Fuglefolket bekymrer seg for brushanen. Observasjoner tyder på at bestanden går tilbake. I år har Norsk Ornitologisk Forening (NOF) kåret den langtreisende, spillende fuglen, der noen individer opptrer som transvestitter, til Årets fugl for 2009.

— Vi vil dra i gang et kartleggingsprosjekt, for å få sikrere anslag på hvor mange brushaner som kommer til landet og hekker her, forteller Morten Ree i NOF, og antyder at de har en sterk mistanke om kraftig tilbakegang.

Brushanen er en vadefugl som helst trives i myrområder og elveutløp i indre strøk i Norge, men også kan finnes ved kysten. På begynnelsen av 1990-tallet regnet man med at det var mellom 10 000 og 20 000 hekkende par i Norge, men rapporter tyder på at bestanden har gått ned. I rødlista er den kategorisert under ”datamangel”. Man regner med at brushanen har hatt en nedgang på mellom 10 og 60 prosent, men har ikke sikrere anslag enn dette. Det vil NOF gjøre noe med.

Vil kartlegge
Ree forteller at brushanen har et langt trekk, og overvintrer sør for Sahara i Afrika. De kommer til Norge på våren, og er vanligst i indre strøk. I Finnmark er brushanen en av de vanligste vadefuglene.

— Den skynder seg opp, men skynder seg også ned igjen. De har parringsleik på våren, men hannen drar sørover igjen allerede i juni. Hunnene trekker etter i august, forteller Ree.

Ikke bare brus
Navnet til fuglen er gjenstand for tolkning. Sannsynligvis kommer leddet ”brus” fra fjærkransen som hannfuglene blåser opp under parringsleiken. Både hunn- og hannfugler kalles ”hane”, og fuglen er dermed i navnefamilie med Fremskrittspartiets formann og alle landets fylkesmenn i å ha et navn som i utgangspunktet ikke er kjønnsnøytralt.

— Noen har forsøkt seg med brusfugl, men det korrekte navnet er brushane, forteller Ree.

Brushanen heter det samme både på norsk, svensk og dansk, selv om ordet ”brus” betyr forskjellige ting på alle tre språk. Mens ordet i Norge gir assosiasjoner til leskedrikk, tenker svenskene suselyd når de hører ordet, mens danskene tenker dusj. På andre språk har imidlertid fuglen langt mer krigerske navn, der avarter av ”kamphane” eller ”kriger” er det vanligste.

Seksuelt avvik
Nederlandske forskere har også avdekket seksuelle avvik hos brushanen. 1-2 prosent av brushanene er hanner, men ser ut som hunner. Forskerne observerte 25 parringsforsøk der disse ”feminine” hannene var involvert, men i bare ett av tilfellene var den andre fuglen en hunn. Disse fuglene kan altså beskrives som homofile transvestitter. Forskerne har også funnet ut at de ”feminine” hannene har testikler som veier 2,5 ganger mer enn vanlige hanners testikler. Grunnen til at enkelte hanner utvikler et slikt seksuelt mønster er imidlertid fortsatt en gåte for forskerne.

Brushanen er årets fugl. (Foto: BS Thurner Hof)

Kostbar krise i havet

02.11.2009:

Korallrev ødelegges, tareskoger forsvinner og livsviktige fiskebestander stuper. Dramatiske endringer i havet koster oss trolig flere milliarder årlig. Likevel gjøres det lite for å stanse utviklingen.

Hisser på seg fiskerne

27.10.2009:

Etter et drøyt år som toppleder i Fiskeridirektoratet har Liv Holmefjord hisset på seg mange fiskere ved å frede ålen og foreslå restriksjoner på fisket av kysttorsk.

Rovdyrmotstandere lager statens nyhetstjeneste

21.10.2009:

Nyhetstjenesten på Direktoratet for naturforvaltnings (DN) side "Rovviltportalen" er satt sammen av Folkeaksjonen ny rovdyrpolitikk, som blant annet vil utrydde ulven i Norge. Nå reagerer naturvernere og rovdyrforkjempere.