Du er her:

Volkswagen er i trøbbel etter dieseljuks. Oppryddingen etter at 11 millioner biler på verdensbasis er tatt for dieseljuks har akkurat startet. (Foto: Frank Behrens/Flickr.com)

Volkswagen er i trøbbel etter dieseljuks. Oppryddingen etter at 11 millioner biler på verdensbasis er tatt for dieseljuks har akkurat startet. (Foto: Frank Behrens/Flickr.com).

Dieseljuks kan ha bidratt til dødsfall

Volkswagens dieseljuks kan ifølge Natur & miljøs beregninger ha bidratt med rundt 4000 tonn ekstra NOx i lufta i Norge siden 2008. Amerikanske utregninger viser at dette kan ha bidratt til mellom 22 og 57 dødsfall.

Det viser en gjennomgang av statistikk Natur & miljø har foretatt. Forsiktige beregninger viser at Volkswagens utslippsjuks har ført til utslipp av 4000 tonn mer NOx enn hvis EUs grenseverdier hadde blitt fulgt.
Det europeiske miljøbyrået har tidligere estimert at hele 458 000 europeere årlig dør tidligere som følge av luftforurensning. Anslagsvis 1500 av disse er i Norge. De som allerede er syke eller svekket rammes hardest. Biltrafikk (dieselpartikler, svevestøv) og industri er hovedkildene.

Fiffig rensejuks
I september ble det kjent at Volkswagen hadde montert et fiffig system på 147 139 dieselbiler solgt i Norge. En rensemekanisme blir koblet inn når bilen testes, slik at utslippene kommer under grenseverdiene. Ved vanlig kjøring skyter utslippene i været. EUs grenseverdi er på 0,18 gram NOx per kilometer, mens den mest forurensende testede bilen, en VW Passat, slapp ut hele 1,5 gram per kilometer med kald motor og bakkete løype. Under gunstigere forhold slapp den fortsatt ut 0,61 gram. Volkswagen innrømte jukset raskt, og vil tilbakekalle alle berørte biler. Hva de vil gjøre med dem er fortsatt uklart.

Sykdommer, ozon og sur nedbør
Utslipp av NOx bidrar ifølge Miljøstatus.no til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Grove beregninger foretatt av New York Times viser at et kutt i NOx-utslipp på 350 tonn per år gir fem færre dødsfall i en populasjon på 100 000 personer. Overført til det ulovlige utslippet fra biler med VW-motor i Norge gir dette anslagsvis 57 dødsfall fra 2008 til 2015. Andre beregninger foretatt av Princeton University gir et anslag på rundt 22 dødsfall fra samme mengde NOx, dog fra store punktutslipp. Hele utregningen finner du her. Nøyaktige beregninger kan imidlertid ikke fremskaffes ennå, blant annet fordi ekstrautslippene i Norge ikke er kartlagt, kun anslått.

- 0,42 prosent av NO2
Volkswagen ønsker ikke å kommentere utregningene, som de mener «baserer seg på rene spekulasjoner».
- Vi forsvarer ikke juks. Men vi håper at utslippsdebatten også fremover er basert på fakta og et helhetsperspektiv, skriver informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen Norge til Natur & miljø i en e-post.
Hun sier at transportsektoren står for 25 prosent av NOx-utslippene i Norge, og at tungtransport står for rundt 70 prosent av disse. Volkswagen-bilene representerer 5,7 prosent av personbilparken.
- De aktuelle bilene står teoretisk sett således for 0,42 prosent av NO2-utslippet i Norge. Innenfor denne lille andelen er det snakk om at det kan ha vært økninger i utslippene i Norge, uten at vi vet hvor mye det er snakk om, skriver Svanes.
- Tyske veimyndigheter har nå godkjent handlingsplanen som Volkswagen har laget, og er i full gang med å sjekke hva vi må gjøre for å rette på utslippene, sier Svanes.

Nyheter

Alta 4 justert
Alfred Nilsen ute med bok om Altavassdraget

Norges største miljøkamp

05.12.2019

En hær av politifolk marsjerer opp mot nullpunktet i Stilla. Der sitter nærmere tusen aksjonister og sperrer veien. De vil redde det fantastiske Altavassdraget og sikre samenes rett til å bruke sine egne områder. Blant dem er Alfred Nilsen. Han skal bli arrestert, fengslet og dømt for oppvigleri etter det som ble norgeshistoriens største miljøkamp.

GP0STQ8D5_High_res2

Klimasaken til domstolene

25.11.2019

Flere steder i verden trekkes stater og selskaper for domstolene på grunn av manglende evne til å kutte klimagassutslipp. I FNs klimaforhandlinger krever mange land adgang til erstatning fra rike utslippsland for tap og skade som skyldes klimaendringer. Det kan bli dyrt for Norge, mener tidligere høyesterettsadvokat.

Wenche Skorge foto TBC
Fra Statoil til Naturvernforbundet

Oljedama som ble miljøverner

22.11.2019

– Det er nesten bare i Norge det kreves at debatten må nyanseres med at gass er klimavennlig. Gass er oljas svar på Marlboro light. Røyker du Marlboro light, spør Wenche Skorge i en facebookpost. Hun har gått fra et liv i oljebransjen til Naturvernforbundets sentralstyre. Noen ser på henne som en sviker.

Oppslag 1
Naturvernforbundet dro til Troll A-plattformen

Møtte trollet på norsk sokkel

18.11.2019

Det er enorme mengder gass der, nok til å fortsette produksjonen lenge etter at alle klimautslipp må være kuttet. Silje Ask Lundberg dro til Nordsjøen for å måle krefter med det største trollet på norsk sokkel.

Oljeplattform Foto nightman1965 Istockphoto
Det norske paradokset

Med olje på samvittigheten

15.11.2019

Hvem har skylda når massive utslipp fra norsk olje og gass bidrar til ødeleggende klimaendringer i andre land? Vi som produserer det, eller de som brenner det? I flere tiår har norske regjeringer holdt olja utenfor klimapolitikken, men nå er dette skillet i ferd med å bryte sammen.

IStock-1145163127 foto mrpluck Istockphoto

Slik kan Norge bli fossilfritt

14.11.2019

Norge kan bli fossilfritt i løpet av tjue år uten massiv utbygging av fornybar energi i norsk natur. Det viser en ny rapport fra Naturvernforbundet, som peker på at olje- og gassindustrien må legges ned innen 2040.

HVwONrVEe-4

Oljekappløp mot kanten av stupet

08.11.2019

Ved inngangen til 2020-årene går norske oljepumper for fullt, og jakten etter ny olje og gass fortsetter i rekordtempo, som om det ikke fantes noen klimakrise.

DSC_6480

Blir med på søksmål mot staten

05.11.2019

Naturvernforbundet er med som partshjelp når Folkets klimasøksmål nå kommer opp for lagmannsretten. Staten saksøkes for tildeling av oljelisenser i Barentshavet i 2016. Er oljeleting i Arktis i strid med grunnlovens miljøparagraf?

Træna tom-sigvald jenssen flickr

Om olje, torsk og koraller

28.10.2019

Midt i juli i år kom beskjeden, og 28. oktober ble ankene forkastet. Klima- og miljødepartementet har bekreftet Miljødirektoratets tillatelse til prøveboring etter olje i det som omtales som «torskens fødestue». Trænarevet er et svært levende og produktivt korallrev, yngle- og tumleplass for fisk og ligger nær Lofoten.

Garzweiler Uwe Flickr

Energiens pris

13.09.2019

Klimakampen er kampen vi ikke kan tape. Konsekvensene merkes allerede, både i Norge og mange steder i verden. Is og permafrost smelter, og været blir mindre forutsigbart. Gjennomsnittstemperaturen de siste årene har økt over hele kloden, og mest dramatisk har økningen vært i arktiske strøk. På Svalbard har temperaturen økt tre ganger mer enn klodens snitt.

IMG_2094 utsnitt(1)
Turbintette Trøndelag

Slåss mot skog av vindmøller

02.09.2019

Trøndelagskysten er et vakkert stykke Norge. Men det er også vindfullt, med en stadig trekk inn fra storhavet. Derfor får Trøndelag en svært høy tetthet av vindturbiner, hvis utbyggerne får alle sine ønsker oppfylt. Innlandet spares heller ikke for vindkraftplanene. Et opprør brer seg nå fra Frøya i sør til Namdal i nord, med aksjoner, harde fronter og splittelse som resultat. Er prisen for strømmen for høy?

Lista vindkraftverk foto Veidekke

Vindkraftopprør i Agder

28.08.2019

Omfattende planer for bygging av vindkraft i villmarksområder har skapt opprør i Agder. Den siste tiden har flere kommuner gjort vedtak mot bygging av vindkraftanlegg i sine områder. – Motstanden er stor på alle steder hvor det er planer om vindkraft, sier Peder Johan Pedersen, fylkesleder i Naturvernforbundet i Agder.

Viser fra 1 til 12 av totalt 347 artikler