En mer effektiv og miljøvennlig matproduksjon kan brødfø den økende verdensbefolkningen. Det slår en fersk FN-rapport fast.

Fjorårets matvarekrise kastet millioner av mennesker ut i sult. Hvis ikke noe gjøres med måten mat produseres på, kan krisen være et forvarsel på hva vi har i vente, ifølge rapporten som FNs miljøprogram UNEP står bak. UNEP mener at matvareprisene kan stige med 30 til 50 prosent i løpet av noen tiår hvis ikke noe gjøres. Det vil tvinge de som lever i ekstrem fattigdom til å bruke 90 prosent av sine inntekter på mat.

- Trenger grønn revolusjon
Ifølge rapporten vil endringer i måten mat produseres, håndteres, lagres og deponeres føre til at man kan brødfø verdens økende befolkning, samtidig som produksjonen blir mer miljøvennlig.

- Vi trenger en grønn revolusjon i en grønn økonomi med stor G, uttaler UNEP-direktør Achim Steiner.

- Vi må ikke bare endre måten maten produseres, men også hvordan den blir distribuert, solgt og konsumert. Vi trenger en revolusjon som kan øke avlingene ved å spille på lag med naturen i stedet for å motarbeide den, sier Steiner.

Halvparten går tapt
Han påpeker at over halvparten av den maten som produseres i dag blir kastet eller går tapt som følge av manglende effektivitet.

- Denne rapporten beviser at verden kan brødfø hele den ventede befolkningsøkningen bare ved å bli mer effektiv, samtidig som man sikrer dyr, fugler og fisk en trygg fremtid på denne planeten, sier Steiner.

Rapporten understreker behovet for å gjøre noe med det faktum at en tredel av verdens kornproduksjon blir bruk som dyrefor. Resirkulering av matavfall, utvikling av nye teknologier for produksjon av biodrivstoff og produksjon av sukker av halm og nøtteskall er noen av de miljøvennlige alternativene rapporten trekker frem.

Kaster 30 millioner tonn fisk
Hvert år kastes cirka 30 millioner tonn uønsket fisk i sjøen. Hvis man i stedet brukte denne fisken, ville verdens fiskerier øke fangstene med mer enn femti prosent. Det vil gi nok til å opprettholde dagens forbruk av fisk per person i 2050 uten å øke presset på fiskebestandene.

Rapporten peker også på flere tiltak som kan iverksettes innen organisering av matvaremarkedet, mikrofinansiering av småskalaproduksjon og innføring av mer økologiske systemer.

Rapporten heter “The Environmental Food Crisis: The environment’s role in averting future food crises” og laget av en bredt sammensatt gruppe forskere i og utenfor UNEP.

Maisplanter. Halvparten av all maten som produseres går tapt hvert år. (Foto: Vicente Barcelo Varona/Istockphoto)

Hærverk og trusler i kampen mot naturvern

08.09.2009:

Hærverk, trusler og sjikane er en del av hverdagen til flere forskere og miljøforkjempere som arbeider med truet norsk natur. De mest hatske motstanderne av rovdyr og skogvern går langt i sin kamp. Dette er en historie om vold, skremmeskudd, terror og drapstrusler.

Ny undersøkelse: Venstre og SV best på miljø

02.09.2009:

Fremskrittspartiet og Høyre havner på bunnen mens Venstre og SV troner på topp i vår vurdering av partienes miljøpolitikk for den kommende stortingsperioden. Her får du full oversikt over partienes miljøpolitikk.

Vant over Løvenskiold

26.08.2009:

Borgarting lagmannsrett har gitt Naturvernforbundet fullt medhold. Skogeieren Løvenskiold må nå gi kartfestet informasjon om sine gamle skoger.

Partitopper i miljødebatt hos Naturvernforbundet

22.08.2009:

Utenriksministeren, finansministeren, en mulig statsminister, en partileder og en stortingsrepresentant kom til Naturvernforbundets landsmøte. Øverst på dagsorden sto klimaendringene og oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen.