Flere hundre miljøaktivister demonstrerte inne på klimatoppmøtet i dag. En av aktivistene var Godwin Ojo fra Nigeria. (Foto: Kristian Skjellum Aas).

Demonstrasjoner og koalisjoner

Klimatoppmøtet i Paris gikk i dag inn i sin mest spente fase. Et nytt forslag til avtale er på bordet, og miljøorganisasjoner fra hele verden mener det er for veikt. Det samme mener en koalisjon av over 90 ambisiøse land, der Norge og USA er med. Forhandlingene vil nå pågå døgnet rundt.

- Det gjenstår en svær jobb til miljøministrene. Noen punkter er svekket, blant annet målet om et temperaturmål sterkere enn to grader. Klarer man ikke å få til en sterkere formulering på utslippskutt, er 1,5-gradersmålet, som man kjemper for å bli enige om, mest til pynt. Da klarer man ikke å nå det. Nå har Tine Sundtoft og andre miljøministre et kjempeansvar i å få på plass en avtale som gir rask skjerping av kuttene, en rettferdig fordeling av kuttene og finansiering av utslippskutt i fattigere land, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken.
Forhandlingsleder Laurent Fabius la i dag frem et nytt forslag til klimaavtale, og klokken 20 i kveld starter et plenumsmøte som vil vise hvor omforent forslaget er mellom landene.

Image
Klima- og miljøminister Tine Sundtoft har fortsatt mye jobb igjen i Paris. (Foto: Kristian Skjellum Aas)

Krever sterkere avtale
Miljøorganisasjoner fra hele verden mener avtaleforslaget er for veikt. De krever at målet om maksimalt 1,5 graders oppvarming støttes med mer konkrete tiltak, at avtalen reflekterer rettferdig byrdefordeling, og at man bidrar med mer støtte til tilpasning til og erstatning for klimaskade.

USA og Norge i 90-lands koalisjon
Norges klimaminister Tine Sundtoft holdt i dag en pressekonferanse. Hun har ledet forhandlingene om langsiktige ambisjoner sammen med minister James Fletcher fra øystaten St. Lucia.
- Vår gruppes forslag er godt reflektert i teksten fra Fabius. Men vi må fortsette forhandlingene om formuleringer om langsiktige mål, og om et sterkere temperaturmål på 1,5 grader. Mange land ønsker det, mens en del land fortsatt er skeptiske, sa Sundtoft.
Hun fortalte videre at USA offisielt har sluttet seg til en koalisjon av ambisiøse land, der Norge, EU og flere av verdens fattigere land er med. Over 90 land støtter nå koalisjonen i dette. Disse landene arbeider sammen for en mest mulig ambisiøs avtale i Paris.

Harde tak i hangarer
Plenumsmøtet klokken 20 vil vise hvor landene står i forhold til forslaget som er fremlagt. Det virker som det franske formannskapet har tatt en sjanse, og fjernet mange av uenighetspunktene fra den gamle teksten. Om dette betyr at det er oppnådd enighet på disse punktene, eller om landene vil holde på sine gamle forslag, vil bli klart utover kvelden og natten i de store, hangarlignende brakkene på en nedlagt flyplass rett nord for Paris.

Vil du følge plenumsmøtet kan du gjøre det her!

Image
Demonstrasjonen samlet de fleste miljøaktivistene på klimatoppmøtet. (Foto: Kristian Skjellum Aas)

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.