Grønne sertifikater åpner for nytt press på vassdragene, og Per Flatberg i Naturvernforbundet sier at man nå må kjempe for at Stoltenbergs uttalelse om at de store vassdragutbyggingene er over blir stående.

— Jeg hadde ikke håpet det, men jeg tror det blir en ny vassdragskamp. Vi må hindre at det mest verneverdige går med i dragsuget, sier Per Flatberg i Naturvernforbundets vassdragsråd.

Ingen plan nå
Erling Sande i Senterpartiet, som nylig ble valgt som leder for Stortingets energi- og miljøkomité, sier til Natur & miljø at han ikke mener det er aktuelt med en ny verneplan for vassdrag nå. Han mener det kan være mulig med små utbygginger i vernede vassdrag og at man må se på hvordan man kan utnytte småskala-vannkraft bedre.

— Vi trenger å bygge ut vannkraft på grunn av klimautfordringen, sier Sande, men legger til at han mener at det også har en verdi å ta vare på vassdrag.

Han sier at de ikke har gått detaljert inn i saken og sett på hvilke vassdrag som kan være aktuelle for utbygging.

Kontroll over småkraft
I tillegg til en ny verneplan mener Flatberg at det viktigste er å få kontroll over utbygginga av småkraft. Flatberg mener også at ordningen med grønne sertifikater, som ble vedtatt rett før Stortingsvalget, også gir grunn til bekymring. De gjør det lønnsomt å bygge ut mer vannkraft.

Lars Haltbrekken sier at inkluderingen av all vannkraft i systemet vil føre til økt utbygging, samt subsidiering av allerede lønnsomme vannkraftprosjekter. Det er å kaste bort penger.

— Selv om mange mener at de grønne sertifikatene var bra, var dette veldig uheldig. Jeg frykter det kan sette vernearbeidet flere år tilbake. Og det er overhengende fare for at man vil gå løs på det som er mest lønnsomt, nemlig vannkraften, sier han.

Vestlandet spesielt
Flatberg sier at man merker utbyggingene på Vestlandet spesielt godt.

— Der er jo fossefall erstattet med rørgater. Og det er ikke bare det at vassdragene forsvinner, naturmangfoldet med mange rødlistearter blir jo også skadelidende, sier han.

Også i Buskerud er alle de store vassdragene bygd ut i stor grad, sier Øystein Engen, som sitter i Naturvernforbundets vassdragsråd. Han mener det største problemet er at NVE ikke har nok ressurser til å utføre gode nok undersøkelser av små sidevassdrag.

— Vi har selv fått bestilt undersøkelser av Biofokus i etterkant av at NVE har gjort egne undersøkelser. Blant annet fikk vi gjort undersøkelser i ei lita sideelv, der vi fant flere rødlistearter etter at NVE hadde allerede hadde undersøkt, forklarer han.

Dette viser at rammene for undersøkelser i små vassdrag må økes, og at de undersøkelsene som gjøres i dag ikke er gode nok, sier Engen.

Per Flatberg i Norges Naturvernforbund lar ikke de siste fossene bli lagt i rør uten kamp. Foto: Alexander Hovland

Norges mektigste banksjef

10.08.2009:

Han har ikke oversikt over beholdningen, og er ikke rammet av finanskrisa. Han er en av få bankdirektører som har fått mer makt det siste året, men hvelvet hans lekker som en sil. Ivar Myklebust i Artsdatabanken kan meget vel være Norges mektigste bankdirektør.

Forbyr miljøgift i tåteflasker

03.08.2009:

Danmark går foran i EU, og forbyr bruken av stoffet bisfenol A i tåteflasker. Stoffet er hormonforstyrrende, og kan påvirke nervesystemet til små barn.

Fisker mer truet torsk

22.07.2009:

Fisket av sterkt truet kysttorsk økte i fjor, til tross for at bestanden befinner seg på et historisk lavt nivå. Havforskerne anbefaler null fangst.

Biologiske trusler til salgs

26.06.2009:

For noen hundrelapper kan du fylle hagen din med svært skadelige arter. Invasive fremmede arter er å få kjøpt over hele landet. Her er et utvalg av plantene du ikke bør ha på handlelista.