Du er her:

3 timer og 10 minutter tar toget fra Trondheim til Otta (245 km). Det er 15 minutter mer enn Milano-Roma (568 km). Foto: Steve Selwood

3 timer og 10 minutter tar toget fra Trondheim til Otta (245 km). Det er 15 minutter mer enn Milano-Roma (568 km). Foto: Steve Selwood.

Kommentar:

Bygg tog for fly!

Jeg sitter på toget fra Trondheim mot Oslo. Etter en halv time er jeg på Lundamo, 38 kilometer fra Trondheim sentralstasjon. I Kina kunne jeg ha reist fra Beijing til Tianjin på samme tid, en strekning på 117 kilometer.

Jo da, det bor flere i Kina enn i Norge. Noen hevder til og med at det er der folk flest bor. Så jeg skjønner at markedet er større, og krever ikke at Norge skal få verdens raskeste tog. Jeg krever bare at vi skal slutte å ha Europas tregeste tog (med unntak av Albania).

Vi nordmenn flyr fire ganger oftere innenlands enn svenskene, som er de i Europa som flyr nest mest. Vi er storforbrukere av den mest forurensende transporten som finnes. Og hvorfor? Fordi alternativene ikke er gode nok. Sju timers togtur kan ikke konkurrere med rundt tre timers reisetid fra sentrum til sentrum med fly.

Etter 55 minutter er jeg i Soknedal, 66 kilometer fra Trondheim S. I Tyskland kunne jeg ha reist fra Frankfurt flyplass til Köln på samme tid, en strekning på 170 kilometer. Flyselskapene har sluttet å fly her. Lufthansa selger heller togbilletter.

Fordelene er mange for de som velger å reise så forurensende som mulig. Fly går raskere og oftere, og er innimellom til og med billigere. Reiser du utenlands med fly eller båt, kan du meske deg med tax-free drikkevarer og parfyme. Reiser du med tog eller buss? Ingen rabatt på dram og godlukt på deg. Du reiser jo miljøvennlig!

Flyplassene bygges stadig ut, og tilbudet øker. Samtidig går togene tregere og tregere, blant annet på grunn av tilstanden på sporet. Trondheimstoget bruker nå lengre tid enn før Gardermobanen sto ferdig, tross at denne kuttet reisetiden med nesten en halv time. Resten av sporet er i elendig forfatning.

Etter 2 timer og 20 minutter er jeg på Fokstumyra på Dovre, 192 kilometer fra Trondheim S. På samme tid kunne jeg ha reist fra London til Paris, en strekning på 495 kilometer.

Transport er den største utslippskilden i Norge. Vi må få utslippene ned. Og noe gjøres, spesielt på elektriske biler. Litt over 35 000 elbiler er imidlertid ikke mye, sammenlignet med det totale antallet biler i Norge: 2,74 millioner.

I et langt land som Norge vil flyet uansett spille en rolle. Men på de mest reiste relasjonene, fra Oslo til Bergen, Stavanger, Kristiansand og Trondheim, har toget potensiale til å bli det elektriske flyet. Få det ned i 3-4 timers reisetid, sammenlignbart med de fleste europeiske land, og vi er der.

Etter 6 timer og 15 minutter triller toget inn på Gardermoen, 480 kilometer fra Trondheim S. I Sverige kunne jeg ha reist fra Stockholm til Göteborg på den tiden. Og tilbake igjen. 940 kilometer. Nå skal svenskene bygge ny bane på hele denne strekningen. Den gamle er for treg. Og jeg er ennå ikke i Oslo.

Nyheter

Jordpyramide utsnitt

Naturtyper under press

11.08.2020

Rødlista for truede arter er godt kjent. Men visste du at vi har en rødliste for truede naturtyper også?

Møbler foto Radiokukka Istockphoto
Forbrukerspalten

Verdensmestre i oppussing

07.08.2020

Vi nordmenn er verdensmestere i å pusse opp og oppgradere hjemmene våre. Hvert år bruker vi nærmere 90 milliarder på oppussing, og over 20 milliarder av disse er kun til møbler og innredning.

2799723230_189beebe59_o
KRONIKK

Hvorfor skal vi stoppe tapet av natur?

29.07.2020

Når jeg er ute i skogen, er det åpenbart for meg at vi må ta vare på naturen. Bjørkebladene rasler i vinden, skjegglaven henger i raggete strimer, løvsangeren synger. Å erstatte dette med parkeringsplasser virker utenkelig. Likevel blir naturen borte i et skremmende tempo. Beslutningstagere veier opp økonomiske fordeler mot naturens verdi, og naturen taper, gang på gang.

Ørredalsfossen, Øystese 3
Atten elver reddet fra utbygging

- Ganske fantastisk hva vi har klart å redde

20.07.2020 | Sist oppdatert: 29.07.2020

Det er mye å si om regjeringen Solbergs innsats for naturvernet. Men når det gjelder vern av vassdrag har naturvernere fått medhold i svært mye. – Ganske fantastisk, egentlig, sier elvevernnestor Per Flatberg.

Dokkadeltaet foto Thor Østbye
Dokkadeltaet

Fuglenes veikro gir levebrød for mange

13.07.2020

Med utsiktsstoler, seterdrift, iskunst og konsulentvirksomhet viser våtmarkssenteret for Dokkadeltaet, ett av Norges mest velbevarte elvedeltaer, hvordan naturvern kan gi utvikling og arbeidsplasser.

IStock-495693066 lite

En oppvekst i plast

26.06.2020

Der det tidligere var gress, grus og jord er det nå lagt gummi og plast på tusenvis av lekeområder og fotballbaner. Plasten inneholder miljøgifter som kan skade miljø og helse. En undersøkelse Naturvernforbundet står bak viser at plastdekke i barnehager inneholder like mye miljøgifter som farlig avfall.

Ramsås_gammelskog2 lite
Unik gammelskog hogges ved Follsjå i Notodden

Før de siste skogene faller

02.06.2020

Det er nesten som «Jurassic Park». Ved Follsjå i Telemark er det oppdaget et skoglandskap med eventyrlige gammelskoger, store mengder truede arter og en ubrutt linje tilbake til skogene som vokste opp etter forrige istid. Det finnes trolig ikke maken. Men nå har hogstmaskinene nådd fram, også hit. Store felt er snauhogd, og nyplantet gran vokser i restene etter et biologisk skattkammer.

LEDER

Ingen drøm

29.05.2020

«Dette må da være miljøvernernes drømmesamfunn?» Påstanden sitter løst i kommentarfelt og sosiale medier. Flytrafikken er på det nærmeste innstilt, biltrafikken har gått kraftig ned. Forurensning og klimagassutslipp er betydelig redusert. Flere steder ser vi at dyr og natur inntar områder som de før har skydd, fordi det er færre mennesker, mindre støy og mindre forurensning der. Dette må da være det disse miljøvernerne ønsker?

Bolocera tueidae - Førdefjorden 21-04-2016_5 lite

Levende eller nedslammet fjord

Unike undervannsbilder fra Jøssingfjorden gir oss en antydning om hva som står på spill når gruveavfall skal deponeres på fjordbunnen i Førdefjorden.

Løken Nordstrand 1_Foto Laila Borge NNV liten

Hjalp Norge å bli oljefri

27.05.2020

Nå er det forbudt for privatpersoner å fyre med olje og parafin. Det skyldes blant annet kampanjen oljefri.no, som Naturvernforbundet står bak. Dette er historien om hvordan Norge sluttet å fyre med olje.

Sigurd Hverven forminsket Foto Tor Bjarne Christensen

Naturen kommer først

18.05.2020

Hvorfor fortsetter vi mennesker å ødelegge naturen og endre klimaet, når vi vet at det vil ramme jordkloden hardt? Naturfilosofen Sigurd Hverven mener at det er på høy tid at mennesket forstår at naturen er grunnlaget for alt. – Økonomien er kun en del av naturen, ikke omvendt. Hvis vi ødelegger naturen, ødelegger vi økonomien. Vi har snudd det hele på hodet, sier Hverven.

1979_demokrati_detsika
Bokomtale og kampskrift:

Hva kan vi lære av "Stormen oppi Stilla"?

13.05.2020

Det har gått 40 år. Her deler Kjell M. Derås, Altaaktivist og varamedlem i Naturvernforbundets sentralstyre, sine betraktninger om Altakampen, folkebevegelsebygging og boka "Altakampen" av Alfred Nilsen.

Viser fra 1 til 12 av totalt 360 artikler