Du er her:

Volkswagen er i trøbbel etter dieseljuks. Oppryddingen etter at 11 millioner biler på verdensbasis er tatt for dieseljuks har akkurat startet. (Foto: Frank Behrens/Flickr.com)

Volkswagen er i trøbbel etter dieseljuks. Oppryddingen etter at 11 millioner biler på verdensbasis er tatt for dieseljuks har akkurat startet. (Foto: Frank Behrens/Flickr.com).

Dieseljuks kan ha bidratt til dødsfall

Volkswagens dieseljuks kan ifølge Natur & miljøs beregninger ha bidratt med rundt 4000 tonn ekstra NOx i lufta i Norge siden 2008. Amerikanske utregninger viser at dette kan ha bidratt til mellom 22 og 57 dødsfall.

Det viser en gjennomgang av statistikk Natur & miljø har foretatt. Forsiktige beregninger viser at Volkswagens utslippsjuks har ført til utslipp av 4000 tonn mer NOx enn hvis EUs grenseverdier hadde blitt fulgt.
Det europeiske miljøbyrået har tidligere estimert at hele 458 000 europeere årlig dør tidligere som følge av luftforurensning. Anslagsvis 1500 av disse er i Norge. De som allerede er syke eller svekket rammes hardest. Biltrafikk (dieselpartikler, svevestøv) og industri er hovedkildene.

Fiffig rensejuks
I september ble det kjent at Volkswagen hadde montert et fiffig system på 147 139 dieselbiler solgt i Norge. En rensemekanisme blir koblet inn når bilen testes, slik at utslippene kommer under grenseverdiene. Ved vanlig kjøring skyter utslippene i været. EUs grenseverdi er på 0,18 gram NOx per kilometer, mens den mest forurensende testede bilen, en VW Passat, slapp ut hele 1,5 gram per kilometer med kald motor og bakkete løype. Under gunstigere forhold slapp den fortsatt ut 0,61 gram. Volkswagen innrømte jukset raskt, og vil tilbakekalle alle berørte biler. Hva de vil gjøre med dem er fortsatt uklart.

Sykdommer, ozon og sur nedbør
Utslipp av NOx bidrar ifølge Miljøstatus.no til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Grove beregninger foretatt av New York Times viser at et kutt i NOx-utslipp på 350 tonn per år gir fem færre dødsfall i en populasjon på 100 000 personer. Overført til det ulovlige utslippet fra biler med VW-motor i Norge gir dette anslagsvis 57 dødsfall fra 2008 til 2015. Andre beregninger foretatt av Princeton University gir et anslag på rundt 22 dødsfall fra samme mengde NOx, dog fra store punktutslipp. Hele utregningen finner du her. Nøyaktige beregninger kan imidlertid ikke fremskaffes ennå, blant annet fordi ekstrautslippene i Norge ikke er kartlagt, kun anslått.

- 0,42 prosent av NO2
Volkswagen ønsker ikke å kommentere utregningene, som de mener «baserer seg på rene spekulasjoner».
- Vi forsvarer ikke juks. Men vi håper at utslippsdebatten også fremover er basert på fakta og et helhetsperspektiv, skriver informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen Norge til Natur & miljø i en e-post.
Hun sier at transportsektoren står for 25 prosent av NOx-utslippene i Norge, og at tungtransport står for rundt 70 prosent av disse. Volkswagen-bilene representerer 5,7 prosent av personbilparken.
- De aktuelle bilene står teoretisk sett således for 0,42 prosent av NO2-utslippet i Norge. Innenfor denne lille andelen er det snakk om at det kan ha vært økninger i utslippene i Norge, uten at vi vet hvor mye det er snakk om, skriver Svanes.
- Tyske veimyndigheter har nå godkjent handlingsplanen som Volkswagen har laget, og er i full gang med å sjekke hva vi må gjøre for å rette på utslippene, sier Svanes.

Nyheter

Puddiken
KUTT BILREISER

Vår store dårlige samvittighet

27.07.2017

Bilen er vår største, dårlige miljøsamvittighet. Alle vet at bilkjøring fører med seg miljøproblemer. Men hva kan vi gjøre med det?

Maria
KUTT BILREISER

Jeg sykler, så klart!

27.07.2017

Maria Andersen smiler der hun sitter med kaffekoppen i hendene. Det er en helt vanlig dag på jobb i midten av januar, og på Sagene i Oslo er gatene dekket av snø og is. Det er skikkelig holkeføre, og folk går i pingvingange bortover fortauene. Men Maria sykler.

Ulvestad
ENERGISMART BOLIG

Tre ulike familier, tre ulike energiløsninger

27.07.2017

Familien Thorsheim har fått boret et 120 meter dypt hull utenfor huset sitt. Siden har strømforbruket sunket så kraftig at strømleverandøren BKK mistenker dem for å jukse med strømmåleren.

Sokk til nettside
TA VARE PÅ DET DU HAR

Stopp den ullsokken!

27.07.2017

Det gjorde nemlig alltid bestemor. Hun strikket jo for så vidt sokkene selv også, og fikk nok et litt nærmere forhold til dem enn hva mange av dagens forbrukere gjør. Og kanskje det er der problemet ligger. Mangel på nærhet; å sette pris på det man har og ta vare på det.

Slagbor, TommL Istockphoto m logo
LEIE HELLER ENN Å EIE

Et slagbor til overs

27.07.2017

Har du tenkt på alle de tingene du eier som du egentlig bare har bruk for en gang i blant? Gir det for eksempel mening at alle familiene i et borettslag eier en gressklipper hver, en trillebår hver, hver sin verktøykasse og hver sin rake? Hva med bil? Trenger man egentlig det hvis man ikke bruker den så ofte?

Gammelhatt davidd flickr

En gammel hatt – en forlatt skatt

27.07.2017

Er boden din stappfull av ting du aldri bruker? Er klesskapet ditt sprengferdig og hyllene overlesset med klær? Er det litt sånn at du aldri finner noe, fordi det ikke er mulig å komme til i alt kaoset?

Gulrot med logo
BRUK MATVETT

Ikke kast den slappe gulrota!

27.07.2017

Den kan du i stedet putte i buljonggryta. Med sin friske sødmefylte smak spiller den en viktig birolle i så mang en rett – på bunn av søppelspannet derimot, går den til grunne.

Dyrkeprosjektet på Vaterland ble etablert av Helene Gallis i Nabolagshager, på oppdrag fra Bymiljøetaten Foto Monica Løvdahl
BRUK MATVETT

Gallis i eventyrland

27.07.2017

Helene (39) var oppgitt og frustrert over hvor lite som ble gjort for miljøet. Men så oppdaget hun en skjult inngang som viste henne veien til et grønt byliv.

Terje_AsahidakeJapan_Moran_1004953
BRUK MATVETT

— Vi må spise mindre kjøtt

27.07.2017

Snøbrettlegenden Terje Håkonsen er opptatt av hva han putter i kroppen. Han er en av mange som mener det er lurt å spise mindre kjøtt generelt, men også mer bærekraftig kjøtt når man først velger det.

Stortinget,_Oslo,_Norway_(cropped) Foto Stortinget

Hvem skal få din stemme?

27.07.2017

Lofoten med oljeplattformer, vernede elver lagt i rør, tidenes ulveslakt og økte klimagassutslipp? Eller skal vi endelig komme i gang med det grønne skiftet? Hva som skjer de fire neste årene avgjøres av hva du stemmer ved høstens valg.

DSC_2148

Hva er det med Silje Ask Lundberg?

24.05.2017

Hva er det med havet? Hva er det med Lofoten, Vesterålen og Senja? Hva er det med Silje Ask Lundberg, som får Norges eldste miljøorganisasjon til å reise seg i stående applaus?

Viser fra 121 til 132 av totalt 417 artikler