Norske besteforeldre stjal showet på Folkets klimatoppmøte utenfor Paris søndag. (Foto: Kristian S. Aas).

Besteforeldre marsjerte for klimahandling

Aksjonister fra Besteforeldrenes klimaaksjon gjorde seg bemerket på Folkets klimatoppmøte i Montreuil utenfor Paris i dag. Med kassegitar, bannere og høye rop krevde de klimahandling fra Norge.

«Unna vei, her kommer de norske besteforeldrene», kommanderte en myndig, fransk demonstrasjonsvakt. Og folk flyttet seg, så de togreisende besteforeldrene fikk markert seg ettertrykkelig. Vakten var overbevist om at dette var første gang han hadde ryddet vei for et slikt demonstrasjonstog.
- Jeg tror ikke det er besteforeldre-parader fra noe annet land enn Norge, smilte han.

Krever klimahandling
Besteforeldrene hadde med seg kraftige slagord, sanger og bannere som krevde at Norge må handle i klimasaken, ikke bare prate. Med røde luer og særegne symboler ble de en attraksjon på området for Folkets klimatoppmøte, der tusenvis av mennesker hadde samlet seg i den parisiske vintersola. Talere som Sofieprisvinner Bill McKibben fra 350.org og globaliseringsaktivist og forfatter Naomi Klein har holdt foredrag, mens et hundretalls ulike organisasjoner har satt sitt preg på forstaden.

- Gir inspirasjon for alliansebygging
Besteforeldrene var forsterket med andre deltakere på Klimatoget, som kom frem til Paris på fredag.
- Det har vært veldig interessant, og gir inspirasjon for alliansebygging, sier Torstein Fjeld fra Grenland, som var med toget til Paris.
- Det er inspirerende å komme til et sted der så mange engasjerte mennesker er samlet, og inspirasjonen kan spres internasjonalt, sier Astrid Kjellevold fra Oslo, som er aktiv i Naturvernforbundet.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.