Fuglefolket bekymrer seg for brushanen. Observasjoner tyder på at bestanden går tilbake. I år har Norsk Ornitologisk Forening (NOF) kåret den langtreisende, spillende fuglen, der noen individer opptrer som transvestitter, til Årets fugl for 2009.

— Vi vil dra i gang et kartleggingsprosjekt, for å få sikrere anslag på hvor mange brushaner som kommer til landet og hekker her, forteller Morten Ree i NOF, og antyder at de har en sterk mistanke om kraftig tilbakegang.

Brushanen er en vadefugl som helst trives i myrområder og elveutløp i indre strøk i Norge, men også kan finnes ved kysten. På begynnelsen av 1990-tallet regnet man med at det var mellom 10 000 og 20 000 hekkende par i Norge, men rapporter tyder på at bestanden har gått ned. I rødlista er den kategorisert under ”datamangel”. Man regner med at brushanen har hatt en nedgang på mellom 10 og 60 prosent, men har ikke sikrere anslag enn dette. Det vil NOF gjøre noe med.

Vil kartlegge
Ree forteller at brushanen har et langt trekk, og overvintrer sør for Sahara i Afrika. De kommer til Norge på våren, og er vanligst i indre strøk. I Finnmark er brushanen en av de vanligste vadefuglene.

— Den skynder seg opp, men skynder seg også ned igjen. De har parringsleik på våren, men hannen drar sørover igjen allerede i juni. Hunnene trekker etter i august, forteller Ree.

Ikke bare brus
Navnet til fuglen er gjenstand for tolkning. Sannsynligvis kommer leddet ”brus” fra fjærkransen som hannfuglene blåser opp under parringsleiken. Både hunn- og hannfugler kalles ”hane”, og fuglen er dermed i navnefamilie med Fremskrittspartiets formann og alle landets fylkesmenn i å ha et navn som i utgangspunktet ikke er kjønnsnøytralt.

— Noen har forsøkt seg med brusfugl, men det korrekte navnet er brushane, forteller Ree.

Brushanen heter det samme både på norsk, svensk og dansk, selv om ordet ”brus” betyr forskjellige ting på alle tre språk. Mens ordet i Norge gir assosiasjoner til leskedrikk, tenker svenskene suselyd når de hører ordet, mens danskene tenker dusj. På andre språk har imidlertid fuglen langt mer krigerske navn, der avarter av ”kamphane” eller ”kriger” er det vanligste.

Seksuelt avvik
Nederlandske forskere har også avdekket seksuelle avvik hos brushanen. 1-2 prosent av brushanene er hanner, men ser ut som hunner. Forskerne observerte 25 parringsforsøk der disse ”feminine” hannene var involvert, men i bare ett av tilfellene var den andre fuglen en hunn. Disse fuglene kan altså beskrives som homofile transvestitter. Forskerne har også funnet ut at de ”feminine” hannene har testikler som veier 2,5 ganger mer enn vanlige hanners testikler. Grunnen til at enkelte hanner utvikler et slikt seksuelt mønster er imidlertid fortsatt en gåte for forskerne.

Brushanen er årets fugl. (Foto: BS Thurner Hof)

- Kan bli en papirlov

03.04.2009:

Betydelige midler til forskning og forvaltning er nødvendig hvis den nye naturmangfoldloven skal sikre norsk natur. - Uten solide bevilgninger kan dette bli en papirlov, sier fagleder Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

Millionbot for oljeutslipp

12.03.2009:

StatoilHydro har nå vedtatt et forelegg på to millioner kroner etter et oljeutslipp i 2005, melder SFT. - Lommerusk, sier Naturvernforbundets Lars Haltbrekken.

Det bruser mindre på myra

04.03.2009: