Du er her:

Norge satser ensidig på fly, og har Europas tregeste togforbindelse mellom landets to største byer.

Norge satser ensidig på fly, og har Europas tregeste togforbindelse mellom landets to største byer. Foto: Bernardo Achirica/Flickr.com

Det flyvende folket

Selv om vi bygger Ringeriksbanen, kommer vi fortsatt til å ha den tregeste togforbindelsen fra hovedstad til nest største by i Europa. Nordmenn flyr mer enn alle andre europeere, og Nasjonal transportplan vil ikke forandre på det.

På ett område er Norge "annerledeslandet": Vi satser på fly, og har trege tog. Det viser en sammenstilling av data som Natur & miljø har gjort i forkant av fremleggingen av Nasjonal transportplan. Jernbaneverket prioriterer punktlighet, driftsstabilitet, ny grunnrutemodell, universell utforming på stasjoner og godsterminaler foran "utvikling av eksisterende og bygging av nye strekninger for persontrafikken".

Fire timer tregere
Norge har nesten tre millioner flere flypassasjerer enn Sverige, tross halv befolkning. I Sverige har man prioritert tog høyere. Mellom Stockholm og Göteborg, en strekning som er omtrent akkurat like lang som Oslo-Bergen, går det daglig 21 tog, mot 3 mellom Oslo og Bergen. Det raskeste av disse bruker bare 2 timer og 51 minutter, mens tilsvarende reise i Norge tar nær 7 timer. Men i Sverige er dette for tregt. Nå planlegges en helt ny bane, den såkalte Götalandsbanan, mellom Stockholm og Göteborg via Linköping og Jönköping. Den skal forkorte reisetiden til to timer, og er planlagt med en fartsgrense på 320 kilometer i timen, 110 km/t raskere enn Flytoget i Oslo.

- Mer konsentrert befolkning
- At toget står såpass mye sterkere på hovedrelasjonene i Sverige har naturligvis sammenheng med reisetid og frekvenser. Toget har i dag rundt 20 prosent av trafikken mellom Østlandet og Hordaland, og noe lavere andel til Trøndelag, sier Jon Martin Denstadli i Transportøkonomisk institutt i en kommentar til Natur & miljøs undersøkelse.
Denstadli nevner også at Sverige har en mer konsentrert befolkning enn Norge. Götalandsbanan vil gå innom sju byer med befolkning på over 50 000 personer. Til sammenligning har Norge bare ni byer i hele landet med en så stor befolkning.

Fly dominerer i Norge
Natur & miljø har laget en sammenstilling av tog- og flytilbudet i en rekke europeiske land, der avstanden fra landets største by til landets nest største by er mellom 40 og 60 mil (og dermed sammenlignbart med Oslo-Bergen). Undersøkelsen viser at Norge har det i særklasse tregeste togtilbudet, med dårligst frekvens. Selv i Hellas, et land som er beryktet for dårlig togtilbud, er det dobbelt så mange avganger fra Athen til Thessaloniki som mellom Oslo og Bergen. De greske togene bruker også én time og 20 minutter kortere tid enn Bergensbanen. Sverige, Italia og Spania peker seg ut som land som satser både på tog og fly, mens Slovakia og Frankrike satser på toget. Det er bare i Norge at fly er totalt dominerende i transporttilbudet mellom landets to største byer.

Tregest også med Ringeriksbane
I Norge planlegges det bare vesentlige forbedringer på det sentrale østlandsområdet, noe som ikke vil redusere flytrafikken, men tvert imot gjøre det enklere å komme til regionens tre flyplasser. Bergen-Arna skal få dobbeltspor, Vossebanen skal flikkes på og Trønderbanen skal elektrifiseres. Det gjøres ingen store grep for å få langdistansereisende over fra fly til tog. Ringeriksbanen, som vil kutte reisetiden mellom Oslo og Bergen med over en time, er lagt til den usikre siste del av perioden transportplanen gjelder. Og selv om Ringeriksbanen bygges, vil Oslo-Bergen fortsatt være den tregeste togrelasjonen i Natur & miljøs undersøkelse.

Tog og fly i Europa: Tabellen viser antall avganger på fly og tog mandag 15. april 2013, samt reisetid på raskeste tog. Det er valgt land der avstanden fra hovedstad til nest største by er mellom 400 og 600 kilometer.
Land Reiserelasjon Fly daglig Tog daglig Reisetid tog
Norge Oslo-Bergen 28 3 6.47
Sverige Stockholm-Göteborg 29 21 2.51
Italia Roma-Milano 42 38 2.55
Spania Madrid-Barcelona 30 26 2.30
Slovakia Bratislava-Kosice 4 13 4.59
Frankrike Paris-Lyon 9 29 1.56
Hellas Athen-Thessaloniki 15 6 5.23


- Jernbanen i Norge er i en vanskelig situasjon. Regjeringen må nå vri innsatsen fra motorvei- og flyplassutvidelser til sterk satsing på jernbanen. Transportplanen må gi grønt lys for videre utredning og planlegging av nye baner for person- og godstog mellom de store byene i Sør-Norge. Vi trenger klare signaler om at vi i framtida får en attraktiv jernbane som kan konkurrere med fly, privatbil og vogntog, sier Holger Schlaupitz, fagleder for samferdsel i Naturvernforbundet.

Nyheter

Lista vindkraftverk foto Veidekke

Vindkraftopprør i Agder

28.08.2019

Omfattende planer for bygging av vindkraft i villmarksområder har skapt opprør i Agder. Den siste tiden har flere kommuner gjort vedtak mot bygging av vindkraftanlegg i sine områder. – Motstanden er stor på alle steder hvor det er planer om vindkraft, sier Peder Johan Pedersen, fylkesleder i Naturvernforbundet i Agder.

Vindkraftverk, Sirdal
Tonstad vindkraftverk, Agder

Sprenger seg vei i ville heier

28.08.2019

Til tross for sterke protester fra lokalbefolkningen pågår nå byggingen av 51 vindturbiner i villmarka, mellom fjell, furuskoger og små vann, ved Tonstad i Agder.

IStock-1090468382 foto RelaxFoto
Vil bygge gigantisk vindkraftverk på Laksefjordvidda

Kampen om reinens rike

23.08.2019

Langt inne på fjellet, der samene fører reinen sin over endeløse vidder, vil Grenselandet AS bygge et av Europas største vindkraftverk, Davvi. Mye står på spill i Karasjok. Kampen om et av Norges siste store inngrepsfrie områder raser for fullt.

Davi-vindkraft_u_txtbox
Professor i rettsvitenskap:

– Ulovlig å bygge Davvi vindkraftverk

23.08.2019

Øyvind Ravna, professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Tromsø, mener at Grenselandet ikke vil komme noen vei ved å tilby penger til reindriften for retten til å bygge Davvi vindkraftverk i områdene deres. Kraftverket kan ikke kan godkjennes fordi det bryter med menneskerettighetsloven og FN-konvensjonen om politiske og sivile rettigheter.

Hus med solfangere på taket

Det største kraftverket er boligen din

21.08.2019

Det største kraftverket er den strømmen vi ikke bruker. Hvis vi bruker strømmen smartere, kan vi frigjøre 40 terawattimer (TWh). Det er nesten åtte ganger mer enn den samlede produksjonen av vindkraft i Norge.

IStock-174641086(1)

De betaler prisen for vindkraften

12.08.2019

Noen betaler en høy pris for vindkraft som bygges i urørt og sårbar natur. Havørn, ryper, hubro, villrein, tamrein og flaggermus er blant artene som blir verst rammet.

IStock-1063842912

Vil åpne villmarka for vindkraft

02.08.2019 | Sist oppdatert: 02.08.2019

Flere tusen kvadratkilometer med villmark kan bli omgjort til produksjonsområde for vindkraft, hvis energibransjen og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) får det slik de ønsker. Aldri tidligere har så store naturområder blitt gjort tilgjengelig for utbygging.

IMG_2066

Kampen om Sørmarkfjellet

01.06.2019 | Sist oppdatert: 01.06.2019

Hestdalen, Sørmarkfjellet, Flatanger, Trøndelag. 23. april 2019. 7.30 på morgenen, kaffe på termosen, 20 aksjonister i skogbrynet. – Jeg tror det blir en rolig dag i dag, sier aksjonsgeneral Torbjørn Lindseth. Han skulle bare ha visst.

Forsprengt fisk 1

Fôrer villfisk med lusegift og medisiner

01.06.2019 | Sist oppdatert: 14.11.2019

Lusegift, midler mot innvollsorm og infeksjoner, beroligende midler og bedøvelse. Oppdrettsindustrien sprer tonnevis av lusegifter og medisiner i havet, hvor de rammer villfisk, reker og en lang rekke andre organismer. Hva skjer med de som spiser slik fisk?

IMG_1839h utsnitt
Nært møte med gaupa (Lynx lynx), Nordens eneste ville kattedyr

Gaupa - skogens lydløse jeger

31.01.2019 | Sist oppdatert: 31.01.2019

– Hva skjer hvis vi begynner å løpe nå. Vil gaupene sette etter oss og gjøre kort prosess? André Soma trekker på skuldrene. – Vi kan prøve, sier han. Så setter han av gårde i full fart.

Flomrammet mann foto Ørn Borgen NTB scanpix
2018 -

Når det ekstreme blir vanlig

28.01.2019 | Sist oppdatert: 28.01.2019

2018 bød på ekstrem tørke, store skogbranner, voldsomme flommer og heftige regnskyll. Er det dette været vi må belage oss på i årene som kommer?

IStock-148421596

Nøkkelen til å lykkes

06.12.2018

Klimautfordringene kan virke overveldende. Å få den globale oppvarmingen under kontroll vil kreve en omstilling som er større enn mennesket noen gang har gjennomført. Men FNs klimapanel fastholder at det er mulig å lykkes. Hva kan vi, i Naturvernforbundet i Norge, gjøre for å bidra til den globale klimadugnaden?

Viser fra 25 til 36 av totalt 360 artikler