Du er her:

Norge satser ensidig på fly, og har Europas tregeste togforbindelse mellom landets to største byer.

Norge satser ensidig på fly, og har Europas tregeste togforbindelse mellom landets to største byer. Foto: Bernardo Achirica/Flickr.com

Det flyvende folket

Selv om vi bygger Ringeriksbanen, kommer vi fortsatt til å ha den tregeste togforbindelsen fra hovedstad til nest største by i Europa. Nordmenn flyr mer enn alle andre europeere, og Nasjonal transportplan vil ikke forandre på det.

På ett område er Norge "annerledeslandet": Vi satser på fly, og har trege tog. Det viser en sammenstilling av data som Natur & miljø har gjort i forkant av fremleggingen av Nasjonal transportplan. Jernbaneverket prioriterer punktlighet, driftsstabilitet, ny grunnrutemodell, universell utforming på stasjoner og godsterminaler foran "utvikling av eksisterende og bygging av nye strekninger for persontrafikken".

Fire timer tregere
Norge har nesten tre millioner flere flypassasjerer enn Sverige, tross halv befolkning. I Sverige har man prioritert tog høyere. Mellom Stockholm og Göteborg, en strekning som er omtrent akkurat like lang som Oslo-Bergen, går det daglig 21 tog, mot 3 mellom Oslo og Bergen. Det raskeste av disse bruker bare 2 timer og 51 minutter, mens tilsvarende reise i Norge tar nær 7 timer. Men i Sverige er dette for tregt. Nå planlegges en helt ny bane, den såkalte Götalandsbanan, mellom Stockholm og Göteborg via Linköping og Jönköping. Den skal forkorte reisetiden til to timer, og er planlagt med en fartsgrense på 320 kilometer i timen, 110 km/t raskere enn Flytoget i Oslo.

- Mer konsentrert befolkning
- At toget står såpass mye sterkere på hovedrelasjonene i Sverige har naturligvis sammenheng med reisetid og frekvenser. Toget har i dag rundt 20 prosent av trafikken mellom Østlandet og Hordaland, og noe lavere andel til Trøndelag, sier Jon Martin Denstadli i Transportøkonomisk institutt i en kommentar til Natur & miljøs undersøkelse.
Denstadli nevner også at Sverige har en mer konsentrert befolkning enn Norge. Götalandsbanan vil gå innom sju byer med befolkning på over 50 000 personer. Til sammenligning har Norge bare ni byer i hele landet med en så stor befolkning.

Fly dominerer i Norge
Natur & miljø har laget en sammenstilling av tog- og flytilbudet i en rekke europeiske land, der avstanden fra landets største by til landets nest største by er mellom 40 og 60 mil (og dermed sammenlignbart med Oslo-Bergen). Undersøkelsen viser at Norge har det i særklasse tregeste togtilbudet, med dårligst frekvens. Selv i Hellas, et land som er beryktet for dårlig togtilbud, er det dobbelt så mange avganger fra Athen til Thessaloniki som mellom Oslo og Bergen. De greske togene bruker også én time og 20 minutter kortere tid enn Bergensbanen. Sverige, Italia og Spania peker seg ut som land som satser både på tog og fly, mens Slovakia og Frankrike satser på toget. Det er bare i Norge at fly er totalt dominerende i transporttilbudet mellom landets to største byer.

Tregest også med Ringeriksbane
I Norge planlegges det bare vesentlige forbedringer på det sentrale østlandsområdet, noe som ikke vil redusere flytrafikken, men tvert imot gjøre det enklere å komme til regionens tre flyplasser. Bergen-Arna skal få dobbeltspor, Vossebanen skal flikkes på og Trønderbanen skal elektrifiseres. Det gjøres ingen store grep for å få langdistansereisende over fra fly til tog. Ringeriksbanen, som vil kutte reisetiden mellom Oslo og Bergen med over en time, er lagt til den usikre siste del av perioden transportplanen gjelder. Og selv om Ringeriksbanen bygges, vil Oslo-Bergen fortsatt være den tregeste togrelasjonen i Natur & miljøs undersøkelse.

Tog og fly i Europa: Tabellen viser antall avganger på fly og tog mandag 15. april 2013, samt reisetid på raskeste tog. Det er valgt land der avstanden fra hovedstad til nest største by er mellom 400 og 600 kilometer.
Land Reiserelasjon Fly daglig Tog daglig Reisetid tog
Norge Oslo-Bergen 28 3 6.47
Sverige Stockholm-Göteborg 29 21 2.51
Italia Roma-Milano 42 38 2.55
Spania Madrid-Barcelona 30 26 2.30
Slovakia Bratislava-Kosice 4 13 4.59
Frankrike Paris-Lyon 9 29 1.56
Hellas Athen-Thessaloniki 15 6 5.23


- Jernbanen i Norge er i en vanskelig situasjon. Regjeringen må nå vri innsatsen fra motorvei- og flyplassutvidelser til sterk satsing på jernbanen. Transportplanen må gi grønt lys for videre utredning og planlegging av nye baner for person- og godstog mellom de store byene i Sør-Norge. Vi trenger klare signaler om at vi i framtida får en attraktiv jernbane som kan konkurrere med fly, privatbil og vogntog, sier Holger Schlaupitz, fagleder for samferdsel i Naturvernforbundet.

Nyheter

Naturvenforb-SMALFORSKNINGkorr
3 av 4 undersøkte småkraftrapporter står til stryk

Finner lite der det skal bygges

10.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

De finner lite, selv der det bugner av truede arter og sjeldne naturtyper. I det siste er det avdekket en rekke saker der kraftselskapenes innleide konsulenter har oversett store naturverdier. Det fører ofte til at utbyggeren får legge elva i rør.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

IMG_0034

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Viser fra 85 til 96 av totalt 360 artikler