En tredel av utslippene våre stammer fra veitrafikk, og utslippene øker. Foto: ssuaphoto/Istockphoto.

Hvilke miljøsaker blir viktige de fire neste årene?

Jorda står overfor to store miljøproblemer, global oppvarmig og utryddelse av arter og naturtyper, og det begynner å haste med å løse dem.

■ Ifølge Det internasjonale energibyrået må to tredeler av verdens kjente fossile ressurser bli liggende i bakken om den globale oppvarmingen skal begrenses til to grader, slik at vi unngår farlige og ødeleggende klimaendringer. Skal Norge tar sin del av ansvaret?

■ Mens våre naboland Sverige og Danmark har kuttet stort i sine utslipp av klimagasser, har norske utslipp økt med fire prosent siden 1990. Vi ligger milevis fra målene i klimaforliket, og det begynner virkelig å haste med å komme i gang med utslippskuttene om vi skal nå målet om 40 prosent kutt innen 2030.

■ En tredel av klimagassutslippene stammer fra veitrafikk, og trafikken skaper betydelig luftforurensning i en rekke norske byer. Samtidig er Norge Europas mest flyavhengige land. Vi flyr mer enn dobbelt så mye som svenskene. Og nå legges det planer for en tredje rullebane på Oslo Lufthav Gardermoen.

Natur – vern eller rasering?
■ Over tusen planter og dyr som lever i norske skoger er utrydningstruet, og skal vi sikre dem må minst 10 prosent av de produktive skogene Imagevernes. Det slo norske forskere fast i 2002. Likevel er bare tre prosent vernet. Behovet for mer skogvern er stort.

■ I løpet av de siste årene er det vedtatt kraftutbygging i en rekke vernede vassdrag, og det er planer om å legge enda flere i rør. Vil regjeringen la vern være vern og stanse raseringen av en type elvenatur som er i ferd med å forsvinne?

■ Hva vil regjeringen gjøre med rovdyra våre? Sterke krefter presser på for tidenes jakt på kritisk truede ulver.

Les alt vårt stoff om Stortingsvalget 2017 her.

Naturvenforb-SMALFORSKNINGkorr
3 av 4 undersøkte småkraftrapporter står til stryk

Finner lite der det skal bygges

10.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

De finner lite, selv der det bugner av truede arter og sjeldne naturtyper. I det siste er det avdekket en rekke saker der kraftselskapenes innleide konsulenter har oversett store naturverdier. Det fører ofte til at utbyggeren får legge elva i rør.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.