Stiftelsen GRIP - Grønt i praksis er konkurs.

GRIP ble stiftet i 1995 som en oppfølging av Miljøverndepartementets arbeid med miljøvennlig arbeidsliv. Stiftelsen har blant annet delt ut prisen Glassbjørnen, bidratt i prosjektet Grønn Stat, administrert Klimaløftet og startet nylig en landsomfattende merkeordning for økoturisme. Torsdag trakk styreleder Leiv L. Nergaard seg, mens den nyansatte daglige lederen Tore Killingland takket nei til jobben, ifølge Dagens Næringsliv. Lørdag kveld fikk alle de 25 ansatte varsel om oppsigelse, og i dag har altså styret vedtatt å levere begjæring om oppbud.

Sjøfugl på randen av stupet

14.01.2009:

Overfiske og klima får skylden for at lomvien har hatt en katastrofal utvikling. Fortsetter nedgangen kan den tidligere så tallrike sjøfuglen bli borte fra norske fuglefjell.

Hørte ikke bønnen fra synkende øyer

12.12.2008:

Bønnen fra sydhavsøyer og klimaherjede land ble ikke hørt på klimatoppmøtet i Poznan. Nå er tiden knapp til å finne løsninger som hindrer ødeleggende klimakatastrofer i fremtiden. Deadline er nå satt til København desember 2009.

Solheim ba om strøm av milliarder

11.12.2008:

Store penger må legges på bordet i 2009 for å finansiere nødvendige klimatiltak i fattige land. Det sa miljøvernminister Erik Solheim i sin tale til FNs klimatoppmøte i Poznan i kveld.