Johannes og Kjellaug Løken byttet ut oljefyren med en bergvarmepumpe i 2011, da dette bildet ble tatt. Foto: Laila Borge / Naturvernforbundet.

Hjalp Norge å bli oljefri

Nå er det forbudt for privatpersoner å fyre med olje og parafin. Det skyldes blant annet kampanjen oljefri.no, som Naturvernforbundet står bak. Dette er historien om hvordan Norge sluttet å fyre med olje.

I 2008 tok Naturvernforbundet Hordaland initiativ til prosjektet oljefri.no. Målet var å hjelpe folk med å bytte ut oljefyrte anlegg med fornybare oppvarmingsløsninger. En oljefyr kan gi like høyt utslipp av klimagasser som det årlige utslippet fra 5-7 personbiler. I tillegg kommer utslipp av sot, partikler og skadelige nitrogenforbindelser, som bidrar til dårlig luftkvalitet lokalt.
– Vi fant ut at vi måtte gjøre mer enn bare å peke på de gode løsningene. Skulle vi lykkes, måtte vi gjøre det enkelt for folk å bytte ut oljefyren. Derfor begynte vi å samarbeide med kommuner og installatører. På den måten ble det lettere for folk å få jobben gjort, sier Silje Østerbø, prosjektansvarlig ved Naturvernforbundet Hordaland.

51 kommuner har deltatt Silje Østerbør i Naturvernforbundet i Hordaland har jobbet med oljefrikampanjen siden 2008. Foto: Naturvernforbundet i Hordaland

Østerbø begynte å jobbe med prosjektet i 2008. Siden den tid har aktiviteten vært stor. Naturvernforbundet har samarbeidet med alle de store byene; Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. I alt 51 kommuner har deltatt i prosjektet. Det har vært holdt informasjonskampanjer og folkemøter over hele landet. Interessen har vært stor, særlig etter at det ble klart at oljefyring ville bli forbudt i 2020.
– Møtene har vært veldig godt besøkt. Over ti prosent av de som mottok informasjon på forhånd av kommunen har stilt opp, forteller Østerbø.

Ønsket forbud mot oljefyring
I 2011 ble Oljefri lansert i Oslo. En gammel oljetank ble stilt ut ved fontenen ved Nationatheateret, og prosjektet fikk stor oppmerksomhet. Oslo satt seg som mål å bli oljefri innen 2020.
– Allerede i 2010 begynte vi å jobbe målrettet for å få til et nasjonalt forbud mot oljefyring. Da Oslo la fram sin målsetting, kom saken over i et annet spor. Da landets største by stilte seg bak kampanjen, fulgte staten etter, forteller Østerbø.
Etter godt utført lobbyarbeid fra oljefrikampanjen og en rekke andre aktører, ble det i klimaforliket i 2012 vedtatt forbud mot oljefyring. Året etter tok regjeringen Solberg målsettingen inn i Sundvoldenerklæringen. Regjeringen ville «sikre utfasing av fyring med fossil olje i alle offentlige bygg innen 2018 og forby bruk av fossil olje i oppvarming i alle bygg fra 2020.»
– Det var en stor seier, sier Østerbø.

Salget av fyringsolje har stupt
I 2013 opprettet Enova en støtteordning for utskifting utskifting av de fossile anleggene. I perioden fram til 2019 fikk over 16 000 boligeiere støtte til å bytte ut oljefyrer og parafinovner. Oljefri merket en økende trafikk på sine nettsider. Fra 2010 til 2020 ble 6847 forespørsler om fjerning av oljefyr sendt inn via oljefri.no. De siste fem årene kom det mellom 800 og 1000 slike forespørsler årlig. Nettsiden til oljefri.no ble i alt besøkt av mer enn 240 000 unike brukere i løpet av de ti årene. I den samme perioden har salget av fyringsolje og fyringsparafin stupt. I 2010 ble det i Norge solgt nesten 630 000 liter. I 2019 var tallet sunket til cirka 90 000 liter, en reduksjon på 86 prosent.

Gamle oljetanker Nedgravde oljetanker kan forurense grunnen. Derfor bør de fjernes. Foto: Naturvernforbundet

I tillegg til overgangen til fornybare oppvarmingsløsninger, har det vært mye fokus på å bli kvitt nedgravde oljetanker på en trygg måte. Tankene representerer en forurensningsfare fordi det kan oppstå lekkasjer. Slike lekkasjer kan bli en dyr affære for boligeieren, som står ansvarlig for forurensningen.
– De nedgravde oljetankene ble en sak vi jobbet veldig mye med. Det viste seg at det lå en masse nedgravde oljetanker rundt omkring som ingen hadde oversikt over, og ingen visste hvordan de skulle behandle dem, forteller Østerbø.
Naturvernforbundet anbefalte alle å fjerne oljetankene, så fremt det var praktisk mulig, etter at de var tømt og renset. Forbundet syntes ikke det var greit at norske hager skulle være fulle av nedgravd søppel. I tiden som kommer vil Naturvernforbundet fortsette arbeidet for fjerning av de resterende oljetankene som fortsatt ligger nedgravd.

Vil kutte 10 TWh
Nå som forbudet har trådt i kraft ønsker Naturvernforbundet å bruke metodikken fra oljefri.no i prosjektet Energismart, som handler om energieffektivisering.
– Veien videre blir nå å jobbe for et kutt på 10 TWh energi i husholdningene innen 2030. Akkurat som i oljefri.no, kommer vi til å samarbeide med kommuner, boligeiere, håndverkere og næringslivet, sier Østerbø.

Naturvenforb-SMALFORSKNINGkorr
3 av 4 undersøkte småkraftrapporter står til stryk

Finner lite der det skal bygges

10.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

De finner lite, selv der det bugner av truede arter og sjeldne naturtyper. I det siste er det avdekket en rekke saker der kraftselskapenes innleide konsulenter har oversett store naturverdier. Det fører ofte til at utbyggeren får legge elva i rør.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.