Du er her:

3 timer og 10 minutter tar toget fra Trondheim til Otta (245 km). Det er 15 minutter mer enn Milano-Roma (568 km). Foto: Steve Selwood

3 timer og 10 minutter tar toget fra Trondheim til Otta (245 km). Det er 15 minutter mer enn Milano-Roma (568 km). Foto: Steve Selwood.

Kommentar:

Bygg tog for fly!

Jeg sitter på toget fra Trondheim mot Oslo. Etter en halv time er jeg på Lundamo, 38 kilometer fra Trondheim sentralstasjon. I Kina kunne jeg ha reist fra Beijing til Tianjin på samme tid, en strekning på 117 kilometer.

Jo da, det bor flere i Kina enn i Norge. Noen hevder til og med at det er der folk flest bor. Så jeg skjønner at markedet er større, og krever ikke at Norge skal få verdens raskeste tog. Jeg krever bare at vi skal slutte å ha Europas tregeste tog (med unntak av Albania).

Vi nordmenn flyr fire ganger oftere innenlands enn svenskene, som er de i Europa som flyr nest mest. Vi er storforbrukere av den mest forurensende transporten som finnes. Og hvorfor? Fordi alternativene ikke er gode nok. Sju timers togtur kan ikke konkurrere med rundt tre timers reisetid fra sentrum til sentrum med fly.

Etter 55 minutter er jeg i Soknedal, 66 kilometer fra Trondheim S. I Tyskland kunne jeg ha reist fra Frankfurt flyplass til Köln på samme tid, en strekning på 170 kilometer. Flyselskapene har sluttet å fly her. Lufthansa selger heller togbilletter.

Fordelene er mange for de som velger å reise så forurensende som mulig. Fly går raskere og oftere, og er innimellom til og med billigere. Reiser du utenlands med fly eller båt, kan du meske deg med tax-free drikkevarer og parfyme. Reiser du med tog eller buss? Ingen rabatt på dram og godlukt på deg. Du reiser jo miljøvennlig!

Flyplassene bygges stadig ut, og tilbudet øker. Samtidig går togene tregere og tregere, blant annet på grunn av tilstanden på sporet. Trondheimstoget bruker nå lengre tid enn før Gardermobanen sto ferdig, tross at denne kuttet reisetiden med nesten en halv time. Resten av sporet er i elendig forfatning.

Etter 2 timer og 20 minutter er jeg på Fokstumyra på Dovre, 192 kilometer fra Trondheim S. På samme tid kunne jeg ha reist fra London til Paris, en strekning på 495 kilometer.

Transport er den største utslippskilden i Norge. Vi må få utslippene ned. Og noe gjøres, spesielt på elektriske biler. Litt over 35 000 elbiler er imidlertid ikke mye, sammenlignet med det totale antallet biler i Norge: 2,74 millioner.

I et langt land som Norge vil flyet uansett spille en rolle. Men på de mest reiste relasjonene, fra Oslo til Bergen, Stavanger, Kristiansand og Trondheim, har toget potensiale til å bli det elektriske flyet. Få det ned i 3-4 timers reisetid, sammenlignbart med de fleste europeiske land, og vi er der.

Etter 6 timer og 15 minutter triller toget inn på Gardermoen, 480 kilometer fra Trondheim S. I Sverige kunne jeg ha reist fra Stockholm til Göteborg på den tiden. Og tilbake igjen. 940 kilometer. Nå skal svenskene bygge ny bane på hele denne strekningen. Den gamle er for treg. Og jeg er ennå ikke i Oslo.

Nyheter

Hus med solfangere på taket

Det største kraftverket er boligen din

21.08.2019

Det største kraftverket er den strømmen vi ikke bruker. Hvis vi bruker strømmen smartere, kan vi frigjøre 40 terawattimer (TWh). Det er nesten åtte ganger mer enn den samlede produksjonen av vindkraft i Norge.

IStock-174641086(1)

De betaler prisen for vindkraften

12.08.2019

Noen betaler en høy pris for vindkraft som bygges i urørt og sårbar natur. Havørn, ryper, hubro, villrein, tamrein og flaggermus er blant artene som blir verst rammet.

IStock-1063842912

Vil åpne villmarka for vindkraft

02.08.2019

Flere tusen kvadratkilometer med villmark kan bli omgjort til produksjonsområde for vindkraft, hvis energibransjen og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) får det slik de ønsker. Aldri tidligere har så store naturområder blitt gjort tilgjengelig for utbygging.

IMG_2066

Kampen om Sørmarkfjellet

01.06.2019

Hestdalen, Sørmarkfjellet, Flatanger, Trøndelag. 23. april 2019. 7.30 på morgenen, kaffe på termosen, 20 aksjonister i skogbrynet. – Jeg tror det blir en rolig dag i dag, sier aksjonsgeneral Torbjørn Lindseth. Han skulle bare ha visst.

Forsprengt sei

Fôrer villfisk med lusegift og medisiner

01.06.2019

Lusegift, midler mot innvollsorm og infeksjoner, beroligende midler og bedøvelse. Oppdrettsindustrien sprer tonnevis av lusegifter og medisiner i havet, hvor de rammer villfisk, reker og en lang rekke andre organismer. Hva skjer med de som spiser slik fisk?

IMG_1839h utsnitt
Nært møte med gaupa (Lynx lynx), Nordens eneste ville kattedyr

Gaupa - skogens lydløse jeger

31.01.2019

– Hva skjer hvis vi begynner å løpe nå. Vil gaupene sette etter oss og gjøre kort prosess? André Soma trekker på skuldrene. – Vi kan prøve, sier han. Så setter han av gårde i full fart.

Flomrammet mann foto Ørn Borgen NTB scanpix
2018 -

Når det ekstreme blir vanlig

28.01.2019

2018 bød på ekstrem tørke, store skogbranner, voldsomme flommer og heftige regnskyll. Er det dette været vi må belage oss på i årene som kommer?

IStock-148421596

Nøkkelen til å lykkes

06.12.2018

Klimautfordringene kan virke overveldende. Å få den globale oppvarmingen under kontroll vil kreve en omstilling som er større enn mennesket noen gang har gjennomført. Men FNs klimapanel fastholder at det er mulig å lykkes. Hva kan vi, i Naturvernforbundet i Norge, gjøre for å bidra til den globale klimadugnaden?

Flom i Flåm utsnitt Foto Helge Mikalsen, VG

Dagen klimaendringene kom til Flåm

30.11.2018

Folk i den vesle bygda skjønte raskt at livet aldri kom til å bli helt det samme igjen. Vannet flommet ned fra fjellet, som en flodbølge. Hus ble smadret, broer ble revet over ende, matjord skylt på sjøen. 28. oktober 2014 blir ikke så lett glemt i Flåmsdalen i Sogn. Nå forbereder bygda seg på et liv der voldsomme flommer, ras og ekstreme regnskyll blir mer vanlig.

Styrtregn Foto fotojog Istockphoto
Norge på kollisjonskurs med Parisavtalen

Styrer mot voldsomme klimaendringer

16.11.2018

Norsk klimapolitikk følger ikke Parisavtalens mål om å begrense den globale oppvarmingen til mellom 1,5 og 2 grader. For øyeblikket styrer Regjeringen mot voldsomme og ødeleggende klimaendringer.

Ola Elvestuen Bjørn H
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V)

Vil styre mot 1,5 grader

16.11.2018

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen tilbakeviser at Norge er på kollisjonskurs med Parisavtalen. Nå vil han legge klimapanelets 1,5-gradersrapport til grunn for Regjeringens klimainnsats i årene som kommer.

Tryllestav med stjerner

Tre leksjoner i klimatallmagi

13.11.2018

Hvis du sier at du har gått ned femten kilo fordi du kunne veid mer, har du da slanket deg? Ja, absolutt, ifølge måten Norge lager sitt klimaregnskap.

Viser fra 1 til 12 av totalt 332 artikler