Du er her:

Norge satser ensidig på fly, og har Europas tregeste togforbindelse mellom landets to største byer.

Norge satser ensidig på fly, og har Europas tregeste togforbindelse mellom landets to største byer. Foto: Bernardo Achirica/Flickr.com

Det flyvende folket

Selv om vi bygger Ringeriksbanen, kommer vi fortsatt til å ha den tregeste togforbindelsen fra hovedstad til nest største by i Europa. Nordmenn flyr mer enn alle andre europeere, og Nasjonal transportplan vil ikke forandre på det.

På ett område er Norge "annerledeslandet": Vi satser på fly, og har trege tog. Det viser en sammenstilling av data som Natur & miljø har gjort i forkant av fremleggingen av Nasjonal transportplan. Jernbaneverket prioriterer punktlighet, driftsstabilitet, ny grunnrutemodell, universell utforming på stasjoner og godsterminaler foran "utvikling av eksisterende og bygging av nye strekninger for persontrafikken".

Fire timer tregere
Norge har nesten tre millioner flere flypassasjerer enn Sverige, tross halv befolkning. I Sverige har man prioritert tog høyere. Mellom Stockholm og Göteborg, en strekning som er omtrent akkurat like lang som Oslo-Bergen, går det daglig 21 tog, mot 3 mellom Oslo og Bergen. Det raskeste av disse bruker bare 2 timer og 51 minutter, mens tilsvarende reise i Norge tar nær 7 timer. Men i Sverige er dette for tregt. Nå planlegges en helt ny bane, den såkalte Götalandsbanan, mellom Stockholm og Göteborg via Linköping og Jönköping. Den skal forkorte reisetiden til to timer, og er planlagt med en fartsgrense på 320 kilometer i timen, 110 km/t raskere enn Flytoget i Oslo.

- Mer konsentrert befolkning
- At toget står såpass mye sterkere på hovedrelasjonene i Sverige har naturligvis sammenheng med reisetid og frekvenser. Toget har i dag rundt 20 prosent av trafikken mellom Østlandet og Hordaland, og noe lavere andel til Trøndelag, sier Jon Martin Denstadli i Transportøkonomisk institutt i en kommentar til Natur & miljøs undersøkelse.
Denstadli nevner også at Sverige har en mer konsentrert befolkning enn Norge. Götalandsbanan vil gå innom sju byer med befolkning på over 50 000 personer. Til sammenligning har Norge bare ni byer i hele landet med en så stor befolkning.

Fly dominerer i Norge
Natur & miljø har laget en sammenstilling av tog- og flytilbudet i en rekke europeiske land, der avstanden fra landets største by til landets nest største by er mellom 40 og 60 mil (og dermed sammenlignbart med Oslo-Bergen). Undersøkelsen viser at Norge har det i særklasse tregeste togtilbudet, med dårligst frekvens. Selv i Hellas, et land som er beryktet for dårlig togtilbud, er det dobbelt så mange avganger fra Athen til Thessaloniki som mellom Oslo og Bergen. De greske togene bruker også én time og 20 minutter kortere tid enn Bergensbanen. Sverige, Italia og Spania peker seg ut som land som satser både på tog og fly, mens Slovakia og Frankrike satser på toget. Det er bare i Norge at fly er totalt dominerende i transporttilbudet mellom landets to største byer.

Tregest også med Ringeriksbane
I Norge planlegges det bare vesentlige forbedringer på det sentrale østlandsområdet, noe som ikke vil redusere flytrafikken, men tvert imot gjøre det enklere å komme til regionens tre flyplasser. Bergen-Arna skal få dobbeltspor, Vossebanen skal flikkes på og Trønderbanen skal elektrifiseres. Det gjøres ingen store grep for å få langdistansereisende over fra fly til tog. Ringeriksbanen, som vil kutte reisetiden mellom Oslo og Bergen med over en time, er lagt til den usikre siste del av perioden transportplanen gjelder. Og selv om Ringeriksbanen bygges, vil Oslo-Bergen fortsatt være den tregeste togrelasjonen i Natur & miljøs undersøkelse.

Tog og fly i Europa: Tabellen viser antall avganger på fly og tog mandag 15. april 2013, samt reisetid på raskeste tog. Det er valgt land der avstanden fra hovedstad til nest største by er mellom 400 og 600 kilometer.
Land Reiserelasjon Fly daglig Tog daglig Reisetid tog
Norge Oslo-Bergen 28 3 6.47
Sverige Stockholm-Göteborg 29 21 2.51
Italia Roma-Milano 42 38 2.55
Spania Madrid-Barcelona 30 26 2.30
Slovakia Bratislava-Kosice 4 13 4.59
Frankrike Paris-Lyon 9 29 1.56
Hellas Athen-Thessaloniki 15 6 5.23


- Jernbanen i Norge er i en vanskelig situasjon. Regjeringen må nå vri innsatsen fra motorvei- og flyplassutvidelser til sterk satsing på jernbanen. Transportplanen må gi grønt lys for videre utredning og planlegging av nye baner for person- og godstog mellom de store byene i Sør-Norge. Vi trenger klare signaler om at vi i framtida får en attraktiv jernbane som kan konkurrere med fly, privatbil og vogntog, sier Holger Schlaupitz, fagleder for samferdsel i Naturvernforbundet.

Nyheter

Partilederne samlet uten logo 7 2

Hvor dyrt vil de selge seg?

27.07.2017

Hverken Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre kommer til makten uten å samarbeide med ett eller flere av de andre partiene. Det kan gi små partier mye makt, men hvor dyrt vil de selge seg, og hvilke miljøkrav vil de stille for å støtte en statsminister?

Tema Grønt skifte nett

Åtte trinn til et grønt skifte

27.07.2017

En. To. Tre. Fire. Fem. Seks. Sju. Åtte. Det grønne skiftet er bare noen trinn unna. Helga Lerkelund har selv tvilt, men nå er hun overbevist. – Det grønne skiftet er mulig, og det skjer nå!

Puddiken
KUTT BILREISER

Vår store dårlige samvittighet

27.07.2017

Bilen er vår største, dårlige miljøsamvittighet. Alle vet at bilkjøring fører med seg miljøproblemer. Men hva kan vi gjøre med det?

Maria
KUTT BILREISER

Jeg sykler, så klart!

27.07.2017

Maria Andersen smiler der hun sitter med kaffekoppen i hendene. Det er en helt vanlig dag på jobb i midten av januar, og på Sagene i Oslo er gatene dekket av snø og is. Det er skikkelig holkeføre, og folk går i pingvingange bortover fortauene. Men Maria sykler.

Ulvestad
ENERGISMART BOLIG

Tre ulike familier, tre ulike energiløsninger

27.07.2017

Familien Thorsheim har fått boret et 120 meter dypt hull utenfor huset sitt. Siden har strømforbruket sunket så kraftig at strømleverandøren BKK mistenker dem for å jukse med strømmåleren.

Sokk til nettside
TA VARE PÅ DET DU HAR

Stopp den ullsokken!

27.07.2017

Det gjorde nemlig alltid bestemor. Hun strikket jo for så vidt sokkene selv også, og fikk nok et litt nærmere forhold til dem enn hva mange av dagens forbrukere gjør. Og kanskje det er der problemet ligger. Mangel på nærhet; å sette pris på det man har og ta vare på det.

Slagbor, TommL Istockphoto m logo
LEIE HELLER ENN Å EIE

Et slagbor til overs

27.07.2017

Har du tenkt på alle de tingene du eier som du egentlig bare har bruk for en gang i blant? Gir det for eksempel mening at alle familiene i et borettslag eier en gressklipper hver, en trillebår hver, hver sin verktøykasse og hver sin rake? Hva med bil? Trenger man egentlig det hvis man ikke bruker den så ofte?

Gammelhatt davidd flickr

En gammel hatt – en forlatt skatt

27.07.2017

Er boden din stappfull av ting du aldri bruker? Er klesskapet ditt sprengferdig og hyllene overlesset med klær? Er det litt sånn at du aldri finner noe, fordi det ikke er mulig å komme til i alt kaoset?

Gulrot med logo
BRUK MATVETT

Ikke kast den slappe gulrota!

27.07.2017

Den kan du i stedet putte i buljonggryta. Med sin friske sødmefylte smak spiller den en viktig birolle i så mang en rett – på bunn av søppelspannet derimot, går den til grunne.

Viser fra 61 til 72 av totalt 360 artikler