Du er her:

3 timer og 10 minutter tar toget fra Trondheim til Otta (245 km). Det er 15 minutter mer enn Milano-Roma (568 km). Foto: Steve Selwood

3 timer og 10 minutter tar toget fra Trondheim til Otta (245 km). Det er 15 minutter mer enn Milano-Roma (568 km). Foto: Steve Selwood.

Kommentar:

Bygg tog for fly!

Jeg sitter på toget fra Trondheim mot Oslo. Etter en halv time er jeg på Lundamo, 38 kilometer fra Trondheim sentralstasjon. I Kina kunne jeg ha reist fra Beijing til Tianjin på samme tid, en strekning på 117 kilometer.

Jo da, det bor flere i Kina enn i Norge. Noen hevder til og med at det er der folk flest bor. Så jeg skjønner at markedet er større, og krever ikke at Norge skal få verdens raskeste tog. Jeg krever bare at vi skal slutte å ha Europas tregeste tog (med unntak av Albania).

Vi nordmenn flyr fire ganger oftere innenlands enn svenskene, som er de i Europa som flyr nest mest. Vi er storforbrukere av den mest forurensende transporten som finnes. Og hvorfor? Fordi alternativene ikke er gode nok. Sju timers togtur kan ikke konkurrere med rundt tre timers reisetid fra sentrum til sentrum med fly.

Etter 55 minutter er jeg i Soknedal, 66 kilometer fra Trondheim S. I Tyskland kunne jeg ha reist fra Frankfurt flyplass til Köln på samme tid, en strekning på 170 kilometer. Flyselskapene har sluttet å fly her. Lufthansa selger heller togbilletter.

Fordelene er mange for de som velger å reise så forurensende som mulig. Fly går raskere og oftere, og er innimellom til og med billigere. Reiser du utenlands med fly eller båt, kan du meske deg med tax-free drikkevarer og parfyme. Reiser du med tog eller buss? Ingen rabatt på dram og godlukt på deg. Du reiser jo miljøvennlig!

Flyplassene bygges stadig ut, og tilbudet øker. Samtidig går togene tregere og tregere, blant annet på grunn av tilstanden på sporet. Trondheimstoget bruker nå lengre tid enn før Gardermobanen sto ferdig, tross at denne kuttet reisetiden med nesten en halv time. Resten av sporet er i elendig forfatning.

Etter 2 timer og 20 minutter er jeg på Fokstumyra på Dovre, 192 kilometer fra Trondheim S. På samme tid kunne jeg ha reist fra London til Paris, en strekning på 495 kilometer.

Transport er den største utslippskilden i Norge. Vi må få utslippene ned. Og noe gjøres, spesielt på elektriske biler. Litt over 35 000 elbiler er imidlertid ikke mye, sammenlignet med det totale antallet biler i Norge: 2,74 millioner.

I et langt land som Norge vil flyet uansett spille en rolle. Men på de mest reiste relasjonene, fra Oslo til Bergen, Stavanger, Kristiansand og Trondheim, har toget potensiale til å bli det elektriske flyet. Få det ned i 3-4 timers reisetid, sammenlignbart med de fleste europeiske land, og vi er der.

Etter 6 timer og 15 minutter triller toget inn på Gardermoen, 480 kilometer fra Trondheim S. I Sverige kunne jeg ha reist fra Stockholm til Göteborg på den tiden. Og tilbake igjen. 940 kilometer. Nå skal svenskene bygge ny bane på hele denne strekningen. Den gamle er for treg. Og jeg er ennå ikke i Oslo.

Nyheter

Alta 4 justert
Alfred Nilsen ute med bok om Altavassdraget

Norges største miljøkamp

05.12.2019

En hær av politifolk marsjerer opp mot nullpunktet i Stilla. Der sitter nærmere tusen aksjonister og sperrer veien. De vil redde det fantastiske Altavassdraget og sikre samenes rett til å bruke sine egne områder. Blant dem er Alfred Nilsen. Han skal bli arrestert, fengslet og dømt for oppvigleri etter det som ble norgeshistoriens største miljøkamp.

GP0STQ8D5_High_res2

Klimasaken til domstolene

25.11.2019

Flere steder i verden trekkes stater og selskaper for domstolene på grunn av manglende evne til å kutte klimagassutslipp. I FNs klimaforhandlinger krever mange land adgang til erstatning fra rike utslippsland for tap og skade som skyldes klimaendringer. Det kan bli dyrt for Norge, mener tidligere høyesterettsadvokat.

Wenche Skorge foto TBC
Fra Statoil til Naturvernforbundet

Oljedama som ble miljøverner

22.11.2019

– Det er nesten bare i Norge det kreves at debatten må nyanseres med at gass er klimavennlig. Gass er oljas svar på Marlboro light. Røyker du Marlboro light, spør Wenche Skorge i en facebookpost. Hun har gått fra et liv i oljebransjen til Naturvernforbundets sentralstyre. Noen ser på henne som en sviker.

Oppslag 1
Naturvernforbundet dro til Troll A-plattformen

Møtte trollet på norsk sokkel

18.11.2019

Det er enorme mengder gass der, nok til å fortsette produksjonen lenge etter at alle klimautslipp må være kuttet. Silje Ask Lundberg dro til Nordsjøen for å måle krefter med det største trollet på norsk sokkel.

Oljeplattform Foto nightman1965 Istockphoto
Det norske paradokset

Med olje på samvittigheten

15.11.2019

Hvem har skylda når massive utslipp fra norsk olje og gass bidrar til ødeleggende klimaendringer i andre land? Vi som produserer det, eller de som brenner det? I flere tiår har norske regjeringer holdt olja utenfor klimapolitikken, men nå er dette skillet i ferd med å bryte sammen.

IStock-1145163127 foto mrpluck Istockphoto

Slik kan Norge bli fossilfritt

14.11.2019

Norge kan bli fossilfritt i løpet av tjue år uten massiv utbygging av fornybar energi i norsk natur. Det viser en ny rapport fra Naturvernforbundet, som peker på at olje- og gassindustrien må legges ned innen 2040.

HVwONrVEe-4

Oljekappløp mot kanten av stupet

08.11.2019

Ved inngangen til 2020-årene går norske oljepumper for fullt, og jakten etter ny olje og gass fortsetter i rekordtempo, som om det ikke fantes noen klimakrise.

DSC_6480

Blir med på søksmål mot staten

05.11.2019

Naturvernforbundet er med som partshjelp når Folkets klimasøksmål nå kommer opp for lagmannsretten. Staten saksøkes for tildeling av oljelisenser i Barentshavet i 2016. Er oljeleting i Arktis i strid med grunnlovens miljøparagraf?

Træna tom-sigvald jenssen flickr

Om olje, torsk og koraller

28.10.2019

Midt i juli i år kom beskjeden, og 28. oktober ble ankene forkastet. Klima- og miljødepartementet har bekreftet Miljødirektoratets tillatelse til prøveboring etter olje i det som omtales som «torskens fødestue». Trænarevet er et svært levende og produktivt korallrev, yngle- og tumleplass for fisk og ligger nær Lofoten.

Garzweiler Uwe Flickr

Energiens pris

13.09.2019

Klimakampen er kampen vi ikke kan tape. Konsekvensene merkes allerede, både i Norge og mange steder i verden. Is og permafrost smelter, og været blir mindre forutsigbart. Gjennomsnittstemperaturen de siste årene har økt over hele kloden, og mest dramatisk har økningen vært i arktiske strøk. På Svalbard har temperaturen økt tre ganger mer enn klodens snitt.

IMG_2094 utsnitt(1)
Turbintette Trøndelag

Slåss mot skog av vindmøller

02.09.2019

Trøndelagskysten er et vakkert stykke Norge. Men det er også vindfullt, med en stadig trekk inn fra storhavet. Derfor får Trøndelag en svært høy tetthet av vindturbiner, hvis utbyggerne får alle sine ønsker oppfylt. Innlandet spares heller ikke for vindkraftplanene. Et opprør brer seg nå fra Frøya i sør til Namdal i nord, med aksjoner, harde fronter og splittelse som resultat. Er prisen for strømmen for høy?

Lista vindkraftverk foto Veidekke

Vindkraftopprør i Agder

28.08.2019

Omfattende planer for bygging av vindkraft i villmarksområder har skapt opprør i Agder. Den siste tiden har flere kommuner gjort vedtak mot bygging av vindkraftanlegg i sine områder. – Motstanden er stor på alle steder hvor det er planer om vindkraft, sier Peder Johan Pedersen, fylkesleder i Naturvernforbundet i Agder.

Viser fra 1 til 12 av totalt 347 artikler