Stiftelsen GRIP - Grønt i praksis er konkurs.

GRIP ble stiftet i 1995 som en oppfølging av Miljøverndepartementets arbeid med miljøvennlig arbeidsliv. Stiftelsen har blant annet delt ut prisen Glassbjørnen, bidratt i prosjektet Grønn Stat, administrert Klimaløftet og startet nylig en landsomfattende merkeordning for økoturisme. Torsdag trakk styreleder Leiv L. Nergaard seg, mens den nyansatte daglige lederen Tore Killingland takket nei til jobben, ifølge Dagens Næringsliv. Lørdag kveld fikk alle de 25 ansatte varsel om oppsigelse, og i dag har altså styret vedtatt å levere begjæring om oppbud.

Nigerian partner group detained by military at Shell site

17.10.2008:

Last night, Environmental Rights Action (ERA), the Nigerian partner of Friends of The Earth Norway (FoEN), issued a message that a group of 25 persons were detained by the military when visiting one of Shell"s gas flaring sites at the Iwherekan Community e. FoEN should have been part of this field trip, but was unable because the visa was not granted in time.-This incident clearly shows what forces our partners are up against in the Niger delta, says project manager John Lineikro at FoEN. -We strongly support ERA"s demand for an apology from the Nigerian authorities and the oil company Shell.

Frykter ny miljøbombe - sender saken til Økokrim

15.10.2008:

Det er funnet miljøskadelige mengder av miljøgiften PFOS i utløpsrøret fra branntreningsfeltet ResQ ved Haugesund. - Så vidt vi kan skjønne snakker vi om et historisk PFOS-utslipp, sier marinbiolog Per-Erik Schulze i Naturvernforbundet.

Oljefondet i betent gruveprosjekt

13.10.2008:

Verdensbanken nekter å støtte gruveprosjektet i Rosia Montana i Romania av miljøhensyn. Likevel er Oljefondet medeier i gruveselskapet som skal bygge Europas største gullgruve. Gruven møter sterk motstand, og er på mange måter Romanias "Alta-sak".