- Ja eller nei til petroleumsutvinning i Lofoten/Vesterålen?
- Ja, men med strenge miljøkrav.

- Nevn de tre viktigste tiltakene for å redusere utslippene av klimagasser i Norge:
- Kraftig satsing på forskning og utvikling av mer klimavennlig teknologi. Strengere krav til utslipp fra transportsektoren. Alle transportmidler i det offentlige kollektivnettet skal kunne benytte utslippsfrie eller utslippsnøytrale drivstoff innen 2012. Øke vrakpanten for eldre kjøretøy og innføre miljøbilpremie ved kjøp av nye kjøretøy med lave utslipp.

- Satsning på fornybar energi:
- Jeg vil innføre en ordning med grønne sertifikater for økt kraftproduksjon fra fornybare energikilder. Dette bør helst skje i samarbeid med andre land, og i første omgang med Sverige.

- Satsning på jernbane/høyhastighetsbane:
- Jeg vil styrke lokalbanetilbudet i de folkerike områdene og bygge ut dobbeltspor og krysningsspor, spesielt på intercity-strekningene. Jeg vil stille meg positiv til et moderne høyhastighetsjernbanenett hvor driftskostnadene kan dekkes av inntektene, og raskt igangsette en samlet handlingsplan for dette.

- Satsning på skogvern:
- Jeg vil øke bevilgningene til skogvern for å sikre det biologiske mangfoldet.

- Ja eller nei til vasskraftutbygging i vernede vassdrag?
- Ja til utbygging av mini- og mikrokraftverk i vernede vassdrag.

- Hvilken plass skal rovdyrene ha i norsk natur?
- Vi skal sikre overlevelsen av de fore store rovdyrene, bjørn, ulv, gaupe og jerv, og kongeørn. Bestandenes levedyktighet skal vurderes på skandinavisk nivå.

- Stiller du deg bak FNs klimapanels konklusjon om menneskeskapte klimaendringer?
- Ja.

- Hva ønsker du å bli husket for hvis du får fire år som statsminister?
- For å ha tatt initiativ til en massiv satsing på ny klimavennlig teknologi og for å ha fått ny fart på utbyggingen av fornybar energi.

Erna Solberg, Høyre. (Foto: tomas@icu.no)

Ap, H og Frp verst i test

09.09.2009:

I Natur & miljøs vurdering av miljøpolitikken i partienes valgprogram havner de tre partiene som kjemper om statsministeren på bånn.

Hvem er best for miljøet?

09.09.2009:

Jens Stoltenberg, Erna Solberg eller Siv Jensen blir statsminister etter valget. Da Natur & miljø vurderte partienes miljøpolitikk, kom ingen av dem særlig godt ut. Nå gir vi dem sjansen til å beskrive sin miljøprofil, så kan leserne dømme selv.