- Ja eller nei til petroleumsutvinning i Lofoten/Vesterålen?
- Ja, men med strenge miljøkrav.

- Nevn de tre viktigste tiltakene for å redusere utslippene av klimagasser i Norge:
- Kraftig satsing på forskning og utvikling av mer klimavennlig teknologi. Strengere krav til utslipp fra transportsektoren. Alle transportmidler i det offentlige kollektivnettet skal kunne benytte utslippsfrie eller utslippsnøytrale drivstoff innen 2012. Øke vrakpanten for eldre kjøretøy og innføre miljøbilpremie ved kjøp av nye kjøretøy med lave utslipp.

- Satsning på fornybar energi:
- Jeg vil innføre en ordning med grønne sertifikater for økt kraftproduksjon fra fornybare energikilder. Dette bør helst skje i samarbeid med andre land, og i første omgang med Sverige.

- Satsning på jernbane/høyhastighetsbane:
- Jeg vil styrke lokalbanetilbudet i de folkerike områdene og bygge ut dobbeltspor og krysningsspor, spesielt på intercity-strekningene. Jeg vil stille meg positiv til et moderne høyhastighetsjernbanenett hvor driftskostnadene kan dekkes av inntektene, og raskt igangsette en samlet handlingsplan for dette.

- Satsning på skogvern:
- Jeg vil øke bevilgningene til skogvern for å sikre det biologiske mangfoldet.

- Ja eller nei til vasskraftutbygging i vernede vassdrag?
- Ja til utbygging av mini- og mikrokraftverk i vernede vassdrag.

- Hvilken plass skal rovdyrene ha i norsk natur?
- Vi skal sikre overlevelsen av de fore store rovdyrene, bjørn, ulv, gaupe og jerv, og kongeørn. Bestandenes levedyktighet skal vurderes på skandinavisk nivå.

- Stiller du deg bak FNs klimapanels konklusjon om menneskeskapte klimaendringer?
- Ja.

- Hva ønsker du å bli husket for hvis du får fire år som statsminister?
- For å ha tatt initiativ til en massiv satsing på ny klimavennlig teknologi og for å ha fått ny fart på utbyggingen av fornybar energi.

Erna Solberg, Høyre. (Foto: tomas@icu.no)

Hærverk og trusler i kampen mot naturvern

08.09.2009:

Hærverk, trusler og sjikane er en del av hverdagen til flere forskere og miljøforkjempere som arbeider med truet norsk natur. De mest hatske motstanderne av rovdyr og skogvern går langt i sin kamp. Dette er en historie om vold, skremmeskudd, terror og drapstrusler.

Ny undersøkelse: Venstre og SV best på miljø

02.09.2009:

Fremskrittspartiet og Høyre havner på bunnen mens Venstre og SV troner på topp i vår vurdering av partienes miljøpolitikk for den kommende stortingsperioden. Her får du full oversikt over partienes miljøpolitikk.

Vant over Løvenskiold

26.08.2009:

Borgarting lagmannsrett har gitt Naturvernforbundet fullt medhold. Skogeieren Løvenskiold må nå gi kartfestet informasjon om sine gamle skoger.

Partitopper i miljødebatt hos Naturvernforbundet

22.08.2009:

Utenriksministeren, finansministeren, en mulig statsminister, en partileder og en stortingsrepresentant kom til Naturvernforbundets landsmøte. Øverst på dagsorden sto klimaendringene og oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen.