En mer effektiv og miljøvennlig matproduksjon kan brødfø den økende verdensbefolkningen. Det slår en fersk FN-rapport fast.

Fjorårets matvarekrise kastet millioner av mennesker ut i sult. Hvis ikke noe gjøres med måten mat produseres på, kan krisen være et forvarsel på hva vi har i vente, ifølge rapporten som FNs miljøprogram UNEP står bak. UNEP mener at matvareprisene kan stige med 30 til 50 prosent i løpet av noen tiår hvis ikke noe gjøres. Det vil tvinge de som lever i ekstrem fattigdom til å bruke 90 prosent av sine inntekter på mat.

- Trenger grønn revolusjon
Ifølge rapporten vil endringer i måten mat produseres, håndteres, lagres og deponeres føre til at man kan brødfø verdens økende befolkning, samtidig som produksjonen blir mer miljøvennlig.

- Vi trenger en grønn revolusjon i en grønn økonomi med stor G, uttaler UNEP-direktør Achim Steiner.

- Vi må ikke bare endre måten maten produseres, men også hvordan den blir distribuert, solgt og konsumert. Vi trenger en revolusjon som kan øke avlingene ved å spille på lag med naturen i stedet for å motarbeide den, sier Steiner.

Halvparten går tapt
Han påpeker at over halvparten av den maten som produseres i dag blir kastet eller går tapt som følge av manglende effektivitet.

- Denne rapporten beviser at verden kan brødfø hele den ventede befolkningsøkningen bare ved å bli mer effektiv, samtidig som man sikrer dyr, fugler og fisk en trygg fremtid på denne planeten, sier Steiner.

Rapporten understreker behovet for å gjøre noe med det faktum at en tredel av verdens kornproduksjon blir bruk som dyrefor. Resirkulering av matavfall, utvikling av nye teknologier for produksjon av biodrivstoff og produksjon av sukker av halm og nøtteskall er noen av de miljøvennlige alternativene rapporten trekker frem.

Kaster 30 millioner tonn fisk
Hvert år kastes cirka 30 millioner tonn uønsket fisk i sjøen. Hvis man i stedet brukte denne fisken, ville verdens fiskerier øke fangstene med mer enn femti prosent. Det vil gi nok til å opprettholde dagens forbruk av fisk per person i 2050 uten å øke presset på fiskebestandene.

Rapporten peker også på flere tiltak som kan iverksettes innen organisering av matvaremarkedet, mikrofinansiering av småskalaproduksjon og innføring av mer økologiske systemer.

Rapporten heter “The Environmental Food Crisis: The environment’s role in averting future food crises” og laget av en bredt sammensatt gruppe forskere i og utenfor UNEP.

Maisplanter. Halvparten av all maten som produseres går tapt hvert år. (Foto: Vicente Barcelo Varona/Istockphoto)

- Kan bli en papirlov

03.04.2009:

Betydelige midler til forskning og forvaltning er nødvendig hvis den nye naturmangfoldloven skal sikre norsk natur. - Uten solide bevilgninger kan dette bli en papirlov, sier fagleder Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

Millionbot for oljeutslipp

12.03.2009:

StatoilHydro har nå vedtatt et forelegg på to millioner kroner etter et oljeutslipp i 2005, melder SFT. - Lommerusk, sier Naturvernforbundets Lars Haltbrekken.

Det bruser mindre på myra

04.03.2009:

Fuglefolket bekymrer seg for brushanen. Observasjoner tyder på at bestanden går tilbake. I år har Norsk Ornitologisk Forening (NOF) kåret den langtreisende, spillende fuglen, der noen individer opptrer som transvestitter, til Årets fugl for 2009.