Du er her:

Volkswagen er i trøbbel etter dieseljuks. Oppryddingen etter at 11 millioner biler på verdensbasis er tatt for dieseljuks har akkurat startet. (Foto: Frank Behrens/Flickr.com)

Volkswagen er i trøbbel etter dieseljuks. Oppryddingen etter at 11 millioner biler på verdensbasis er tatt for dieseljuks har akkurat startet. (Foto: Frank Behrens/Flickr.com).

Dieseljuks kan ha bidratt til dødsfall

Volkswagens dieseljuks kan ifølge Natur & miljøs beregninger ha bidratt med rundt 4000 tonn ekstra NOx i lufta i Norge siden 2008. Amerikanske utregninger viser at dette kan ha bidratt til mellom 22 og 57 dødsfall.

Det viser en gjennomgang av statistikk Natur & miljø har foretatt. Forsiktige beregninger viser at Volkswagens utslippsjuks har ført til utslipp av 4000 tonn mer NOx enn hvis EUs grenseverdier hadde blitt fulgt.
Det europeiske miljøbyrået har tidligere estimert at hele 458 000 europeere årlig dør tidligere som følge av luftforurensning. Anslagsvis 1500 av disse er i Norge. De som allerede er syke eller svekket rammes hardest. Biltrafikk (dieselpartikler, svevestøv) og industri er hovedkildene.

Fiffig rensejuks
I september ble det kjent at Volkswagen hadde montert et fiffig system på 147 139 dieselbiler solgt i Norge. En rensemekanisme blir koblet inn når bilen testes, slik at utslippene kommer under grenseverdiene. Ved vanlig kjøring skyter utslippene i været. EUs grenseverdi er på 0,18 gram NOx per kilometer, mens den mest forurensende testede bilen, en VW Passat, slapp ut hele 1,5 gram per kilometer med kald motor og bakkete løype. Under gunstigere forhold slapp den fortsatt ut 0,61 gram. Volkswagen innrømte jukset raskt, og vil tilbakekalle alle berørte biler. Hva de vil gjøre med dem er fortsatt uklart.

Sykdommer, ozon og sur nedbør
Utslipp av NOx bidrar ifølge Miljøstatus.no til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Grove beregninger foretatt av New York Times viser at et kutt i NOx-utslipp på 350 tonn per år gir fem færre dødsfall i en populasjon på 100 000 personer. Overført til det ulovlige utslippet fra biler med VW-motor i Norge gir dette anslagsvis 57 dødsfall fra 2008 til 2015. Andre beregninger foretatt av Princeton University gir et anslag på rundt 22 dødsfall fra samme mengde NOx, dog fra store punktutslipp. Hele utregningen finner du her. Nøyaktige beregninger kan imidlertid ikke fremskaffes ennå, blant annet fordi ekstrautslippene i Norge ikke er kartlagt, kun anslått.

- 0,42 prosent av NO2
Volkswagen ønsker ikke å kommentere utregningene, som de mener «baserer seg på rene spekulasjoner».
- Vi forsvarer ikke juks. Men vi håper at utslippsdebatten også fremover er basert på fakta og et helhetsperspektiv, skriver informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen Norge til Natur & miljø i en e-post.
Hun sier at transportsektoren står for 25 prosent av NOx-utslippene i Norge, og at tungtransport står for rundt 70 prosent av disse. Volkswagen-bilene representerer 5,7 prosent av personbilparken.
- De aktuelle bilene står teoretisk sett således for 0,42 prosent av NO2-utslippet i Norge. Innenfor denne lille andelen er det snakk om at det kan ha vært økninger i utslippene i Norge, uten at vi vet hvor mye det er snakk om, skriver Svanes.
- Tyske veimyndigheter har nå godkjent handlingsplanen som Volkswagen har laget, og er i full gang med å sjekke hva vi må gjøre for å rette på utslippene, sier Svanes.

Nyheter

P1030578

Norge skal lede arbeidsgruppe

06.12.2015

Norge har fått i oppgave å lede arbeidsgruppen om ambisjoner for den nye klimaavtalen, sammen med St. Lucia. Fire slike uformelle arbeidsgrupper skal utmeisle basisen for den nye avtalen.

P1030432

Fem på klimatoget

03.12.2015

Torsdag 3. desember, 13.00: Klimatoget er nå på vei gjennom Østfold, på vei mot Paris. Natur & miljø har snakket med fem deltakere på toget om hvorfor de er med på aktivisttoget mot den franske hovedstaden og klimatoppmøtet.

Svensken, dansken og nordmannen4

Norge sinke i utslippskutt

03.12.2015

Mens danskene har kuttet sine utslipp med 15 prosent siden 1990, og svenskene har kuttet hele 25 prosent, har utslippene i Norge økt med hele 3,5 prosent.

Volkswagen-frank behrens

Dieseljuks kan ha bidratt til dødsfall

02.12.2015

Volkswagens dieseljuks kan ifølge Natur & miljøs beregninger ha bidratt med rundt 4000 tonn ekstra NOx i lufta i Norge siden 2008. Amerikanske utregninger viser at dette kan ha bidratt til mellom 22 og 57 dødsfall.

Nullpunkt1

Det er nå vi må kutte

02.12.2015

Går vi mot klimakaos, eller tar vi vare på verden slik vi kjenner den? Det er store spørsmål som tas opp på klimatoppmøtet som nå finner sted i Paris. Vi befinner oss ved nullpunktet. Hvor går vi herfra?

Kate evans cifor

Kjemper for kvoter

01.12.2015

Ønsker Norge å få godskrevet sin skogsatsing som klimakvoter, som gir oss rett til å slippe ut mer klimagasser hjemme? Det kan virke slik etter gårsdagens pressekonferanse med Erna Solberg. Begrepet «klimanøytralitet» skaper forvirringen.

Erna paris

- Ikke en tid for taktikkeri og spill

30.11.2015

- Norge vil arbeide konstruktivt med alle parter for å gjøre Paris til en suksess. Dette er ikke en tid for taktikkeri og spill. Det sa statsminister Erna Solberg da hun holdt det norske hovedinnlegget under klimaforhandlingene i Paris mandag ettermiddag.

3K1A7505

Åpner med store ord

30.11.2015

Klimatoppmøtet i Paris er i gang. USAs president Barack Obama var av de aller første på talerstolen. Han leverte en følelsesladet tale, men med få konkrete løsninger.

Eiffeltårnet foto Mapics Istockphoto

Hva skjer egentlig i Paris?

27.11.2015

Fra mandag 30.november til fredag 11. desember sitter delegater fra 195 land og skal forhandle frem en internasjonal klimaavtale. For første gang er målet at alle land skal påta seg klimaforpliktelser. På nett kan du følge forhandlingene tett.

Isbjoern-nett
Langlesning:

Oppskrift på en klimaavtale

26.11.2015

Mandag 30. november startet det 21. klimatoppmøtet i Paris, og det forventes at verden endelig skal komme frem til en internasjonal klimaavtale som omfatter alle land. Men veien dit har vært tornefull, dramatisk, underholdende, frustrerende og lang. Les Natur & miljøs historiske skråblikk på 23 år med klimaforhandlinger.

IMG_9390
Naturvernforbundets landsmøte åpnet:

- Klimaendringer forsterker flyktningproblemene

06.11.2015

- Mellom tre og syv ganger flere mennesker fordrives av naturkatastrofer enn av krig. Flyktninghjelpen og Naturvernforbundet har felles sak i å kjempe mot klimaendringer, arbeide for å gjøre land mer robuste overfor klimaendringer og for å forebygge klima- og naturødeleggelser. Det var budskapet fra generalsekretær Jan Egeland i Flyktninghjelpen da han sparket i gang Naturvernforbundets landsmøte i Sarpsborg.

Fjernet oljefyr
Se kommunene som fyrte med olje

Norges 232 fossile kommuner

12.10.2015

Det er ikke lønnsomt, det forurenser og blir forbudt om noen år. Likevel fyrte 232 kommuner med olje i løpet av perioden 2012-2014. Bare seksten kommuner hadde null i CO²-utslipp fra sine bygg. Hvorfor er det så vanskelig å bli helt oljefri? Natur & miljø har listen over de fossile kommunene.

Viser fra 169 til 180 av totalt 420 artikler