- Ja eller nei til petroleumsutvinning i Lofoten/Vesterålen?
- Ja, men med strenge miljøkrav.

- Nevn de tre viktigste tiltakene for å redusere utslippene av klimagasser i Norge:
- Kraftig satsing på forskning og utvikling av mer klimavennlig teknologi. Strengere krav til utslipp fra transportsektoren. Alle transportmidler i det offentlige kollektivnettet skal kunne benytte utslippsfrie eller utslippsnøytrale drivstoff innen 2012. Øke vrakpanten for eldre kjøretøy og innføre miljøbilpremie ved kjøp av nye kjøretøy med lave utslipp.

- Satsning på fornybar energi:
- Jeg vil innføre en ordning med grønne sertifikater for økt kraftproduksjon fra fornybare energikilder. Dette bør helst skje i samarbeid med andre land, og i første omgang med Sverige.

- Satsning på jernbane/høyhastighetsbane:
- Jeg vil styrke lokalbanetilbudet i de folkerike områdene og bygge ut dobbeltspor og krysningsspor, spesielt på intercity-strekningene. Jeg vil stille meg positiv til et moderne høyhastighetsjernbanenett hvor driftskostnadene kan dekkes av inntektene, og raskt igangsette en samlet handlingsplan for dette.

- Satsning på skogvern:
- Jeg vil øke bevilgningene til skogvern for å sikre det biologiske mangfoldet.

- Ja eller nei til vasskraftutbygging i vernede vassdrag?
- Ja til utbygging av mini- og mikrokraftverk i vernede vassdrag.

- Hvilken plass skal rovdyrene ha i norsk natur?
- Vi skal sikre overlevelsen av de fore store rovdyrene, bjørn, ulv, gaupe og jerv, og kongeørn. Bestandenes levedyktighet skal vurderes på skandinavisk nivå.

- Stiller du deg bak FNs klimapanels konklusjon om menneskeskapte klimaendringer?
- Ja.

- Hva ønsker du å bli husket for hvis du får fire år som statsminister?
- For å ha tatt initiativ til en massiv satsing på ny klimavennlig teknologi og for å ha fått ny fart på utbyggingen av fornybar energi.

Erna Solberg, Høyre. (Foto: tomas@icu.no)

Selger levende forurensning

26.06.2009:

Rynkerose, platanlønn og lupin utgjør en høy risiko for norsk natur. Likevel selges de fritt på hagesentre og gartnerier landet over. Vi gir deg listen over levende forurensning som selges trass i advarsler fra myndighetene.

Ålen blir fredet

26.06.2009:

Fiskeridepartementet har i dag vedtatt å frede den kritisk truede europeiske ålen. - Vi er glad for at regjeringen tar inn over seg den alvorlige situasjonen for europeisk ål, sier leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.

Norges mektigste bille

08.06.2009:

Funn av garveren førte til full stans i planleggingen av en skole og et idrettsanlegg i Arendal. Nå viser seg at det var falsk alarm. Dette er historien om Norges mektigste bille.