Du er her:


Foto: IISD

Håp om avtale i Durban

EU oppnår økende støtte for sitt forslag om et veikart for en ny klimaavtale innen 2015. Men USA, Kina og India sitter fortsatt på gjerdet.

EUs klimakommissær Connie Hedegaards forslag om et veikart for en ny, verdensomspennende, juridisk bindende klimaavtale får stor støtte i FNs klimaforhandlinger i Durban. EU er villig til å være med på en forlengelse av dagens Kyoto-avtale hvis andre store utslippsland enes om en plan for å ferdigstille en klimaavtale om fire år.

- Avtale innen rekkevidde
- For seks måneder snakket ingen om at man kunne nå en avtale i Durban. Nå er en avtale innen rekkevidde, med både en forlengelse av Kyoto og et veikart for en ny, omfattende avtale. EUs veikart er i sentrum for disse forhandlingene. Jeg er stolt over at EU har vært føreren for denne fremgangen, sa Hedegaard på en pressekonferanse fredag morgen.
Men for å få et resultat fra Durban, tror Hedegaard det kreves tøffe forhandlinger i dag.
- Hvis ingen beveger sine posisjoner i forhold til slik situasjonen var klokken 4 i morges, tror jeg ikke det blir en avtale i Durban, sa Hedegaard.

Venter på USA, Kina og India
Både AOSIS, alliansen av små øystater (43 land) og LDC, de minst utviklede landene (48 land) støtter EUs veikart. Hedegaard sier også at hun har gode signaler fra større utslippsland.
- De fattigste og mest sårbare landene står nå sammen med EU i å kreve at alle land må påta seg forpliktelser. Brasil er for en bindende avtale etter 2020. Sør-Afrika sier de også kan være villig til å delta i en avtale der de får forpliktelser. Men vi er ikke i mål ennå. Tiden som er igjen i Durban er kort. Suksess eller fiasko i Durban henger nå på de landene som ennå ikke har tatt på seg forpliktelser. Verden venter på dem, sier Hedegaard, og tenker først og fremst på USA, Kina og India.

Avventende skeptiske
Miljøbevegelsen er avventende skeptisk til EUs plan. Ifølge de opprinnelige planene skulle en internasjonal klimaavtale bli vedtatt i København i 2009, et toppmøte som endte med noe nær fullt havari. Å bruke fire nye år på forhandlinger før en avtale kan vedtas, er å bruke tid man ikke har, sier flere representanter for miljøorganisasjoner.
I forhandlingenes plenumssal i dag fikk ungdomsrepresentanten Anjali Appadurai salen med på å rope "you're running out of excuses, we're running out of time" (Dere går tom for unnskyldninger, vi går tom for tid).

Se ungdomsappellen fra Appadurai her. (YouTube)

Følg forhandlingenes siste dag her. (Webcast fra FN)

Nyheter

IStock-467298516 Foto santiphotois Istockphoto

Bildekk – et skittent kinderegg

10.05.2022 | Sist oppdatert: 10.05.2022

Store klimagassutslipp, mengder med mikroplast, miljøgifter og en vanvittig sløsing med fossile ressurser. Bildekk står som et symbol på forurensning og utslipp – et skittent kinderegg, som ingen helt vet hva vi skal gjøre med.

Maren Esmark_foto Fartein Rudjord (1)
Maren Esmark slutter som generalsekretær etter ti år

Ønsker et forbund med større takhøyde

08.04.2022

Etter ti år slutter Maren Esmark som generalsekretær i Naturvernforbundet når åremål nummer to går ut i august. Hun etterlater seg en organisasjon i vekst, med rekordmange medlemmer og god økonomi. Mye er bra, men hun ønsker seg et forbund med større takhøyde. – Ja, det er til dels lavt under taket. Jeg håper at Naturvernforbundet snart vil bli en bred organisasjon med plass til mange flere, sier Esmark.

MAG_2510

I Synnøves fotspor

04.04.2022

Synnøve Kvamme er opptatt av å etterlate seg et minimalt fotavtrykk på kloden, men som naturverner har hun allerede satt varige spor.

IStock-504226704 foto nightman1965 Istockphoto
KOMMENTAR

Oljeland i krig og krise

01.04.2022

Hvorfor er det så vanskelig å handle før en krise treffer oss med full kraft? Krigen i Ukraina og pandemien har blitt møtt med resolutt handlekraft. Stilt overfor klimakrisen, derimot, er innsatsen heller tafatt, selv om det er selve livsgrunnlaget vårt som er truet. Hvorfor er det slik?

DJI_0230
KRONIKK

Dristige veiplaner bør stå for fall

21.03.2022

Nå har folk for alvor begynt å forstå hvilke inngrep de nye motorveiene fører med seg. Det skyldes i stor grad at flere store utbygginger av firefelts motorvei for høy fart er i gang. For det er noe annet å betrakte gravemaskinene spise seg gjennom landskapet enn å se noen traseer på et kart.

IMG_6398

Den miljøvennlige byen

07.02.2022

Byene våre kan planlegges slik at transporten blir mer miljøvenning, og mindre skadelig. Kollektivtrafikk kan fungere, også i mindre byer. Og vi må bygge byene tettere.

2021

Rekord i veier og ødeleggelser

24.01.2022 | Sist oppdatert: 24.01.2022

Den forrige regjeringen satte rekord i investeringer i transport. Nye motorveier, bruer, tunneler, flyplasser, jernbanelinjer og godsterminaler vil, ifølge planene, dukke opp over det meste av landet de nærmeste årene. Hele 700 kilometer ny motorvei skal bygges. Men hva med naturen og miljøet? Hva med målet om nullvekst i privatbilismen? Og hvordan kan vi reise uten fly og bil?

Pernille Hansen Foto Lise Helset Eide

Optimist av natur

05.01.2022 | Sist oppdatert: 05.01.2022

Pernille Hansen lider verken av klimaangst eller miljødepresjon. Hun er overbevist om at det skyldes at hun alltid har stått på for naturen og miljøet – en oppskrift hun anbefaler på det varmeste!

Roan vindkraftverk Foto Statkraft Ole Martin Wold

Ulovlig vindkraft står for fall

16.12.2021

Oppe i fjellene på Fosen ligger Norges største vindkraftanlegg, ulovlig og uten konsesjon. Etter at Høyesterett bestemte at det er bygget i strid med urfolks rettigheter, står det som et monument over norske myndigheters overkjøring av samene. – Denne dommen er et historisk vendepunkt, sier Kjell M. Derås, sentralstyremedlem i Naturvernforbundet

Viser fra 1 til 12 av totalt 415 artikler