Natur & Miljø Bulletin

Clintons energiskatt i tøff strid

President Bill Clintons forslag om en energiavgift henger i en tynn tråd. I Kongressen signaliserer flere representanter og senatorer, også fra det demokratiske partiet, at støtten til et slikt forslag sitter langt inne. På den annen side akter Clintons folk å kjempe for forslaget. -- Energiforbruket skal ned med 20 prosent, sier energiministeren.

GUNNAR BOLSTAD

Det hersker betydelig uenighet om hvilke konsekvenser den moderate energiavgiften kommer til å få for næringslivets og husholdningenes økonomi og for forbruket av energi. Den amerikanske energiministeren, Hazel O'Leary, er imidlertid svært ambisiøs: -- Avgiften vil føre til en reduksjon av det amerikanske oljeforbruket med 350.000 fat om dagen, sa hun nylig i et foredrag.

-- Det vil ikke bli aktuelt å oppheve energiavgiften før vi har oppnådd det vi har oppnådd det vi skal oppnå, nemlig en reduksjon i energiforbruket på 20 prosent. Det er vi forpliktet til ifølge avtalene fra Rio-konferansen, sa Hazel O'Leary på en pressekonferanse i slutten av februar.

Det er ingen formulering i noen av de avtalene som ble undertegnet i Rio som forplikter USA eller andre land til å redusere sitt energiforbruk med en gitt prosentsats, men det er et interessant signal at Hazel O'Leary velger å gi en slik tolkning. O'Leary, som har mange års erfaring fra politikk og forvaltning innenfor energisektoren, har også tatt sterkt til orde for å skape en amerikansk energipolitisk handlingsplan. Dette er i samsvar med de signalene som har kommet fra Det hvite hus, blant annet i form av reallokering av forskningsmidler fra atomkraft til energieffektivisering.

Problemer

Clinton-administrasjonen vil imidlertid få problemer med å bære den første prøvesteinen for en ny energipolitikk igjennom Kongressens behandling. Forslaget om en moderat energiskatt møter betydelig motstand, ikke bare fra republikanerne, men også fra Clintons egne partifeller.

Formannen i Senatets energikomite, demokraten Bennett Johnston, mener at det ikke er illojalt overfor Clinton å foreslå at budsjettunderskuddet kan reduseres på andre måter enn gjennom en energiskatt. Selv har Johnston tatt til orde for en moms-avgift i stedet for energiavgiften.

En annen demokrat, Dale Bumpers, mener at det vil bli bortimot umulig å få noe som helst energibegrensningsforslag igjennom, uansett hvordan det ser ut.

Finansminister Lloyd Bentsen har opplyst at administrasjonen underveis i prosessen har diskutert avgifter på oljeimport, en ren bensinavgift og en karbonskatt. Disse alternativene ble imidlertid droppet i tur og orden 'fordi de ville gi spesielle regionale problemer'.

En meningsmåling i Washington Post viste at den amerikanske befolkningen er delt omtrent på midten i synet på en energiavgift.

- Mental forurensning er farligst

01.12.2009:

- Man kan ikke se sporene etter 300 år med reindrift på Finnmarksvidda. Men nå går sporene på kryss og tvers, sier samiske Vera Eriksen. Hun utfordrer samer og nordmenn til å lære bærekraftig utvikling av gamle samiske tradisjoner.

En siste rest av det gamle Europa

25.11.2009:

Mellom Polen og Hviterussland ligger en av Europas siste store urskoger. En glemt verden, der bisonen fortsatt gresser i lysningene mellom mosegrodde stammer. En gang var Europa dekket av slike dype skoger. Nå vil Polen utvide nasjonalparken, men lokalbefolkningen stritter imot.

Bussprosjekt i stampe

23.11.2009:

Mens EFTAs overvåkingsorgan ESA vurderer lovligheten av norske ekspressbusser, står planene for en høyfrekvent busslinje fra Stavanger til Trondheim fast i en juridisk hengemyr. Les historien om hvor vanskelig det kan være å starte en busslinje i Norge.

Forbereder ny vassdragskamp

16.11.2009:

Grønne sertifikater åpner for nytt press på vassdragene, og Per Flatberg i Naturvernforbundet sier at man nå må kjempe for at Stoltenbergs uttalelse om at de store vassdragutbyggingene er over blir stående.