Silje Lundberg, leder i Natur og Ungdom, fikk applaus av verdenspressen på dagens pressekonferanse under FNs klimatoppmøte i Warszawa. Foto: Tor Bjarne Christensen

En klar stemme i Warszawa

Hun sultestreiker og roper seg hes i Warszawas gater. På klimatoppmøtet i Warszawa er Silje Lundberg fra Natur og Ungdom en av de tydeligste stemmene, og hun intervjues av presse fra hele verden.

Det er ikke vanlig at journalister klapper, men for Silje Lundberg fra Natur og Ungdom gjør de et unntak.  Etter hennes innlegg på en pressekonferanse i Warszawa i dag brøt pressefolk fra medier verden over ut i spontan applaus.

"We must give them hell"
– Våre politikere i den rike verden svikter oss. De er ikke villige til å være ledere. Det de gjør er å snakke, og de er mer opptatt av et valg om ett år, to år eller fire år enn å bry seg om en av de største utfordringene denne verden står overfor. Det vi trenger mer enn noensinne er at sivilsamfunn holder presset mot dem oppe hjemme. Vi kan ikke tro at dette blir løst på neste klimatoppmøte eller om to år, sa Lundberg.

Vi lar konklusjonen hennes står uten oversettelse:

– We must give them hell, and we must give them hell back home, sa Lundberg – og høstet applaus fra pressen.

Ministre til udekket bord
FNs klimatoppmøte går nå inn i den siste og avgjørende fasen. Frem til fredag skal ministre fra verdens land fortsette forhandlingene og forsøke å rede grunnen for en ny global klimaavtale i 2015. Målet er at den globale oppvarmingen skal begrenses til to grader, noe som vil kreve store kutt i utslippene av klimagasser både i rike og fattige land. Ministerne kommer ikke til dekket bord. Forhandlingene er preget av manglende politisk vilje, motstridende interesser og vage tekster.

Men i summingen av uforpliktende vendinger skiller Lundberg seg ut. Som talsperson for paraplyorganisasjonen Young Friends of the Earth Europe, har hennes stemme nådd ut til folk over hele verden. Tv-selskap og medier fra en lang rekke land har intervjuet 25-åringen fra Harstad. Det er ikke hverdagskost for en norsk miljøverner.

– Ja, det har vært mange intervjuer! Jeg har fått en mulighet til å snakke om hva Natur og Ungdom og Friends of the Earth mener, og det har vært flott, sier Lundberg til Natur & miljø rett etter et intervju med Vietnam Television.

Sultestreik
Tirsdag i forrige uke ble hun med på sultestreiken som utsendingen fra Filippinene startet i solidaritet med ofrene for tyfonen i hans hjemland. På lørdag var hun med og demonstrerte for klimarettferdighet i Warszawas gater.

– Dessverre har vi ikke sett noen klimarettferdighet på dette toppmøtet, sa Lundberg på dagens pressekonferanse. Hun viste til at Australia har slettet mål om kutt i sine klimautslipp og at Japan har bestemt seg for å øke sine utslipp i stedet.

– Hva er klimarettferdighet? Klimarettferdighet er at alle har den samme retten til atmosfæren. Klimarettferdighet er ikke at landet jeg kommer fra, Norge, slipper ut 11 tonn CO2 per innbygger, mens et land som Bangladesh bare slipper ut 0,5 tonn. Det er ikke en gang i nærheten av rettferdig, sa Lundberg.

– Legg press på politikerne
Hun er ikke optimistisk med tanke på hva som vil komme ut av klimatoppmøtet i Warszawa, og har heller ikke store forventninger til den nye klimaavtalen som etter planen skal vedtas i Paris i 2015.

– Jeg tror dessverre ikke at det man blir enige om i 2015 kommer til å være i nærheten av nok for å løse klimakrisen. Derfor er det utrolig viktig at man i alle land legger press på egne politikere, sier Lundberg.

Naturvenforb-SMALFORSKNINGkorr
3 av 4 undersøkte småkraftrapporter står til stryk

Finner lite der det skal bygges

10.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

De finner lite, selv der det bugner av truede arter og sjeldne naturtyper. I det siste er det avdekket en rekke saker der kraftselskapenes innleide konsulenter har oversett store naturverdier. Det fører ofte til at utbyggeren får legge elva i rør.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.