Naturvernforbundets nestleder Silje Lundberg ledet an i aksjonen under klimatoppmøtet i Paris torsdag. (Foto: Kristian Skjellum Aas).

Gryende konflikter i Paris

Klimaforhandlingene i Paris er inne i en avgjørende fase. Det vil si at lite lekker ut, og mye foregår i lukkede rom. Gryende konflikter mellom store forhandlingsblokker gjør imidlertid arbeidet vanskelig. En revidert avtaletekst skal legges frem i dag klokken 19.

Mens forhandlerne jobber på høygir bak lukkede dører, er det lite informasjon som lekker ut fra forhandlingene. Aktivister benytter derfor dagen til å få medienes oppmerksomhet ved klimatoppmøtet i Paris.

Markeringer flere steder i Paris
Tidligere i dag ble det arrangert en stor aksjon fra miljøorganisasjonene ved den åpne delen av klimatoppmøtet, der alle har adgang. Slagord og klapping fylte den enorme salen, med Naturvernforbundets nestleder Silje Lundberg som en av «forsangerne».
130 norske aktivister kom til Paris i går. De deltok på aksjonen, der bannere med «Erna koker kloden» hadde en prominent plass.
- Senere i dag skal vi ha en markering ved Eiffeltårnet, forteller Natur og Ungdoms Tale Ellingvåg.

Mange floker for forhandlerne
Forhandlerne har flere floker å løse opp i. I går ble en ny allianse av EU, USA og en stor andel u-land presentert. De kaller seg Koalisjonen av ambisiøse land, men har møtt skepsis fra flere av største landene i verden. Brasil, Sør-Afrika, India og Kina er svært skeptiske til det de ser som et forsøk på å redusere deres påvirkningsmulighet. Kilder nær den sørafrikanske forhandlingsdelegasjonen som Natur & miljø har snakket med kaller koalisjonen «et forsøk på å dolke oss i ryggen», en språkbruk som tyder på at forhandlingsleder Laurent Fabius må få gruppene til å snakke sammen for at det skal bli enighet om en avtale i Paris.

Image
Koalisjonen av ambisiøse land ble presentert i går av representanter fra EU, de minst utviklede landene, Colombia, Mexico, Marshalløyene, Tyskland, Gambia og USA. Tine Sundtoft fra Norge kom også på scenen etter at bildet var tatt. (Foto: Kristian Skjellum Aas)

Kvotehandel en av knutene
Det er også flere politiske spørsmål som ikke er avklart i det gjeldende tekstforslaget. Et kontroversielt element er om det skal åpnes for handel med klimakvoter også etter 2020. De fleste miljøorganisasjonene mener dette vil gi en fortsatt åpning for at rike land kan kjøpe seg fri fra sine forpliktelser.
- Norge må snart innse at vi ikke kan fortsette på fossilkjøret og kjøpe oss fri med kvoter som ikke har noen klimaeffekt. Vi vil ikke klare å bekjempe klimaendringene ved å gjøre mer av det som skapte dem i utgangspunktet. Det å falle for fristelsen til å tillate “kreative” markedsmekanismer, er en total avsporing. Vi må kutte på hjemmebane, og vi må kutte i oljesektoren, sier Mari Gjengedal, leder i Spire, ungdomsorganisasjonen til Utviklingsfondet.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.

Handyman foto Let Ideas Compete Flickr

Bli årets fikser!

11.01.2016

Er du en fikser? Har du reparert, pusset opp eller fikset noe som var ødelagt eller utgått på dato? Send oss bilder og bli med i vår fiksekonkurranse!