Foto: IISD

Håp om avtale i Durban

EU oppnår økende støtte for sitt forslag om et veikart for en ny klimaavtale innen 2015. Men USA, Kina og India sitter fortsatt på gjerdet.

EUs klimakommissær Connie Hedegaards forslag om et veikart for en ny, verdensomspennende, juridisk bindende klimaavtale får stor støtte i FNs klimaforhandlinger i Durban. EU er villig til å være med på en forlengelse av dagens Kyoto-avtale hvis andre store utslippsland enes om en plan for å ferdigstille en klimaavtale om fire år.

- Avtale innen rekkevidde
- For seks måneder snakket ingen om at man kunne nå en avtale i Durban. Nå er en avtale innen rekkevidde, med både en forlengelse av Kyoto og et veikart for en ny, omfattende avtale. EUs veikart er i sentrum for disse forhandlingene. Jeg er stolt over at EU har vært føreren for denne fremgangen, sa Hedegaard på en pressekonferanse fredag morgen.
Men for å få et resultat fra Durban, tror Hedegaard det kreves tøffe forhandlinger i dag.
- Hvis ingen beveger sine posisjoner i forhold til slik situasjonen var klokken 4 i morges, tror jeg ikke det blir en avtale i Durban, sa Hedegaard.

Venter på USA, Kina og India
Både AOSIS, alliansen av små øystater (43 land) og LDC, de minst utviklede landene (48 land) støtter EUs veikart. Hedegaard sier også at hun har gode signaler fra større utslippsland.
- De fattigste og mest sårbare landene står nå sammen med EU i å kreve at alle land må påta seg forpliktelser. Brasil er for en bindende avtale etter 2020. Sør-Afrika sier de også kan være villig til å delta i en avtale der de får forpliktelser. Men vi er ikke i mål ennå. Tiden som er igjen i Durban er kort. Suksess eller fiasko i Durban henger nå på de landene som ennå ikke har tatt på seg forpliktelser. Verden venter på dem, sier Hedegaard, og tenker først og fremst på USA, Kina og India.

Avventende skeptiske
Miljøbevegelsen er avventende skeptisk til EUs plan. Ifølge de opprinnelige planene skulle en internasjonal klimaavtale bli vedtatt i København i 2009, et toppmøte som endte med noe nær fullt havari. Å bruke fire nye år på forhandlinger før en avtale kan vedtas, er å bruke tid man ikke har, sier flere representanter for miljøorganisasjoner.
I forhandlingenes plenumssal i dag fikk ungdomsrepresentanten Anjali Appadurai salen med på å rope "you're running out of excuses, we're running out of time" (Dere går tom for unnskyldninger, vi går tom for tid).

Se ungdomsappellen fra Appadurai her. (YouTube)

Følg forhandlingenes siste dag her. (Webcast fra FN)

Naturvenforb-SMALFORSKNINGkorr
3 av 4 undersøkte småkraftrapporter står til stryk

Finner lite der det skal bygges

10.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

De finner lite, selv der det bugner av truede arter og sjeldne naturtyper. I det siste er det avdekket en rekke saker der kraftselskapenes innleide konsulenter har oversett store naturverdier. Det fører ofte til at utbyggeren får legge elva i rør.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.