Du er her:

I myrlandskapet på Gimsøy vil Avinor bygge ny hovedflyplass for Lofoten. Området er vernet som naturreservat.

I myrlandskapet på Gimsøy vil Avinor bygge ny hovedflyplass for Lofoten. Området er vernet som naturreservat. Foto: John Stenersen/Tringa AS

Flyplass i naturreservat

Avinor ønsker å legge ned flyplassene i Svolvær og Leknes, og bygge en ny hovedflyplass for Lofoten. Den skal ligge midt i naturperlens rikeste fuglereservat.

- Dette er et unikt habitat. Det er det største myrområdet i Lofoten, med et veldig rikt og variert fugleliv. I tillegg er det mye kulturminner i området, med blant annet gamle steinalderboplasser. Dette må da være verst mulig plassering for en ny flyplass, sier John Stenersen.

Han er naturfotograf, fotokunstner og lærer i fotografi ved Lofoten folkehøgskole. I 2010 guidet han Naturvernforbundets miljøfestivaldeltakere i våtmarkene på Gimsøya, for å lære naturvernerne om områdets natur- og kulturskatter. Nå kan store deler av naturreservatet bli nedbygd av flyplass.

Vernet siden 1983
"I Lofoten/Vesterålen anbefales å videreføre planleggingen med sikte på bygging av ny lufthavn på Gimsøy", står det i transportetatenes forslag til ny nasjonal transportplan. Avinor ønsker å legge ned kortbaneflyplassene ved Svolvær og Leknes, og bygge en ny flyplass midt i Gimsøymyrene naturreservat. Reservatet, som har vært vernet siden 1983, er opprettet for å ta vare på "et variert myrområde med flere ulike myrtyper, deriblant et særlig interessant høymyrkompleks, og tilliggende våtmarksområder", ifølge vernebestemmelsene. De samme bestemmelsene sier også at motorisert ferdsel i området er forbudt, og nevner spesielt modellfly. Nå kan det isteden bli Boeing 737, og andre tilsvarende jetfly, i naturreservatet.

Dispensasjon eller opphevelse
Det er selvfølgelig ikke lov å bygge en flyplass i et naturreservat. Skal Avinor få sine ønsker oppfylt må de enten få dispensasjon fra verneforskriftene, eller få vernet av Gimsøymyrene opphevet.

- Dette er en sjelden problemstilling. Vi har ennå ikke fått saken på vårt bord. Avinor må ta kontakt med oss vedrørende dispensasjon eller oppheving av vernet, sier Gunnar Rofstad, seksjonsleder ved arealseksjonen hos fylkesmannen i Nordland.

- Vi har myndighet når det gjelder å gi dispensasjoner. Hvis vernet skal oppheves, går jeg ut fra at myndigheten til dette ligger hos Regjeringen.

Ingen enkel sak
Å oppheve vernet er nemlig ingen enkel sak. Dette har bare skjedd en gang før i Norge, da vernet av Nedalen i Tydal kommune i Sør-Trøndelag ble opphevet i 1968 for å legge til rette for vannkraftutbygging. I en e-post til Natur & miljø forklarer naturforvaltningsavdelingen i Miljøverndepartementet prosessen for hvordan dette kan skje.

"Hvis et vern eventuelt skal oppheves må det skje gjennom tilsvarende prosesser som ved etablering av vernet, det vil si full offentlig høring av alle berørte interesser og instanser, deretter regjeringsbehandling og til slutt et eventuelt vedtak om oppheving av vernet gjennom kongelig resolusjon av Kongen i statsråd", skriver de.

- Har ikke vurdert naturvern ennå
- Foreløpig har vi sett på fysiske og operasjonelle forhold, og har funnet ut at her er det mulig å bygge en ny flyplass. Vi har ikke vurdert naturvern- og kulturminnehensyn ennå, men dette er faktorer som er påpekt i anbefalingen fra Avinor, og vil bli grundig vurdert i den videre saksgangen. Vi vet at naturvernet vil få et betydelig fokus. Vi har hatt folkemøte på Leknes og møter med Lofotrådet, og naturvernhensyn var en av spørsmålene som ble reist der, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.

- Er jo vernet
Stenersen mener Avinor ikke burde ha anbefalt Gimsøy som sted for den nye flyplassen, på grunn av vernestatusen og naturmangfoldet.

- Ideen fester seg hos folk, og ganske fort får man inntrykk av at det ikke nytter å arbeide mot slike planer, som kommer fra store, tunge etater. De kritiske røstene bør reises allerede nå, selv om det er langt frem til vedtak. Området er jo vernet. Det må ikke være slik at Avinor bare kan sette vernevedtak til side, og dermed gjelder de ikke lenger, sier Stenersen.

- Uaktuelt
Erling Solvang, fylkesleder i Naturvernforbundet i Nordland, er like kritisk.

- Avinor har ikke akkurat høy terskel for å gå inn i verneområder. Vi vil spille inn våre argumenter så fort som mulig, og mener det er uaktuelt å legge en ny storflyplass i et naturreservat. Et bedre alternativ hvis Lofoten trenger større flyplass er å forlenge rullebanen på Leknes flyplass. Det er ille at Avinor ikke har miljøperspektivene på plass, sier Solvang.

Nyheter

Alta 4 justert
Alfred Nilsen ute med bok om Altavassdraget

Norges største miljøkamp

05.12.2019

En hær av politifolk marsjerer opp mot nullpunktet i Stilla. Der sitter nærmere tusen aksjonister og sperrer veien. De vil redde det fantastiske Altavassdraget og sikre samenes rett til å bruke sine egne områder. Blant dem er Alfred Nilsen. Han skal bli arrestert, fengslet og dømt for oppvigleri etter det som ble norgeshistoriens største miljøkamp.

GP0STQ8D5_High_res2

Klimasaken til domstolene

25.11.2019

Flere steder i verden trekkes stater og selskaper for domstolene på grunn av manglende evne til å kutte klimagassutslipp. I FNs klimaforhandlinger krever mange land adgang til erstatning fra rike utslippsland for tap og skade som skyldes klimaendringer. Det kan bli dyrt for Norge, mener tidligere høyesterettsadvokat.

Wenche Skorge foto TBC
Fra Statoil til Naturvernforbundet

Oljedama som ble miljøverner

22.11.2019

– Det er nesten bare i Norge det kreves at debatten må nyanseres med at gass er klimavennlig. Gass er oljas svar på Marlboro light. Røyker du Marlboro light, spør Wenche Skorge i en facebookpost. Hun har gått fra et liv i oljebransjen til Naturvernforbundets sentralstyre. Noen ser på henne som en sviker.

Oppslag 1
Naturvernforbundet dro til Troll A-plattformen

Møtte trollet på norsk sokkel

18.11.2019

Det er enorme mengder gass der, nok til å fortsette produksjonen lenge etter at alle klimautslipp må være kuttet. Silje Ask Lundberg dro til Nordsjøen for å måle krefter med det største trollet på norsk sokkel.

Oljeplattform Foto nightman1965 Istockphoto
Det norske paradokset

Med olje på samvittigheten

15.11.2019

Hvem har skylda når massive utslipp fra norsk olje og gass bidrar til ødeleggende klimaendringer i andre land? Vi som produserer det, eller de som brenner det? I flere tiår har norske regjeringer holdt olja utenfor klimapolitikken, men nå er dette skillet i ferd med å bryte sammen.

IStock-1145163127 foto mrpluck Istockphoto

Slik kan Norge bli fossilfritt

14.11.2019

Norge kan bli fossilfritt i løpet av tjue år uten massiv utbygging av fornybar energi i norsk natur. Det viser en ny rapport fra Naturvernforbundet, som peker på at olje- og gassindustrien må legges ned innen 2040.

HVwONrVEe-4

Oljekappløp mot kanten av stupet

08.11.2019

Ved inngangen til 2020-årene går norske oljepumper for fullt, og jakten etter ny olje og gass fortsetter i rekordtempo, som om det ikke fantes noen klimakrise.

DSC_6480

Blir med på søksmål mot staten

05.11.2019

Naturvernforbundet er med som partshjelp når Folkets klimasøksmål nå kommer opp for lagmannsretten. Staten saksøkes for tildeling av oljelisenser i Barentshavet i 2016. Er oljeleting i Arktis i strid med grunnlovens miljøparagraf?

Træna tom-sigvald jenssen flickr

Om olje, torsk og koraller

28.10.2019

Midt i juli i år kom beskjeden, og 28. oktober ble ankene forkastet. Klima- og miljødepartementet har bekreftet Miljødirektoratets tillatelse til prøveboring etter olje i det som omtales som «torskens fødestue». Trænarevet er et svært levende og produktivt korallrev, yngle- og tumleplass for fisk og ligger nær Lofoten.

Garzweiler Uwe Flickr

Energiens pris

13.09.2019

Klimakampen er kampen vi ikke kan tape. Konsekvensene merkes allerede, både i Norge og mange steder i verden. Is og permafrost smelter, og været blir mindre forutsigbart. Gjennomsnittstemperaturen de siste årene har økt over hele kloden, og mest dramatisk har økningen vært i arktiske strøk. På Svalbard har temperaturen økt tre ganger mer enn klodens snitt.

IMG_2094 utsnitt(1)
Turbintette Trøndelag

Slåss mot skog av vindmøller

02.09.2019

Trøndelagskysten er et vakkert stykke Norge. Men det er også vindfullt, med en stadig trekk inn fra storhavet. Derfor får Trøndelag en svært høy tetthet av vindturbiner, hvis utbyggerne får alle sine ønsker oppfylt. Innlandet spares heller ikke for vindkraftplanene. Et opprør brer seg nå fra Frøya i sør til Namdal i nord, med aksjoner, harde fronter og splittelse som resultat. Er prisen for strømmen for høy?

Lista vindkraftverk foto Veidekke

Vindkraftopprør i Agder

28.08.2019

Omfattende planer for bygging av vindkraft i villmarksområder har skapt opprør i Agder. Den siste tiden har flere kommuner gjort vedtak mot bygging av vindkraftanlegg i sine områder. – Motstanden er stor på alle steder hvor det er planer om vindkraft, sier Peder Johan Pedersen, fylkesleder i Naturvernforbundet i Agder.

Viser fra 1 til 12 av totalt 347 artikler