Du er her:

I myrlandskapet på Gimsøy vil Avinor bygge ny hovedflyplass for Lofoten. Området er vernet som naturreservat.

I myrlandskapet på Gimsøy vil Avinor bygge ny hovedflyplass for Lofoten. Området er vernet som naturreservat. Foto: John Stenersen/Tringa AS

Flyplass i naturreservat

Avinor ønsker å legge ned flyplassene i Svolvær og Leknes, og bygge en ny hovedflyplass for Lofoten. Den skal ligge midt i naturperlens rikeste fuglereservat.

- Dette er et unikt habitat. Det er det største myrområdet i Lofoten, med et veldig rikt og variert fugleliv. I tillegg er det mye kulturminner i området, med blant annet gamle steinalderboplasser. Dette må da være verst mulig plassering for en ny flyplass, sier John Stenersen.

Han er naturfotograf, fotokunstner og lærer i fotografi ved Lofoten folkehøgskole. I 2010 guidet han Naturvernforbundets miljøfestivaldeltakere i våtmarkene på Gimsøya, for å lære naturvernerne om områdets natur- og kulturskatter. Nå kan store deler av naturreservatet bli nedbygd av flyplass.

Vernet siden 1983
"I Lofoten/Vesterålen anbefales å videreføre planleggingen med sikte på bygging av ny lufthavn på Gimsøy", står det i transportetatenes forslag til ny nasjonal transportplan. Avinor ønsker å legge ned kortbaneflyplassene ved Svolvær og Leknes, og bygge en ny flyplass midt i Gimsøymyrene naturreservat. Reservatet, som har vært vernet siden 1983, er opprettet for å ta vare på "et variert myrområde med flere ulike myrtyper, deriblant et særlig interessant høymyrkompleks, og tilliggende våtmarksområder", ifølge vernebestemmelsene. De samme bestemmelsene sier også at motorisert ferdsel i området er forbudt, og nevner spesielt modellfly. Nå kan det isteden bli Boeing 737, og andre tilsvarende jetfly, i naturreservatet.

Dispensasjon eller opphevelse
Det er selvfølgelig ikke lov å bygge en flyplass i et naturreservat. Skal Avinor få sine ønsker oppfylt må de enten få dispensasjon fra verneforskriftene, eller få vernet av Gimsøymyrene opphevet.

- Dette er en sjelden problemstilling. Vi har ennå ikke fått saken på vårt bord. Avinor må ta kontakt med oss vedrørende dispensasjon eller oppheving av vernet, sier Gunnar Rofstad, seksjonsleder ved arealseksjonen hos fylkesmannen i Nordland.

- Vi har myndighet når det gjelder å gi dispensasjoner. Hvis vernet skal oppheves, går jeg ut fra at myndigheten til dette ligger hos Regjeringen.

Ingen enkel sak
Å oppheve vernet er nemlig ingen enkel sak. Dette har bare skjedd en gang før i Norge, da vernet av Nedalen i Tydal kommune i Sør-Trøndelag ble opphevet i 1968 for å legge til rette for vannkraftutbygging. I en e-post til Natur & miljø forklarer naturforvaltningsavdelingen i Miljøverndepartementet prosessen for hvordan dette kan skje.

"Hvis et vern eventuelt skal oppheves må det skje gjennom tilsvarende prosesser som ved etablering av vernet, det vil si full offentlig høring av alle berørte interesser og instanser, deretter regjeringsbehandling og til slutt et eventuelt vedtak om oppheving av vernet gjennom kongelig resolusjon av Kongen i statsråd", skriver de.

- Har ikke vurdert naturvern ennå
- Foreløpig har vi sett på fysiske og operasjonelle forhold, og har funnet ut at her er det mulig å bygge en ny flyplass. Vi har ikke vurdert naturvern- og kulturminnehensyn ennå, men dette er faktorer som er påpekt i anbefalingen fra Avinor, og vil bli grundig vurdert i den videre saksgangen. Vi vet at naturvernet vil få et betydelig fokus. Vi har hatt folkemøte på Leknes og møter med Lofotrådet, og naturvernhensyn var en av spørsmålene som ble reist der, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.

- Er jo vernet
Stenersen mener Avinor ikke burde ha anbefalt Gimsøy som sted for den nye flyplassen, på grunn av vernestatusen og naturmangfoldet.

- Ideen fester seg hos folk, og ganske fort får man inntrykk av at det ikke nytter å arbeide mot slike planer, som kommer fra store, tunge etater. De kritiske røstene bør reises allerede nå, selv om det er langt frem til vedtak. Området er jo vernet. Det må ikke være slik at Avinor bare kan sette vernevedtak til side, og dermed gjelder de ikke lenger, sier Stenersen.

- Uaktuelt
Erling Solvang, fylkesleder i Naturvernforbundet i Nordland, er like kritisk.

- Avinor har ikke akkurat høy terskel for å gå inn i verneområder. Vi vil spille inn våre argumenter så fort som mulig, og mener det er uaktuelt å legge en ny storflyplass i et naturreservat. Et bedre alternativ hvis Lofoten trenger større flyplass er å forlenge rullebanen på Leknes flyplass. Det er ille at Avinor ikke har miljøperspektivene på plass, sier Solvang.

Nyheter

Pernille Hansen Foto Lise Helset Eide

Optimist av natur

05.01.2022 | Sist oppdatert: 05.01.2022

Pernille Hansen lider verken av klimaangst eller miljødepresjon. Hun er overbevist om at det skyldes at hun alltid har stått på for naturen og miljøet – en oppskrift hun anbefaler på det varmeste!

Roan vindkraftverk Foto Statkraft Ole Martin Wold

Ulovlig vindkraft står for fall

16.12.2021

Oppe i fjellene på Fosen ligger Norges største vindkraftanlegg, ulovlig og uten konsesjon. Etter at Høyesterett bestemte at det er bygget i strid med urfolks rettigheter, står det som et monument over norske myndigheters overkjøring av samene. – Denne dommen er et historisk vendepunkt, sier Kjell M. Derås, sentralstyremedlem i Naturvernforbundet

Flatehogst av gammelskog på Vikåsen Foto Sigve Reiso

Det er noe råttent i skogriket Norge

22.11.2021

Hogges de siste unike gammelskogene våre uten at skogbruket kartlegger naturmangfoldet? Ved Follsjå i Telemark er flere skoger med nasjonale verneverdier hogd ned. Natur & miljø har bedt om dokumentasjon på at skogene er miljøregistrert, slik miljøsertifiseringen krever. Svaret er at dataene ikke finnes.

DSC_1513
KOMMENTAR

Et reinskinn til Jonas Gahr Støre

19.11.2021

Hvorfor finner jeg meg selv på Slottsplassen, bærende på et reinskinn, og hva i all verden har det med miljøpolitikken til Norges nye regjering å gjøre? Ikke så reint lite!

79dc1d83-5804-4a7c-b664-3baca2e2b9c0

Det flygende landet

11.11.2021

Nordmenn flyr tre ganger oftere innenlands enn de som flyr nest mest i Europa. Dette viser en gjennomgang som Natur & miljø har gjort av Eurostats statistikk for flytrafikk i 2019.

Fleinvær_P1000198 foto Kathryn james – P1000198 CC BY SA 2
Lakseoppdrett på land raserer kystnatur

Sprenger ut øyer for å gi plass til oppdrett

10.11.2021 | Sist oppdatert: 10.11.2021

Nå skrives et nytt kapittel i historien om miljøødeleggende lakseoppdrett langs norskekysten. Holmer og svaberg sprenges bort for å gjøre plass til svære oppdrettsanlegg, mange steder i urørt natur ute i havgapet, hvor utslipp fra kloakk og fôrrester kan ramme sårbare økosystemer.

Istockphoto-523564455-612x612 lite foto BrianAJackson
Partiguide viser rødgrønn enighet om viktig miljøsak

– Energisparing kan bli bærebjelke i ny regjerings miljøpolitikk

15.10.2021

Storsatsing på energisparing er blant miljøsakene det er stort flertall for på det nye Stortinget. Saken støttes også av regjeringspartiene Ap og Sp, samt SV og flere andre partier, ifølge Naturvernforbundets partiguide. – De høye strømprisene viser hvor nødvendig det er å få ned strømforbruket. Her har den nye regjeringen et effektivt miljøtiltak, som også vil bedre folks økonomi og gi tusenvis av nye arbeidsplasser. Derfor foreslår vi en strømsparepakke fra Støre, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Stortinget foto  Silje R
Partiguide viser rødgrønn enighet om miljøsaker

Disse miljøsakene har flertall på Stortinget

23.09.2021

Betydelige klimakutt, satsing på tog, energisparing og vern av strandsonen er blant en lang rekke med miljøsaker som Ap, Sp og SV er enige om, ifølge Naturvernforbundets partiguide. – Ap, SV og Sp trenger ikke lete lenge etter en miljøpolitikk de kan samles om. Naturvernforbundets partiguide viser at de har et godt grunnlag for å gi landet et taktskifte i miljøpolitikken, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Partiguide_some_miljøguide totalt
Naturvernforbundets partiguide

Her er partienes miljøpolitikk

16.09.2021

SV, MDG, Rødt og Venstre får grønt lys i Naturvernforbundets guide til årets stortingsvalg. Naturvernforbundet gir rødt lys til Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, som havner på bunnen med den dårligste miljøpolitikken. Ap og KrF ligger midt på treet med gult lys.

Anne-Lise Thingnes Førsund

Folk og fest for Førdefjorden

06.09.2021

– I dag opplever jeg at naturen er tilnærmet rettsløs, sier Anne-Line Thingnes Førsund. Lederen for Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane har kjempet mot gruvedumping i Førdefjorden i over 14 år, og er ikke imponert over rettsvernet for fjordene, Norges kanskje fremste merkevare.

IMG_2848

Vei og bane gjennom vernet natur

30.08.2021

Først flyttet de den planlagte jernbanestrekningen dit alle naturvernere sa den i hvert fall ikke burde gå. Så plusset de på en firefelts motorvei. Velkommen til Ringerike.

Viser fra 1 til 12 av totalt 405 artikler