Du er her:

Volkswagen er i trøbbel etter dieseljuks. Oppryddingen etter at 11 millioner biler på verdensbasis er tatt for dieseljuks har akkurat startet. (Foto: Frank Behrens/Flickr.com)

Volkswagen er i trøbbel etter dieseljuks. Oppryddingen etter at 11 millioner biler på verdensbasis er tatt for dieseljuks har akkurat startet. (Foto: Frank Behrens/Flickr.com).

Dieseljuks kan ha bidratt til dødsfall

Volkswagens dieseljuks kan ifølge Natur & miljøs beregninger ha bidratt med rundt 4000 tonn ekstra NOx i lufta i Norge siden 2008. Amerikanske utregninger viser at dette kan ha bidratt til mellom 22 og 57 dødsfall.

Det viser en gjennomgang av statistikk Natur & miljø har foretatt. Forsiktige beregninger viser at Volkswagens utslippsjuks har ført til utslipp av 4000 tonn mer NOx enn hvis EUs grenseverdier hadde blitt fulgt.
Det europeiske miljøbyrået har tidligere estimert at hele 458 000 europeere årlig dør tidligere som følge av luftforurensning. Anslagsvis 1500 av disse er i Norge. De som allerede er syke eller svekket rammes hardest. Biltrafikk (dieselpartikler, svevestøv) og industri er hovedkildene.

Fiffig rensejuks
I september ble det kjent at Volkswagen hadde montert et fiffig system på 147 139 dieselbiler solgt i Norge. En rensemekanisme blir koblet inn når bilen testes, slik at utslippene kommer under grenseverdiene. Ved vanlig kjøring skyter utslippene i været. EUs grenseverdi er på 0,18 gram NOx per kilometer, mens den mest forurensende testede bilen, en VW Passat, slapp ut hele 1,5 gram per kilometer med kald motor og bakkete løype. Under gunstigere forhold slapp den fortsatt ut 0,61 gram. Volkswagen innrømte jukset raskt, og vil tilbakekalle alle berørte biler. Hva de vil gjøre med dem er fortsatt uklart.

Sykdommer, ozon og sur nedbør
Utslipp av NOx bidrar ifølge Miljøstatus.no til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Grove beregninger foretatt av New York Times viser at et kutt i NOx-utslipp på 350 tonn per år gir fem færre dødsfall i en populasjon på 100 000 personer. Overført til det ulovlige utslippet fra biler med VW-motor i Norge gir dette anslagsvis 57 dødsfall fra 2008 til 2015. Andre beregninger foretatt av Princeton University gir et anslag på rundt 22 dødsfall fra samme mengde NOx, dog fra store punktutslipp. Hele utregningen finner du her. Nøyaktige beregninger kan imidlertid ikke fremskaffes ennå, blant annet fordi ekstrautslippene i Norge ikke er kartlagt, kun anslått.

- 0,42 prosent av NO2
Volkswagen ønsker ikke å kommentere utregningene, som de mener «baserer seg på rene spekulasjoner».
- Vi forsvarer ikke juks. Men vi håper at utslippsdebatten også fremover er basert på fakta og et helhetsperspektiv, skriver informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen Norge til Natur & miljø i en e-post.
Hun sier at transportsektoren står for 25 prosent av NOx-utslippene i Norge, og at tungtransport står for rundt 70 prosent av disse. Volkswagen-bilene representerer 5,7 prosent av personbilparken.
- De aktuelle bilene står teoretisk sett således for 0,42 prosent av NO2-utslippet i Norge. Innenfor denne lille andelen er det snakk om at det kan ha vært økninger i utslippene i Norge, uten at vi vet hvor mye det er snakk om, skriver Svanes.
- Tyske veimyndigheter har nå godkjent handlingsplanen som Volkswagen har laget, og er i full gang med å sjekke hva vi må gjøre for å rette på utslippene, sier Svanes.

Nyheter

Partiguide_some_miljøguide totalt
Naturvernforbundets partiguide

Her er partienes miljøpolitikk

16.08.2021

SV, MDG, Rødt og Venstre får grønt lys i Naturvernforbundets guide til årets stortingsvalg. Naturvernforbundet gir rødt lys til Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, som havner på bunnen med den dårligste miljøpolitikken. Ap og KrF ligger midt på treet med gult lys.

Anne-Lise Thingnes Førsund

Folk og fest for Førdefjorden

06.09.2021

– I dag opplever jeg at naturen er tilnærmet rettsløs, sier Anne-Line Thingnes Førsund. Lederen for Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane har kjempet mot gruvedumping i Førdefjorden i over 14 år, og er ikke imponert over rettsvernet for fjordene, Norges kanskje fremste merkevare.

IMG_2848

Vei og bane gjennom vernet natur

30.08.2021

Først flyttet de den planlagte jernbanestrekningen dit alle naturvernere sa den i hvert fall ikke burde gå. Så plusset de på en firefelts motorvei. Velkommen til Ringerike.

Truls Gulowsen foto Håkon Mosvold Larsen NTB
Truls Gulowsen (47) er Naturvernforbundets leder

Speideren som ble aktivist

24.08.2021

Han har aksjonert mot oljerigger, vært sersjant i Forsvaret, demonstrert for ulv blant flere tusen ulvemotstandere og saksøkt staten for oljeboring i Arktis. Nå skal Truls Gulowsen (47) lede Naturvernforbundet, og han legger ikke skjul på at han har store ambisjoner.

Partiguide_some_klima- og oljepolitikk
Naturvernforbundets partiguide

Klima- og oljepolitikk

16.08.2021

Aldri har situasjonen vært mer alvorlig. Ifølge den ferske rapporten fra FNs klimapanel må alle land gjennomføre store og raske kutt i utslippene av klimagasser for å hindre katastrofale klimaendringer. FNs generalsekretær António Guterres har oppfordret alle land til å slutte å lete etter mer olje og gass. Hva vil norske partier gjøre?

Partiguide_some_naturmangfold
Naturvernforbundets partiguide

Stans tapet av naturmangfold

16.08.2021

Tap av arter og natur er en stor miljøtrussel, like alvorlig som klimaendringene. Men hvordan møter partiene på Stortinget denne trusselen? Naturvernforbundets partiguide viser at det bare er tre partier som får grønt lys for sin naturmangfoldpolitikk.

Partiguide_some_samferdsel
Naturvernforbundets partiguide

Miljøvennlig samferdsel

16.08.2021

Samferdsel står for en stor andel klimautslippene i Norge. Hvilke partier vil satse på tog framfor nye store motorveier, hvem vil få ned biltrafikken og satse målrettet på syklisme?

Partiguide_some_forbruk(1)
Naturvernforbundets partiguide

Miljøvennlig forbruk

16.08.2021

Norge er blant landene med høyest forbruk av ressurser i verden. Når vi kjøper nye ting, er vi med og forårsaker naturødeleggelser og utslipp av klimagasser og annen forurensning. Hvordan vil partiene på Stortinget arbeide for at det norske forbruket skal bli bærekraftig? Noen av svarene finner du her.

Partiguide_some_naturens rettssikkerhet
Naturvernforbundets partiguide

Rettssikkerhet for naturen

12.08.2021

Sårbar natur bygges ned, antall truede arter stiger og hensynet til natur om miljø kommer ofte i annen rekke. Må det gjøres noen grep for å sørge for naturens rettssikkerhet? Se hva partiene på Stortinget mener om saken her.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Tidenes viktigste valg?

01.08.2021 | Sist oppdatert: 31.08.2021

Tidligere generasjoner har vært stilt overfor store kriser, men natur- og miljøkrisene overgår dem alle, fordi konsekvensene kan bli voldsomme og langvarige. Hvordan svarer norske partier på denne utfordringen? Vi har bedt dem svare.

DSC_0117 ps

Og bakom faller skogene

25.06.2021 | Sist oppdatert: 25.06.2021

Ved Follsjå i Notodden fortsetter flatehogsten i skog med nasjonale verneverdier. I et unikt skoglandskap, hvor det er funnet 116 rødlistearter, faller nå skogene, en etter en. Tømmeret blir merket og solgt med miljøstempelet PEFC. Også de døde trærne, som er så viktig for artsmangfoldet, hogges og kuttes til flis.

Viser fra 1 til 12 av totalt 397 artikler