- Ja eller nei til petroleumsutvinning i Lofoten/Vesterålen?
- Ja, men med strenge miljøkrav.

- Nevn de tre viktigste tiltakene for å redusere utslippene av klimagasser i Norge:
- Kraftig satsing på forskning og utvikling av mer klimavennlig teknologi. Strengere krav til utslipp fra transportsektoren. Alle transportmidler i det offentlige kollektivnettet skal kunne benytte utslippsfrie eller utslippsnøytrale drivstoff innen 2012. Øke vrakpanten for eldre kjøretøy og innføre miljøbilpremie ved kjøp av nye kjøretøy med lave utslipp.

- Satsning på fornybar energi:
- Jeg vil innføre en ordning med grønne sertifikater for økt kraftproduksjon fra fornybare energikilder. Dette bør helst skje i samarbeid med andre land, og i første omgang med Sverige.

- Satsning på jernbane/høyhastighetsbane:
- Jeg vil styrke lokalbanetilbudet i de folkerike områdene og bygge ut dobbeltspor og krysningsspor, spesielt på intercity-strekningene. Jeg vil stille meg positiv til et moderne høyhastighetsjernbanenett hvor driftskostnadene kan dekkes av inntektene, og raskt igangsette en samlet handlingsplan for dette.

- Satsning på skogvern:
- Jeg vil øke bevilgningene til skogvern for å sikre det biologiske mangfoldet.

- Ja eller nei til vasskraftutbygging i vernede vassdrag?
- Ja til utbygging av mini- og mikrokraftverk i vernede vassdrag.

- Hvilken plass skal rovdyrene ha i norsk natur?
- Vi skal sikre overlevelsen av de fore store rovdyrene, bjørn, ulv, gaupe og jerv, og kongeørn. Bestandenes levedyktighet skal vurderes på skandinavisk nivå.

- Stiller du deg bak FNs klimapanels konklusjon om menneskeskapte klimaendringer?
- Ja.

- Hva ønsker du å bli husket for hvis du får fire år som statsminister?
- For å ha tatt initiativ til en massiv satsing på ny klimavennlig teknologi og for å ha fått ny fart på utbyggingen av fornybar energi.

Erna Solberg, Høyre. (Foto: tomas@icu.no)

- Kan bli en papirlov

03.04.2009:

Betydelige midler til forskning og forvaltning er nødvendig hvis den nye naturmangfoldloven skal sikre norsk natur. - Uten solide bevilgninger kan dette bli en papirlov, sier fagleder Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

Millionbot for oljeutslipp

12.03.2009:

StatoilHydro har nå vedtatt et forelegg på to millioner kroner etter et oljeutslipp i 2005, melder SFT. - Lommerusk, sier Naturvernforbundets Lars Haltbrekken.

Det bruser mindre på myra

04.03.2009:

Fuglefolket bekymrer seg for brushanen. Observasjoner tyder på at bestanden går tilbake. I år har Norsk Ornitologisk Forening (NOF) kåret den langtreisende, spillende fuglen, der noen individer opptrer som transvestitter, til Årets fugl for 2009.