Du er her:

I myrlandskapet på Gimsøy vil Avinor bygge ny hovedflyplass for Lofoten. Området er vernet som naturreservat.

I myrlandskapet på Gimsøy vil Avinor bygge ny hovedflyplass for Lofoten. Området er vernet som naturreservat. Foto: John Stenersen/Tringa AS

Flyplass i naturreservat

Avinor ønsker å legge ned flyplassene i Svolvær og Leknes, og bygge en ny hovedflyplass for Lofoten. Den skal ligge midt i naturperlens rikeste fuglereservat.

- Dette er et unikt habitat. Det er det største myrområdet i Lofoten, med et veldig rikt og variert fugleliv. I tillegg er det mye kulturminner i området, med blant annet gamle steinalderboplasser. Dette må da være verst mulig plassering for en ny flyplass, sier John Stenersen.

Han er naturfotograf, fotokunstner og lærer i fotografi ved Lofoten folkehøgskole. I 2010 guidet han Naturvernforbundets miljøfestivaldeltakere i våtmarkene på Gimsøya, for å lære naturvernerne om områdets natur- og kulturskatter. Nå kan store deler av naturreservatet bli nedbygd av flyplass.

Vernet siden 1983
"I Lofoten/Vesterålen anbefales å videreføre planleggingen med sikte på bygging av ny lufthavn på Gimsøy", står det i transportetatenes forslag til ny nasjonal transportplan. Avinor ønsker å legge ned kortbaneflyplassene ved Svolvær og Leknes, og bygge en ny flyplass midt i Gimsøymyrene naturreservat. Reservatet, som har vært vernet siden 1983, er opprettet for å ta vare på "et variert myrområde med flere ulike myrtyper, deriblant et særlig interessant høymyrkompleks, og tilliggende våtmarksområder", ifølge vernebestemmelsene. De samme bestemmelsene sier også at motorisert ferdsel i området er forbudt, og nevner spesielt modellfly. Nå kan det isteden bli Boeing 737, og andre tilsvarende jetfly, i naturreservatet.

Dispensasjon eller opphevelse
Det er selvfølgelig ikke lov å bygge en flyplass i et naturreservat. Skal Avinor få sine ønsker oppfylt må de enten få dispensasjon fra verneforskriftene, eller få vernet av Gimsøymyrene opphevet.

- Dette er en sjelden problemstilling. Vi har ennå ikke fått saken på vårt bord. Avinor må ta kontakt med oss vedrørende dispensasjon eller oppheving av vernet, sier Gunnar Rofstad, seksjonsleder ved arealseksjonen hos fylkesmannen i Nordland.

- Vi har myndighet når det gjelder å gi dispensasjoner. Hvis vernet skal oppheves, går jeg ut fra at myndigheten til dette ligger hos Regjeringen.

Ingen enkel sak
Å oppheve vernet er nemlig ingen enkel sak. Dette har bare skjedd en gang før i Norge, da vernet av Nedalen i Tydal kommune i Sør-Trøndelag ble opphevet i 1968 for å legge til rette for vannkraftutbygging. I en e-post til Natur & miljø forklarer naturforvaltningsavdelingen i Miljøverndepartementet prosessen for hvordan dette kan skje.

"Hvis et vern eventuelt skal oppheves må det skje gjennom tilsvarende prosesser som ved etablering av vernet, det vil si full offentlig høring av alle berørte interesser og instanser, deretter regjeringsbehandling og til slutt et eventuelt vedtak om oppheving av vernet gjennom kongelig resolusjon av Kongen i statsråd", skriver de.

- Har ikke vurdert naturvern ennå
- Foreløpig har vi sett på fysiske og operasjonelle forhold, og har funnet ut at her er det mulig å bygge en ny flyplass. Vi har ikke vurdert naturvern- og kulturminnehensyn ennå, men dette er faktorer som er påpekt i anbefalingen fra Avinor, og vil bli grundig vurdert i den videre saksgangen. Vi vet at naturvernet vil få et betydelig fokus. Vi har hatt folkemøte på Leknes og møter med Lofotrådet, og naturvernhensyn var en av spørsmålene som ble reist der, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.

- Er jo vernet
Stenersen mener Avinor ikke burde ha anbefalt Gimsøy som sted for den nye flyplassen, på grunn av vernestatusen og naturmangfoldet.

- Ideen fester seg hos folk, og ganske fort får man inntrykk av at det ikke nytter å arbeide mot slike planer, som kommer fra store, tunge etater. De kritiske røstene bør reises allerede nå, selv om det er langt frem til vedtak. Området er jo vernet. Det må ikke være slik at Avinor bare kan sette vernevedtak til side, og dermed gjelder de ikke lenger, sier Stenersen.

- Uaktuelt
Erling Solvang, fylkesleder i Naturvernforbundet i Nordland, er like kritisk.

- Avinor har ikke akkurat høy terskel for å gå inn i verneområder. Vi vil spille inn våre argumenter så fort som mulig, og mener det er uaktuelt å legge en ny storflyplass i et naturreservat. Et bedre alternativ hvis Lofoten trenger større flyplass er å forlenge rullebanen på Leknes flyplass. Det er ille at Avinor ikke har miljøperspektivene på plass, sier Solvang.

Nyheter

IStock-495693066 lite

En oppvekst i plast

26.06.2020

Der det tidligere var gress, grus og jord er det nå lagt gummi og plast på tusenvis av lekeområder og fotballbaner. Plasten inneholder miljøgifter som kan skade miljø og helse. En undersøkelse Naturvernforbundet står bak viser at plastdekke i barnehager inneholder like mye miljøgifter som farlig avfall.

Ramsås_gammelskog2 lite
Unik gammelskog hogges ved Follsjå i Notodden

Før de siste skogene faller

02.06.2020

Det er nesten som «Jurassic Park». Ved Follsjå i Telemark er det oppdaget et skoglandskap med eventyrlige gammelskoger, store mengder truede arter og en ubrutt linje tilbake til skogene som vokste opp etter forrige istid. Det finnes trolig ikke maken. Men nå har hogstmaskinene nådd fram, også hit. Store felt er snauhogd, og nyplantet gran vokser i restene etter et biologisk skattkammer.

Bolocera tueidae - Førdefjorden 21-04-2016_5 lite

Levende eller nedslammet fjord

Unike undervannsbilder fra Jøssingfjorden gir oss en antydning om hva som står på spill når gruveavfall skal deponeres på fjordbunnen i Førdefjorden.

Løken Nordstrand 1_Foto Laila Borge NNV liten

Hjalp Norge å bli oljefri

27.05.2020

Nå er det forbudt for privatpersoner å fyre med olje og parafin. Det skyldes blant annet kampanjen oljefri.no, som Naturvernforbundet står bak. Dette er historien om hvordan Norge sluttet å fyre med olje.

Sigurd Hverven forminsket Foto Tor Bjarne Christensen

Naturen kommer først

18.05.2020

Hvorfor fortsetter vi mennesker å ødelegge naturen og endre klimaet, når vi vet at det vil ramme jordkloden hardt? Naturfilosofen Sigurd Hverven mener at det er på høy tid at mennesket forstår at naturen er grunnlaget for alt. – Økonomien er kun en del av naturen, ikke omvendt. Hvis vi ødelegger naturen, ødelegger vi økonomien. Vi har snudd det hele på hodet, sier Hverven.

1979_demokrati_detsika
Bokomtale og kampskrift:

Hva kan vi lære av "Stormen oppi Stilla"?

13.05.2020

Det har gått 40 år. Her deler Kjell M. Derås, Altaaktivist og varamedlem i Naturvernforbundets sentralstyre, sine betraktninger om Altakampen, folkebevegelsebygging og boka "Altakampen" av Alfred Nilsen.

Drone Åkersvika juli 06 lite foto Christian E Bergheim
Tapt villmark og nedbygd natur

Mister 30 «fotballbaner» med villmark hver dag

13.05.2020

Måten vi bruker arealene er den største trusselen mot naturmangfoldet i Norge. Det har ført flere tusen arter til rødlisten og satt mange naturtyper i fare. Områdene uten tunge tekniske inngrep blir stadig mindre. De siste tiårene har vi mistet 30 fotballbaner med villmarkspreget natur hver eneste dag. Ingenting tyder på at trenden vil snu, snarere tvert imot.

Ekofisk ConocoPhilips

Oljeeventyret

12.12.2019

Ingen trodde at Norge kunne bli en storprodusent av olje og gass. Men det er forvaltningen av rikdommene som skiller Norge fra andre oljeland.

GP0STQ8D5_High_res2

Klimasaken til domstolene

25.11.2019

Flere steder i verden trekkes stater og selskaper for domstolene på grunn av manglende evne til å kutte klimagassutslipp. I FNs klimaforhandlinger krever mange land adgang til erstatning fra rike utslippsland for tap og skade som skyldes klimaendringer. Det kan bli dyrt for Norge, mener tidligere høyesterettsadvokat.

Wenche Skorge foto TBC
Fra Statoil til Naturvernforbundet

Oljedama som ble miljøverner

22.11.2019

– Det er nesten bare i Norge det kreves at debatten må nyanseres med at gass er klimavennlig. Gass er oljas svar på Marlboro light. Røyker du Marlboro light, spør Wenche Skorge i en facebookpost. Hun har gått fra et liv i oljebransjen til Naturvernforbundets sentralstyre. Noen ser på henne som en sviker.

Oppslag 1
Naturvernforbundet dro til Troll A-plattformen

Møtte trollet på norsk sokkel

18.11.2019

Det er enorme mengder gass der, nok til å fortsette produksjonen lenge etter at alle klimautslipp må være kuttet. Silje Ask Lundberg dro til Nordsjøen for å måle krefter med det største trollet på norsk sokkel.

Oljeplattform Foto nightman1965 Istockphoto
Det norske paradokset

Med olje på samvittigheten

15.11.2019

Hvem har skylda når massive utslipp fra norsk olje og gass bidrar til ødeleggende klimaendringer i andre land? Vi som produserer det, eller de som brenner det? I flere tiår har norske regjeringer holdt olja utenfor klimapolitikken, men nå er dette skillet i ferd med å bryte sammen.

Viser fra 1 til 12 av totalt 354 artikler