Du er her:

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell har godkjent utbygginger i to naturreservater, i en utvalgt naturtype og en svært sårbar naturtype det siste året. Nå reagerer Naturvernforbundet sterkt. (Foto: Tor Bjarne Christensen)

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell har godkjent utbygginger i to naturreservater, i en utvalgt naturtype og en svært sårbar naturtype det siste året. Nå reagerer Naturvernforbundet sterkt. (Foto: Tor Bjarne Christensen). Foto: Tor Bjarne Christensen

Bygger ned verneområder

I løpet av ett år har miljøvernminister Bård Vegar Solhjell gitt grønt lys for utbygging i fire vernede eller beskyttede områder.

Er ditt naturområde vernet? Vær ei trygg. Det skal bare et lite vedtak til for å starte utbygging i selv de strengest vernede områdene. Det viser en gjennomgang Natur & miljø har gjort av vedtak det siste året. Et naturreservat med skog i Bremanger, en slåtteeng på Raufoss, et våtmarksområde ved Hamar og en ålegresseng ved Kragerø blir alle ofret for utbygging.

Ønsker annen linjeføring
I Bremanger legges en kraftlinje rett gjennom Sørdalen naturreservat, tross at både miljømyndigheter og Norges vassdrags- og energidirektorat ønsker en annen linjeføring. Den valgte linjeføringen er også dyrere. Ordføreren i Bremanger, som kommer fra Senterpartiet, har eierinteresser i Førdedalen, der den alternative linjeføringen går.

- Naturvernforbundet ser nå med spenning fram til behandlingen av den store kraftlinja i Nord-Norge hvor Statnett har foreslått å legge linja gjennom flere naturreservat. Vi kommer til å be miljøvernministeren fortelle oss hvilken beskyttelse slike områder egentlig har når de aller tyngste verneverdiene åpenbart ikke er viktige nok, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

- Andre løsninger vil forsinke
- Vi har en situasjon med kraftunderskudd i Midt-Norge og et stort behov for å styrke strømnettet mellom Midt-Norge og Sogn og Fjordane. Alle andre løsninger i denne saken vil forsinke sikringen av kraftforsyningen til Midt-Norge. Men andre traséer har også miljøutfordringer ved seg, som påvirkning av relativt uberørt natur. I beslutningen om kraftlinjetrase er det også et moment at eksisterende linjetrase legges i kabel i bakken langs veien, og at ny linje følger trase til dagens linje, skriver statssekretær Ellen Øseth i Miljøverndepartementet i en kommentar til trasévalget i Bremanger.

- Ingen presedens
Hun lover at beslutningen ikke vil skape presedens for kommende saker.
- Nei, vi vil nå legge om behandlingen av slike saker, for å unngå at man i framtiden kommer i den situasjonen at byggingen av en kraftlinje har startet og at en senere kan søke om unntak fra vernereglene. I framtiden skal eventuelle søknader om dispensasjon være avgjort før man kan starte bygging, skriver Øseth.

Haltbrekken mener argumentet om forsinkelse ikke holder.
- Dette blir lite troverdig all den tid det er regjeringen selv som har forsinket utbyggingen med ett og et halvt år. Hadde de vært bekymret for forsinkelser hadde de fulgt det opprinnelige vedtaket om framføring gjennom Førdedalen, som er mindre kontroversielt og dessuten både kortere og rimeligere, sier Haltbrekken.

Ikke første gang
Dette er ikke første gang miljøvernminister Bård Vegar Solhjell fatter vedtak som gir utbygginger i vernede områder eller i utvalgte naturtyper, i strid med både miljøfaglige og andre råd. For to måneder siden ble den nye E6-traseen gjennom Åkersvika ved Hamar godkjent. Der skal det nå bygges firefelts motorvei gjennom vårt første internasjonalt vernede våtmarksområde, tross at miljøinstanser og Fylkesmannen anbefalte et annet alternativ som kunne bidra til å tilbakeføre Åkersvika slik den var før E6 ble bygd.

- Etter en samlet vurdering av de ulike samfunnsinteressene i saken, har vi kommet frem til at hensynet til dyrka mark, lokale interesser og økonomi må veie tyngre enn hensynet til verneverdiene i området. Departementet har lagt vekt på flere avbøtende tiltak som kan bidra til å minimere ulemper eller skade på naturmangfoldet, skriver statssekretær Øseth.

Skiftet mening
På Raufoss skal en slåtteeng bygges ned med boliger, tross at det er funnet mange rødlistearter og en helt ny art på eiendommen. Denne saken ble opprinnelig tatt til behandling i Miljøverndepartementet av tidligere statsråd Erik Solheim, som skrev i en pressemelding at "departementet mener at den ubebygde delen av området må reguleres til naturvernformål". Det mener tydeligvis ikke departementet lenger, for i mars i år ble det gitt grønt lys for boligbygging. I Ødegårdkilen nær Kragerø legges en småbåthavn midt i en ålegresseng, tross at både miljø- og fiskerietater gikk sterkt mot prosjektet.

- Departementet har i Raufoss-saken lagt vekt på at området er et lite og inneklemt i et boligfelt. Kommunens grundige registreringer av slåttemark viser at det er andre slåttemarksområder som det er enklere å få til skjøtsel av. Kommunen har også argumentert for at det er andre slåttemarker som er langt mer verdifulle enn den i Plogveien, og som bør prioriteres, skriver statssekretær Øseth.
Når det gjelder saken i Kragerø ble denne omtalt i Natur & miljø i fjor. I den forbindelse uttalte statssekretær Henriette Westhrin at en viktig del av det politiske arbeidet er å veie ulike vurderinger opp mot hverandre.

- Veldig graverende
- Dette er fire veldig graverende saker, der naturreservater og naturtyper vernet av Kongen i statsråd samt en sterkt truet naturtype bygges ned. Miljøverndepartementet står ikke sterkt nok  på miljøets og internasjonale konvensjoners side. De klarer ikke å følge opp målsetninger om vern av natur, men presses av tunge nærings- og særinteresser og bygger ned natur som allerede er vernet. Det er også uakseptabelt av Olje- og energidepartementet og Samferdselsdepartementet å overkjøre Miljøverndepartementet og alle miljøfaglige råd, og fullstendig fraskrive seg sektoransvaret for miljø. Vi ventet at naturen fikk et sterkere vern etter at naturmangfoldloven ble innført, men dette er dessverre ikke alltid tilfelle. Miljøverndepartementet ser ut til å ha blitt veikere i forhold til råkjør fra tunge næringsdepartementer, sier Arnodd Håpnes, fagleder for naturmangfold i Naturvernforbundet.                                                                                                           

Nyheter

IStock-467298516 Foto santiphotois Istockphoto

Bildekk – et skittent kinderegg

10.05.2022 | Sist oppdatert: 10.05.2022

Store klimagassutslipp, mengder med mikroplast, miljøgifter og en vanvittig sløsing med fossile ressurser. Bildekk står som et symbol på forurensning og utslipp – et skittent kinderegg, som ingen helt vet hva vi skal gjøre med.

Maren Esmark_foto Fartein Rudjord (1)
Maren Esmark slutter som generalsekretær etter ti år

Ønsker et forbund med større takhøyde

08.04.2022

Etter ti år slutter Maren Esmark som generalsekretær i Naturvernforbundet når åremål nummer to går ut i august. Hun etterlater seg en organisasjon i vekst, med rekordmange medlemmer og god økonomi. Mye er bra, men hun ønsker seg et forbund med større takhøyde. – Ja, det er til dels lavt under taket. Jeg håper at Naturvernforbundet snart vil bli en bred organisasjon med plass til mange flere, sier Esmark.

MAG_2510

I Synnøves fotspor

04.04.2022

Synnøve Kvamme er opptatt av å etterlate seg et minimalt fotavtrykk på kloden, men som naturverner har hun allerede satt varige spor.

IStock-504226704 foto nightman1965 Istockphoto
KOMMENTAR

Oljeland i krig og krise

01.04.2022

Hvorfor er det så vanskelig å handle før en krise treffer oss med full kraft? Krigen i Ukraina og pandemien har blitt møtt med resolutt handlekraft. Stilt overfor klimakrisen, derimot, er innsatsen heller tafatt, selv om det er selve livsgrunnlaget vårt som er truet. Hvorfor er det slik?

DJI_0230
KRONIKK

Dristige veiplaner bør stå for fall

21.03.2022

Nå har folk for alvor begynt å forstå hvilke inngrep de nye motorveiene fører med seg. Det skyldes i stor grad at flere store utbygginger av firefelts motorvei for høy fart er i gang. For det er noe annet å betrakte gravemaskinene spise seg gjennom landskapet enn å se noen traseer på et kart.

IMG_6398

Den miljøvennlige byen

07.02.2022

Byene våre kan planlegges slik at transporten blir mer miljøvenning, og mindre skadelig. Kollektivtrafikk kan fungere, også i mindre byer. Og vi må bygge byene tettere.

2021

Rekord i veier og ødeleggelser

24.01.2022 | Sist oppdatert: 24.01.2022

Den forrige regjeringen satte rekord i investeringer i transport. Nye motorveier, bruer, tunneler, flyplasser, jernbanelinjer og godsterminaler vil, ifølge planene, dukke opp over det meste av landet de nærmeste årene. Hele 700 kilometer ny motorvei skal bygges. Men hva med naturen og miljøet? Hva med målet om nullvekst i privatbilismen? Og hvordan kan vi reise uten fly og bil?

Pernille Hansen Foto Lise Helset Eide

Optimist av natur

05.01.2022 | Sist oppdatert: 05.01.2022

Pernille Hansen lider verken av klimaangst eller miljødepresjon. Hun er overbevist om at det skyldes at hun alltid har stått på for naturen og miljøet – en oppskrift hun anbefaler på det varmeste!

Roan vindkraftverk Foto Statkraft Ole Martin Wold

Ulovlig vindkraft står for fall

16.12.2021

Oppe i fjellene på Fosen ligger Norges største vindkraftanlegg, ulovlig og uten konsesjon. Etter at Høyesterett bestemte at det er bygget i strid med urfolks rettigheter, står det som et monument over norske myndigheters overkjøring av samene. – Denne dommen er et historisk vendepunkt, sier Kjell M. Derås, sentralstyremedlem i Naturvernforbundet

Viser fra 1 til 12 av totalt 415 artikler