Du er her:

I myrlandskapet på Gimsøy vil Avinor bygge ny hovedflyplass for Lofoten. Området er vernet som naturreservat.

I myrlandskapet på Gimsøy vil Avinor bygge ny hovedflyplass for Lofoten. Området er vernet som naturreservat. Foto: John Stenersen/Tringa AS

Flyplass i naturreservat

Avinor ønsker å legge ned flyplassene i Svolvær og Leknes, og bygge en ny hovedflyplass for Lofoten. Den skal ligge midt i naturperlens rikeste fuglereservat.

- Dette er et unikt habitat. Det er det største myrområdet i Lofoten, med et veldig rikt og variert fugleliv. I tillegg er det mye kulturminner i området, med blant annet gamle steinalderboplasser. Dette må da være verst mulig plassering for en ny flyplass, sier John Stenersen.

Han er naturfotograf, fotokunstner og lærer i fotografi ved Lofoten folkehøgskole. I 2010 guidet han Naturvernforbundets miljøfestivaldeltakere i våtmarkene på Gimsøya, for å lære naturvernerne om områdets natur- og kulturskatter. Nå kan store deler av naturreservatet bli nedbygd av flyplass.

Vernet siden 1983
"I Lofoten/Vesterålen anbefales å videreføre planleggingen med sikte på bygging av ny lufthavn på Gimsøy", står det i transportetatenes forslag til ny nasjonal transportplan. Avinor ønsker å legge ned kortbaneflyplassene ved Svolvær og Leknes, og bygge en ny flyplass midt i Gimsøymyrene naturreservat. Reservatet, som har vært vernet siden 1983, er opprettet for å ta vare på "et variert myrområde med flere ulike myrtyper, deriblant et særlig interessant høymyrkompleks, og tilliggende våtmarksområder", ifølge vernebestemmelsene. De samme bestemmelsene sier også at motorisert ferdsel i området er forbudt, og nevner spesielt modellfly. Nå kan det isteden bli Boeing 737, og andre tilsvarende jetfly, i naturreservatet.

Dispensasjon eller opphevelse
Det er selvfølgelig ikke lov å bygge en flyplass i et naturreservat. Skal Avinor få sine ønsker oppfylt må de enten få dispensasjon fra verneforskriftene, eller få vernet av Gimsøymyrene opphevet.

- Dette er en sjelden problemstilling. Vi har ennå ikke fått saken på vårt bord. Avinor må ta kontakt med oss vedrørende dispensasjon eller oppheving av vernet, sier Gunnar Rofstad, seksjonsleder ved arealseksjonen hos fylkesmannen i Nordland.

- Vi har myndighet når det gjelder å gi dispensasjoner. Hvis vernet skal oppheves, går jeg ut fra at myndigheten til dette ligger hos Regjeringen.

Ingen enkel sak
Å oppheve vernet er nemlig ingen enkel sak. Dette har bare skjedd en gang før i Norge, da vernet av Nedalen i Tydal kommune i Sør-Trøndelag ble opphevet i 1968 for å legge til rette for vannkraftutbygging. I en e-post til Natur & miljø forklarer naturforvaltningsavdelingen i Miljøverndepartementet prosessen for hvordan dette kan skje.

"Hvis et vern eventuelt skal oppheves må det skje gjennom tilsvarende prosesser som ved etablering av vernet, det vil si full offentlig høring av alle berørte interesser og instanser, deretter regjeringsbehandling og til slutt et eventuelt vedtak om oppheving av vernet gjennom kongelig resolusjon av Kongen i statsråd", skriver de.

- Har ikke vurdert naturvern ennå
- Foreløpig har vi sett på fysiske og operasjonelle forhold, og har funnet ut at her er det mulig å bygge en ny flyplass. Vi har ikke vurdert naturvern- og kulturminnehensyn ennå, men dette er faktorer som er påpekt i anbefalingen fra Avinor, og vil bli grundig vurdert i den videre saksgangen. Vi vet at naturvernet vil få et betydelig fokus. Vi har hatt folkemøte på Leknes og møter med Lofotrådet, og naturvernhensyn var en av spørsmålene som ble reist der, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.

- Er jo vernet
Stenersen mener Avinor ikke burde ha anbefalt Gimsøy som sted for den nye flyplassen, på grunn av vernestatusen og naturmangfoldet.

- Ideen fester seg hos folk, og ganske fort får man inntrykk av at det ikke nytter å arbeide mot slike planer, som kommer fra store, tunge etater. De kritiske røstene bør reises allerede nå, selv om det er langt frem til vedtak. Området er jo vernet. Det må ikke være slik at Avinor bare kan sette vernevedtak til side, og dermed gjelder de ikke lenger, sier Stenersen.

- Uaktuelt
Erling Solvang, fylkesleder i Naturvernforbundet i Nordland, er like kritisk.

- Avinor har ikke akkurat høy terskel for å gå inn i verneområder. Vi vil spille inn våre argumenter så fort som mulig, og mener det er uaktuelt å legge en ny storflyplass i et naturreservat. Et bedre alternativ hvis Lofoten trenger større flyplass er å forlenge rullebanen på Leknes flyplass. Det er ille at Avinor ikke har miljøperspektivene på plass, sier Solvang.

Nyheter

Repparfjorden 09-06-2021_45-kopi

Før gruveavfallet ødelegger fjorden

13.06.2022

Hvordan ser det ut under vann i Repparfjorden, hvor gruveselskapet Nussir vil dumpe millioner av tonn med gruveavfall? Undervannsfotografen Erling Svensen har dykket ved det planlagte sjødeponiet og funnet en ren og levende fjord. – Hvis de dumper gruveavfall her, vil fjorden bli ødelagt, sier Svensen.

IStock-174641086 foto PaulAnthonyWilson Istockphoto(1)
KRONIKK

Hvem husker Verdens miljødag?

05.06.2022 | Sist oppdatert: 05.06.2022

I dag, den 5. juni er det Verdens miljødag. Men er det noen som husker hvorfor dette er en av årets aller viktigste dager? Det faktum at villreinen og 4956 andre arter har kommet på den norske rødlisten er en tydelig påminnelse om akkurat det.

Marin forsøpling Foto Bo Eise

Plastbomben

30.05.2022

Verden produserer nå dobbelt så mye plast som for 20 år siden. Bare 9 prosent resirkuleres, resten havner på fyllinger, i forbrenningsanlegg eller i naturen. Nå har FNs miljøforsamling vedtatt et mandat som kan lede til en avtale om å begrense plastbruk.

IStock-637554944

En verden der alt går rundt

24.05.2022

Tenk deg en verden der ingenting kastes. Alle produkter er laget slik at de er enkle å reparere, bytte deler på, gjenbruke og gjenvinne. Hvis noe kastes, blir alle materialer brukt på nytt. En verden der alt går rundt, helt enkelt!

2021
KRONIKK

Opp som en løve, ned som en skygge

19.05.2022 | Sist oppdatert: 18.05.2022

I begynnelsen av mai feiret Klima- og miljødepartementet sin femtiårsdag med festtaler og prominente gjester. Men fortalte de hvordan det egentlig står til med naturen de skulle beskytte?

IStock-467298516 Foto santiphotois Istockphoto

Bildekk – et skittent kinderegg

10.05.2022 | Sist oppdatert: 10.05.2022

Store klimagassutslipp, mengder med mikroplast, miljøgifter og en vanvittig sløsing med fossile ressurser. Bildekk står som et symbol på forurensning og utslipp – et skittent kinderegg, som ingen helt vet hva vi skal gjøre med.

Maren Esmark_foto Fartein Rudjord (1)
Maren Esmark slutter som generalsekretær etter ti år

Ønsker et forbund med større takhøyde

08.04.2022

Etter ti år slutter Maren Esmark som generalsekretær i Naturvernforbundet når åremål nummer to går ut i august. Hun etterlater seg en organisasjon i vekst, med rekordmange medlemmer og god økonomi. Mye er bra, men hun ønsker seg et forbund med større takhøyde. – Ja, det er til dels lavt under taket. Jeg håper at Naturvernforbundet snart vil bli en bred organisasjon med plass til mange flere, sier Esmark.

MAG_2510

I Synnøves fotspor

04.04.2022

Synnøve Kvamme er opptatt av å etterlate seg et minimalt fotavtrykk på kloden, men som naturverner har hun allerede satt varige spor.

IStock-504226704 foto nightman1965 Istockphoto
KOMMENTAR

Oljeland i krig og krise

01.04.2022

Hvorfor er det så vanskelig å handle før en krise treffer oss med full kraft? Krigen i Ukraina og pandemien har blitt møtt med resolutt handlekraft. Stilt overfor klimakrisen, derimot, er innsatsen heller tafatt, selv om det er selve livsgrunnlaget vårt som er truet. Hvorfor er det slik?

DJI_0230
KRONIKK

Dristige veiplaner bør stå for fall

21.03.2022

Nå har folk for alvor begynt å forstå hvilke inngrep de nye motorveiene fører med seg. Det skyldes i stor grad at flere store utbygginger av firefelts motorvei for høy fart er i gang. For det er noe annet å betrakte gravemaskinene spise seg gjennom landskapet enn å se noen traseer på et kart.

Viser fra 1 til 12 av totalt 420 artikler