Du er her:

Norge satser ensidig på fly, og har Europas tregeste togforbindelse mellom landets to største byer.

Norge satser ensidig på fly, og har Europas tregeste togforbindelse mellom landets to største byer. Foto: Bernardo Achirica/Flickr.com

Det flyvende folket

Selv om vi bygger Ringeriksbanen, kommer vi fortsatt til å ha den tregeste togforbindelsen fra hovedstad til nest største by i Europa. Nordmenn flyr mer enn alle andre europeere, og Nasjonal transportplan vil ikke forandre på det.

På ett område er Norge "annerledeslandet": Vi satser på fly, og har trege tog. Det viser en sammenstilling av data som Natur & miljø har gjort i forkant av fremleggingen av Nasjonal transportplan. Jernbaneverket prioriterer punktlighet, driftsstabilitet, ny grunnrutemodell, universell utforming på stasjoner og godsterminaler foran "utvikling av eksisterende og bygging av nye strekninger for persontrafikken".

Fire timer tregere
Norge har nesten tre millioner flere flypassasjerer enn Sverige, tross halv befolkning. I Sverige har man prioritert tog høyere. Mellom Stockholm og Göteborg, en strekning som er omtrent akkurat like lang som Oslo-Bergen, går det daglig 21 tog, mot 3 mellom Oslo og Bergen. Det raskeste av disse bruker bare 2 timer og 51 minutter, mens tilsvarende reise i Norge tar nær 7 timer. Men i Sverige er dette for tregt. Nå planlegges en helt ny bane, den såkalte Götalandsbanan, mellom Stockholm og Göteborg via Linköping og Jönköping. Den skal forkorte reisetiden til to timer, og er planlagt med en fartsgrense på 320 kilometer i timen, 110 km/t raskere enn Flytoget i Oslo.

- Mer konsentrert befolkning
- At toget står såpass mye sterkere på hovedrelasjonene i Sverige har naturligvis sammenheng med reisetid og frekvenser. Toget har i dag rundt 20 prosent av trafikken mellom Østlandet og Hordaland, og noe lavere andel til Trøndelag, sier Jon Martin Denstadli i Transportøkonomisk institutt i en kommentar til Natur & miljøs undersøkelse.
Denstadli nevner også at Sverige har en mer konsentrert befolkning enn Norge. Götalandsbanan vil gå innom sju byer med befolkning på over 50 000 personer. Til sammenligning har Norge bare ni byer i hele landet med en så stor befolkning.

Fly dominerer i Norge
Natur & miljø har laget en sammenstilling av tog- og flytilbudet i en rekke europeiske land, der avstanden fra landets største by til landets nest største by er mellom 40 og 60 mil (og dermed sammenlignbart med Oslo-Bergen). Undersøkelsen viser at Norge har det i særklasse tregeste togtilbudet, med dårligst frekvens. Selv i Hellas, et land som er beryktet for dårlig togtilbud, er det dobbelt så mange avganger fra Athen til Thessaloniki som mellom Oslo og Bergen. De greske togene bruker også én time og 20 minutter kortere tid enn Bergensbanen. Sverige, Italia og Spania peker seg ut som land som satser både på tog og fly, mens Slovakia og Frankrike satser på toget. Det er bare i Norge at fly er totalt dominerende i transporttilbudet mellom landets to største byer.

Tregest også med Ringeriksbane
I Norge planlegges det bare vesentlige forbedringer på det sentrale østlandsområdet, noe som ikke vil redusere flytrafikken, men tvert imot gjøre det enklere å komme til regionens tre flyplasser. Bergen-Arna skal få dobbeltspor, Vossebanen skal flikkes på og Trønderbanen skal elektrifiseres. Det gjøres ingen store grep for å få langdistansereisende over fra fly til tog. Ringeriksbanen, som vil kutte reisetiden mellom Oslo og Bergen med over en time, er lagt til den usikre siste del av perioden transportplanen gjelder. Og selv om Ringeriksbanen bygges, vil Oslo-Bergen fortsatt være den tregeste togrelasjonen i Natur & miljøs undersøkelse.

Tog og fly i Europa: Tabellen viser antall avganger på fly og tog mandag 15. april 2013, samt reisetid på raskeste tog. Det er valgt land der avstanden fra hovedstad til nest største by er mellom 400 og 600 kilometer.
Land Reiserelasjon Fly daglig Tog daglig Reisetid tog
Norge Oslo-Bergen 28 3 6.47
Sverige Stockholm-Göteborg 29 21 2.51
Italia Roma-Milano 42 38 2.55
Spania Madrid-Barcelona 30 26 2.30
Slovakia Bratislava-Kosice 4 13 4.59
Frankrike Paris-Lyon 9 29 1.56
Hellas Athen-Thessaloniki 15 6 5.23


- Jernbanen i Norge er i en vanskelig situasjon. Regjeringen må nå vri innsatsen fra motorvei- og flyplassutvidelser til sterk satsing på jernbanen. Transportplanen må gi grønt lys for videre utredning og planlegging av nye baner for person- og godstog mellom de store byene i Sør-Norge. Vi trenger klare signaler om at vi i framtida får en attraktiv jernbane som kan konkurrere med fly, privatbil og vogntog, sier Holger Schlaupitz, fagleder for samferdsel i Naturvernforbundet.

Nyheter

Flom i Flåm utsnitt Foto Helge Mikalsen, VG

Dagen klimaendringene kom til Flåm

30.11.2018 | Sist oppdatert: 30.11.2018

Folk i den vesle bygda skjønte raskt at livet aldri kom til å bli helt det samme igjen. Vannet flommet ned fra fjellet, som en flodbølge. Hus ble smadret, broer ble revet over ende, matjord skylt på sjøen. 28. oktober 2014 blir ikke så lett glemt i Flåmsdalen i Sogn. Nå forbereder bygda seg på et liv der voldsomme flommer, ras og ekstreme regnskyll blir mer vanlig.

Styrtregn Foto fotojog Istockphoto
Norge på kollisjonskurs med Parisavtalen

Styrer mot voldsomme klimaendringer

16.11.2018 | Sist oppdatert: 03.01.2020

Norsk klimapolitikk følger ikke Parisavtalens mål om å begrense den globale oppvarmingen til mellom 1,5 og 2 grader. For øyeblikket styrer Regjeringen mot voldsomme og ødeleggende klimaendringer.

Ola Elvestuen Bjørn H
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V)

Vil styre mot 1,5 grader

16.11.2018 | Sist oppdatert: 16.11.2018

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen tilbakeviser at Norge er på kollisjonskurs med Parisavtalen. Nå vil han legge klimapanelets 1,5-gradersrapport til grunn for Regjeringens klimainnsats i årene som kommer.

Tryllestav med stjerner

Tre leksjoner i klimatallmagi

13.11.2018 | Sist oppdatert: 14.11.2018

Hvis du sier at du har gått ned femten kilo fordi du kunne veid mer, har du da slanket deg? Ja, absolutt, ifølge måten Norge lager sitt klimaregnskap.

Øystein Dahle formisket Foto TBC
Øystein Dahle

Gleden i å klare seg med mindre

09.11.2018 | Sist oppdatert: 02.12.2019

– Vi har dummet oss ut, men det er ennå ikke for sent. Vi kan fortsatt ta vare på denne planeten, sier Øystein Dahle, som både har ledet Esso Norge og Turistforeningen. Han har laget en doktrine for radikal endring, tre punkter som kan forandre alt.

DSC_6090 ps
Kristin Halvorsen, direktør i CICERO

– Vi kan ikke fortsette som før

01.11.2018 | Sist oppdatert: 01.11.2018

Vi står foran store endringer i måten vi lever på. Klimadirektør Kristin Halvorsen i CICERO Senter for klimaforskning tror et klimaskifte er nært forestående.

Bo Eide rydder strand i Troms Foto Bo Eide - lite(1)

Plastverstingene blant oss

25.06.2018

Korker, flasker, Q-tips ... Tolv typer forbruksplast går igjen på norske strender. Hver eneste dag forsøpler de områder og skader dyr. Hadde flere brukt søppelkassa, ville naturen vært spart for enorme mengder plast.

Garn

SUPERWASH – Ikke lenger naturlig ull

19.06.2018

– Hvorfor lure folk? spør Federica Mudu. Lidenskapen for å strikke kombinert med en doktorgrad i kjemi gjorde henne oppmerksom på hva superwashbehandling gjør med garnet.

Fotballbaner red

Fotballbaner forurenser

12.06.2018

Gummikulene som sørger for demping på kunstgressbaner, er en av Norges største kilder til plastforurensning. Det jobbes med alternativer, men foreløpig er ingen funnet gode nok. I mellomtiden forsvinner tonnevis av oppmalte bildekk ut i naturen.

Plastklær

Plast overalt

26.05.2018

Tekstiler er så mangt. Fra tapet til møbelstoffer, tepper, klær, kosedyr, stopping, garn, isolasjon, sekker, presenninger og fiskegarn. Nær 70 prosent av alle tekstiler som brukes i verden er kunststoffer. Altså plast. Men plast finnes også i andre tekstiler, der du minst venter å finne den.

Viser fra 37 til 48 av totalt 360 artikler