den vil.

Ingrid Skjoldvær (22)Image
Bosted: Sigerfjord, Vesterålen
Stilling: Leder i Natur og Ungdom
– Hvorfor aksjonerte du?
– Når regjeringa er mer enn villig til gjøre fjordene våre om til søppelplass så må noen si fra. Vi har prøvd på lovlig vis i årevis, men de nekter å høre. Derfor føltes det både viktig og riktig å (bokstavelig talt) sette seg i veien.

Håvard Lundberg (30)
Bosted: København
Stilling: Interaksjonsdesigner
Bøter: 2, 20 000 kroner
Fengsel: – Nei, varm buss begge ganger.
– Hvorfor aksjonerte du?
– For fjord, fisk, fjell og folk. Mot en regjering som overkjører miljøfaglige råd. For en mineralnæring som tåler morgendagens lys.

Håvard Lundberg bæres bort av politiet.

Nicholas Wilkinson (27)Image
Bosted: Oppegård
Stilling: Leder av Sosialistisk Ungdom
Bøter: 1, 10 000 kroner
Fengsel: – Var på glattcella i 30 minutter.
– Hvorfor aksjonerte du?
– Fordi naturens verdi ikke kan måles i penger.

Mari Gjerdåker (22)Image
Stilling: Aktivitetskoordinator Natur og Ungdom
Bøter: 2, 24 000 kroner
Fengsel: – Satt 4 timer i politibussen i Florø, den andre gangen ble vi bare kjørt ned fjellet.
– Hvorfor aksjonerte du?
– Fordi fjordens bærekraftige ressurser er langt viktig enn et gruveselskaps profitt. Dersom kun den billigste deponiløsningen er mulig, kan ikke prosjektet være lønnsomt å gjennomføre. Det ville vært utrolig naivt å sette fjordens evigvarende ressurser på spill for litt kortsiktig profitt og arbeidsplasser.

Ørjan Thingnes (32)Image
Bosted: Vevring
Stilling: Sjømann
Antall aksjonsdager:
Bøter: 1, 10 000 kroner
Fengsel: – Satt i politibussen i 2 timar. Fekk kaffi og bollar.
– Hvorfor aksjonerte du?
– Dette prosjektet er grov utnytting av naturressursar i verste u-landskala. Det er og overkjøring av ei lokalbefolkning som blir sterkt berørt men overhodet ikkje har blitt hørt med sine bekymringar.

Inger Fure Grøtting (24)Image
Bostyed: Florø/Sunnfjord
Stilling: Lektorstudent
Fengsel: – Kort opphald på glattcelle
– Hvorfor aksjonerte du?
– Fordi eg vil heim til eit bærekraftig og grønt framtidsfylke som tek vare på ressursane for framtidige generasjonar.

Sara Andersen Vågenes (20)Image
Stilling: Kampanjesekretær Natur og Ungdom
Bøter: 1 bot, 10 000 kroner.
– Hvorfor aksjonerte du?
– Jeg aksjonerte fordi jeg ikke forstår hvordan dumping av giftig gruveavfall hører hjemme i Norge i 2016. Jeg lenker meg så mange ganger som nødvendig for å redde en av de vakreste, mest fiskerike og reneste fjordene i Norge!

Erlend, Ane Margrethe og Magnus i politibilen. Foto: Amanda Iversen Orlich/Natur og Ungdom

Sara Andersen Vågenes og Natalie Ekroll aksjonerer på Engebøfjellet. Foto: Natur og Ungdom

Bo Eide rydder strand i Troms Foto Bo Eide

Plastverstingene blant oss

25.06.2018

Korker, flasker, Q-tips ... Tolv typer forbruksplast går igjen på norske strender. Hver eneste dag forsøpler de områder og skader dyr. Hadde flere brukt søppelkassa, ville naturen vært spart for enorme mengder plast.

Garn

SUPERWASH – Ikke lenger naturlig ull

19.06.2018

– Hvorfor lure folk? spør Federica Mudu. Lidenskapen for å strikke kombinert med en doktorgrad i kjemi gjorde henne oppmerksom på hva superwashbehandling gjør med garnet.

Fotballbaner red

Fotballbaner forurenser

12.06.2018

Gummikulene som sørger for demping på kunstgressbaner, er en av Norges største kilder til plastforurensning. Det jobbes med alternativer, men foreløpig er ingen funnet gode nok. I mellomtiden forsvinner tonnevis av oppmalte bildekk ut i naturen.

Ice kaffeeeinstein flickr

Til Syden med tog og båt – sommeren 2018

Svette flyplasser, dårlig benplass og turbulens. Jo, flyturen til Syden kan tære på humøret. Dessuten forurenser fly uforholdsmessig mye. Prøver du en reise langs bakken kan du oppleve flere steder på samme tur, på en langt mindre miljøbelastende måte. Med tog og båt kommer du komfortabelt frem, uten innsjekking og sikkerhetskøer. Med litt planlegging kan sydenferien bli en hel liten ekspedisjon!

Gamlebyen terje t flickr

Dagsturer fra Oslo

En ferie må ikke være lang, eller gå til utlandet. Vi har samlet et knippe reisemål som kan gjøre seg som en dagstur med kollektivtrafikk fra Oslo, med reisemål i Norge, Sverige og Danmark. Vi har sett på steder utenfor Oslo og Akershus (Ruters trafikkområde), men kan også anbefale reisemål her som Drøbak, Son, Tusenfryd, Fetsund lenser og ikke minst de fantastiske markaområdene som omkranser hovedstaden.

Plastklær

Plast overalt

26.05.2018

Tekstiler er så mangt. Fra tapet til møbelstoffer, tepper, klær, kosedyr, stopping, garn, isolasjon, sekker, presenninger og fiskegarn. Nær 70 prosent av alle tekstiler som brukes i verden er kunststoffer. Altså plast. Men plast finnes også i andre tekstiler, der du minst venter å finne den.

Søgne
PLAST I SJØEN

Dykker etter gamle synder

13.05.2018

Har du dumpet avfall i sjøen? Satt igjen teiner og garn? Møt de som fisker opp skrotet du ikke tok med deg.

Nina Jensen Foto Kjell Ruben Strøm red
Nina Jensen:

Miljøforkjemper på innsiden

12.05.2018

–Jeg tror at jeg kan få til store endringer fra innsiden her, sier tidligere WWF-leder Nina Jensen. Som sjef for Kjell Inge Røkkes gigantiske nye havforskningsprosjekt er plast i havet øverst på lista over miljøproblemene hun ønsker å løse.

Dyrspiserplast

Dyr som spiser plast

23.04.2018

Hva har vannloppe, krill, blåskjell, torsk, sild, havhest og gåsenebbhval til felles? De lever i vår verden, de har vært her lenge – og de spiser plast.