Du er her:

Norge satser ensidig på fly, og har Europas tregeste togforbindelse mellom landets to største byer.

Norge satser ensidig på fly, og har Europas tregeste togforbindelse mellom landets to største byer. Foto: Bernardo Achirica/Flickr.com

Det flyvende folket

Selv om vi bygger Ringeriksbanen, kommer vi fortsatt til å ha den tregeste togforbindelsen fra hovedstad til nest største by i Europa. Nordmenn flyr mer enn alle andre europeere, og Nasjonal transportplan vil ikke forandre på det.

På ett område er Norge "annerledeslandet": Vi satser på fly, og har trege tog. Det viser en sammenstilling av data som Natur & miljø har gjort i forkant av fremleggingen av Nasjonal transportplan. Jernbaneverket prioriterer punktlighet, driftsstabilitet, ny grunnrutemodell, universell utforming på stasjoner og godsterminaler foran "utvikling av eksisterende og bygging av nye strekninger for persontrafikken".

Fire timer tregere
Norge har nesten tre millioner flere flypassasjerer enn Sverige, tross halv befolkning. I Sverige har man prioritert tog høyere. Mellom Stockholm og Göteborg, en strekning som er omtrent akkurat like lang som Oslo-Bergen, går det daglig 21 tog, mot 3 mellom Oslo og Bergen. Det raskeste av disse bruker bare 2 timer og 51 minutter, mens tilsvarende reise i Norge tar nær 7 timer. Men i Sverige er dette for tregt. Nå planlegges en helt ny bane, den såkalte Götalandsbanan, mellom Stockholm og Göteborg via Linköping og Jönköping. Den skal forkorte reisetiden til to timer, og er planlagt med en fartsgrense på 320 kilometer i timen, 110 km/t raskere enn Flytoget i Oslo.

- Mer konsentrert befolkning
- At toget står såpass mye sterkere på hovedrelasjonene i Sverige har naturligvis sammenheng med reisetid og frekvenser. Toget har i dag rundt 20 prosent av trafikken mellom Østlandet og Hordaland, og noe lavere andel til Trøndelag, sier Jon Martin Denstadli i Transportøkonomisk institutt i en kommentar til Natur & miljøs undersøkelse.
Denstadli nevner også at Sverige har en mer konsentrert befolkning enn Norge. Götalandsbanan vil gå innom sju byer med befolkning på over 50 000 personer. Til sammenligning har Norge bare ni byer i hele landet med en så stor befolkning.

Fly dominerer i Norge
Natur & miljø har laget en sammenstilling av tog- og flytilbudet i en rekke europeiske land, der avstanden fra landets største by til landets nest største by er mellom 40 og 60 mil (og dermed sammenlignbart med Oslo-Bergen). Undersøkelsen viser at Norge har det i særklasse tregeste togtilbudet, med dårligst frekvens. Selv i Hellas, et land som er beryktet for dårlig togtilbud, er det dobbelt så mange avganger fra Athen til Thessaloniki som mellom Oslo og Bergen. De greske togene bruker også én time og 20 minutter kortere tid enn Bergensbanen. Sverige, Italia og Spania peker seg ut som land som satser både på tog og fly, mens Slovakia og Frankrike satser på toget. Det er bare i Norge at fly er totalt dominerende i transporttilbudet mellom landets to største byer.

Tregest også med Ringeriksbane
I Norge planlegges det bare vesentlige forbedringer på det sentrale østlandsområdet, noe som ikke vil redusere flytrafikken, men tvert imot gjøre det enklere å komme til regionens tre flyplasser. Bergen-Arna skal få dobbeltspor, Vossebanen skal flikkes på og Trønderbanen skal elektrifiseres. Det gjøres ingen store grep for å få langdistansereisende over fra fly til tog. Ringeriksbanen, som vil kutte reisetiden mellom Oslo og Bergen med over en time, er lagt til den usikre siste del av perioden transportplanen gjelder. Og selv om Ringeriksbanen bygges, vil Oslo-Bergen fortsatt være den tregeste togrelasjonen i Natur & miljøs undersøkelse.

Tog og fly i Europa: Tabellen viser antall avganger på fly og tog mandag 15. april 2013, samt reisetid på raskeste tog. Det er valgt land der avstanden fra hovedstad til nest største by er mellom 400 og 600 kilometer.
Land Reiserelasjon Fly daglig Tog daglig Reisetid tog
Norge Oslo-Bergen 28 3 6.47
Sverige Stockholm-Göteborg 29 21 2.51
Italia Roma-Milano 42 38 2.55
Spania Madrid-Barcelona 30 26 2.30
Slovakia Bratislava-Kosice 4 13 4.59
Frankrike Paris-Lyon 9 29 1.56
Hellas Athen-Thessaloniki 15 6 5.23


- Jernbanen i Norge er i en vanskelig situasjon. Regjeringen må nå vri innsatsen fra motorvei- og flyplassutvidelser til sterk satsing på jernbanen. Transportplanen må gi grønt lys for videre utredning og planlegging av nye baner for person- og godstog mellom de store byene i Sør-Norge. Vi trenger klare signaler om at vi i framtida får en attraktiv jernbane som kan konkurrere med fly, privatbil og vogntog, sier Holger Schlaupitz, fagleder for samferdsel i Naturvernforbundet.

Nyheter

Dyrkeprosjektet på Vaterland ble etablert av Helene Gallis i Nabolagshager, på oppdrag fra Bymiljøetaten Foto Monica Løvdahl
BRUK MATVETT

Gallis i eventyrland

27.07.2017

Helene (39) var oppgitt og frustrert over hvor lite som ble gjort for miljøet. Men så oppdaget hun en skjult inngang som viste henne veien til et grønt byliv.

Terje_AsahidakeJapan_Moran_1004953
BRUK MATVETT

— Vi må spise mindre kjøtt

27.07.2017

Snøbrettlegenden Terje Håkonsen er opptatt av hva han putter i kroppen. Han er en av mange som mener det er lurt å spise mindre kjøtt generelt, men også mer bærekraftig kjøtt når man først velger det.

Stortinget,_Oslo,_Norway_(cropped) Foto Stortinget

Hvem skal få din stemme?

27.07.2017

Lofoten med oljeplattformer, vernede elver lagt i rør, tidenes ulveslakt og økte klimagassutslipp? Eller skal vi endelig komme i gang med det grønne skiftet? Hva som skjer de fire neste årene avgjøres av hva du stemmer ved høstens valg.

DSC_2148

Hva er det med Silje Ask Lundberg?

24.05.2017

Hva er det med havet? Hva er det med Lofoten, Vesterålen og Senja? Hva er det med Silje Ask Lundberg, som får Norges eldste miljøorganisasjon til å reise seg i stående applaus?

DSC_2540

Havets Røst

10.05.2017

Du kan ikke forstå det uten å ha vært der. Uten å ha sett fiskerne, som rolig går langs kaiene i røde og blå kjeledresser, uten å ha hørt skrikene fra tusenvis av krykkjer, kjent lukten av torsk som tørker. Og du forstår det nok ikke helt, da heller. Men det du forstår, er at for folk på Røst er havet alt.

IStock_76607555_XLARGE Foto Jezperklauzen Istockphoto

Se tosken, se torsken

24.04.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2017

Har du hørt historien om de tre små fisk … Ja, du har kanskje hørt at de endte sine liv i en fiskehandlers disk. Men visste du at kysttorsken er kjempeviktig for livet langs norskekysten

DSC_2672

Strender fulle av plast

14.04.2017

Plastforsøpling er i ferd med å bli et av våre største miljøproblemer. Det har Kystlotteriet og elevene på Glemmen videregående skole tenkt å gjøre noe med.

Kjøttmeis 8 foto Jean-Daniel Echenard CC

Spiser kilovis av insekter

24.02.2017 | Sist oppdatert: 16.05.2020

Gjett hvordan hagen, parken eller skogen din ville sett ut uten kjøttmeis og andre småfugler! De ville blitt invadert av insekter.

Eibe_2009

Den gir oss alt vi har

19.01.2017

Alt vi har, stammer fra naturen. Den gir oss ressursene vi trenger for å leve, utvikle oss, bygge og bo. Den gir oss livsnødvendigheter som ren luft, rent vann og mat. Den gir oss grunnlaget for vår industri, vår produksjon og vårt forbruk. Så hvorfor tenker vi ikke mer på hva naturen faktisk gir oss? Og hvorfor tar vi ikke bedre vare på den?

DSC_1571

Smir så det holder

05.01.2017

Det er nesten magisk. En smed kjenner stålets hemmelighet og kan fikse det meste som er laget av metall. Men nå er hemmeligheten deres «stjålet» – og misbrukt på det groveste.

E6T43R Foto Nature Photographers Ltd  Alamy Stock Photo

Nattens effektive myggjeger

24.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

Hver flaggermus fanger mellom tusenvis av mygg og andre insekter hvert døgn. Når du går og legger deg, flyr de skrikende ut i natten på jakt. Men du kan ikke høre dem.

Viser fra 73 til 84 av totalt 360 artikler