Rasmus Hansson (MDG) - foto: Monica Løvdahl, Audun Lysbakken (SV) - foto: Janne Lindgren, Bjørnar Moxnes (Rødt) - foto:  Einar Aslaksen, Trine Skei Grande (Venstre) - foto: Hans Kristian Thorbjørnsen, Siv Jensen (Frp) - foto: Ilja C. Hendel, Trygve Slagsvold Vedum (Sp) - foto: Ragne Borge Lysaker.

Rasmus Hansson (MDG), Audun Lysbakken (SV), Bjørnar Moxnes (Rødt), Trine Skei Grande (Venstre), Siv Jensen (Frp), Knut Arild Hareide (KrF) og Trygve Slagsvold Vedum (Sp). Foto: partiene.

Hvor dyrt vil de selge seg?

Hverken Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre kommer til makten uten å samarbeide med ett eller flere av de andre partiene. Det kan gi små partier mye makt, men hvor dyrt vil de selge seg, og hvilke miljøkrav vil de stille for å støtte en statsminister?

Natur & miljøs utspørring av partilederne viser at at flere partier vil stille ambisiøse miljøkrav for å støtte en regjering ledet av Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre.

Vår undersøkelse viser

■ Høyre, Frp og Aps planer om oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja blir høyst sannsynlig stoppet. KrF og Rødt vil stille ultimatum i saken. SV, MDG og Venstre har det som et av sine viktigste krav, og Senterpartiet sier klart nei til oljeboring i området.

■ Klima- og oljepolitikk står øverst på listen over krav fra landets miljøpartier.

■ Naturmangfold kommer i annen rekke. Vern av natur og arter er med, men kravene er ikke særlig ambisiøse.

■ Miljø står høyt på dagsordenen: SV, MDG, Venstre og KrF får alle terningkast 5 av Naturvernforbundets miljøpanel.

Nedenfor kan du lese hva hver enkelt partileder vil kreve for å gi sin støtte til en av statsministerkandidatene.

For å vurdere svarene har vi nedsatt et miljøpanel bestående av politisk ledelse og folk fra fagavdelingene i Naturvernforbundet. De har gransket svarene fra et miljøfaglig ståsted og gitt dem terningkast etter hva de har svart. Naturvernforbundets miljøpanel: Silje Ask Lundberg (leder), Øyvind Johnsen (nestleder), Maren Esmark (generalsekretær), Holger Schlaupitz (fagsjef) og Arnodd Håpnes (fagleder).

Audun Lysbakken, Sosialistisk Venstreparti

Rasmus Hansson, Miljøpartiet De Grønne

Trine Skei Grande, Venstre

Knut Arild Hareide, Kristelig folkeparti

Bjørnar Moxnes, Rødt

Trygve Slagsvold Vedum, Senterpartiet

Siv Jensen, Fremskrittspartiet

Les også: Hvem er grønnest - Erna eller Jonas

Naturvenforb-SMALFORSKNINGkorr
3 av 4 undersøkte småkraftrapporter står til stryk

Finner lite der det skal bygges

10.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

De finner lite, selv der det bugner av truede arter og sjeldne naturtyper. I det siste er det avdekket en rekke saker der kraftselskapenes innleide konsulenter har oversett store naturverdier. Det fører ofte til at utbyggeren får legge elva i rør.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.