Natur & Miljø Bulletin

Håp for Nigerias oljeregioner

Det har kostet åtte ogoniledere livet og flere kidnappinger av utenlandske oljearbeidere, før den nigerianske regjeringen har villet innrømme at Nigerdeltaet sliter med betydelige miljøskader etter oljeboringen i området.

IPS

Remi Oyo

Forfatteren Ken Saro-Wiwa, leder for Ogonienes folkebevegelse (MOSOP), ble sammen med sju andre aktivister henrettet av Sani Abachas militærstyre i 1995.

Abachas etterfølger, general Abdulsalaam Abubakar, uttrykte i forrige uke kjennskap til problemene, men kom ikke med noen offentlig unnskyldning for miljøkrisen i Nigerdeltaet, oljeregionen som sørger for 90 prosent av Nigerias eksportinntekter.

-- Regjeringen er klar over at befolkningen i de oljerike regionene har lidd under miljø-ødeleggelsene som har foregått i snart førti år. Situasjonen er uheldig og beklagelig, sa Abubakar.

-- Positiv utvikling

Under sitt besøk til Nigerdeltaet, opplyste han at regjeringen ville bygge veier til de oljeproduserende områdene, der nasjonens petrokjemiske bedrifter befinner seg.

Abubakar kunngjorde også en gjenåpning av Kommisjonen for utvikling av olje- og mineralproduserende områder (OMPADEC), for å få en fortgang i disse regionenes utvikling.

Profitt foran miljø

Saro-Wiwa og hans gruppe klaget over de utallige oljeutslippene som ødela jordbruksland, elver og havbukter. Oljesølet var en direkte følge av at multinasjonale selskaper som Shell, brukte foreldet utstyr og teknologi for å få maksimalt økonomisk utbytte av boringen.

Abubakas uttalelser blir godt mottatt av Samson Bako fra Prosjektet for grunnlovsrett (CRP):

-- Uttalelsene viser en positiv utvikling. De tyder på at regjeringen ikke er blind for de problemene befolkningen i Nigerdeltaet har slitt med under foregående regjeringer i Nigeria.

Bako tror at årsaken til problemene og volden i Nigerdeltaet ikke bare ligger i oljen, men også i regjeringens manglende nærvær og engasjement.

Han viser til den pågående etniske konflikten mellom Jaw- og Itsekiri-ungdommer som sloss om kontrollen over oljerikdommene. Ungdommene har gått til angrep på vestlige oljeinstallasjoner de siste ukene, med krav om at oljeselskapene og regjeringen gir dem tilgang på skoler, bedre veier og politisk innflytelse.

Akutt bensinmangel

Ikke-statlige organisasjoner i Lagos oppfordrer general Abubakars regjering til å finne varige løsninger på krisen i Nigerdeltaet - der mer enn 1000 mennesker omkom etter at en ødelagt oljeledning eksploderte i den lille byen Jesse i forrige måned.

Innbyggerne i byen forsøkte å samle opp spilt olje for å selge den på markedet. Etter år med vanstyre og korrupsjon har Nigeria havnet i en situasjon med akutt bensinmangel, sterk økning i prisene og lange køer foran bensinstasjonene.

I forrige uke så regjeringen seg nødt til å sende et antallbåter og tropper for å patruljere vannveier som blir brukt av oljeselskapene og deres arbeidere.

Giovanni German, den italienske ambassadøren i Nigeria, sa på en pressekonferanse for noen dager siden, at en dramatisk situasjon i delstaten Balsa, der nigerianske ungdommer holder noen utenlandske arbeidere som gisler, kunne ha vært unngått med en bedre balanse i fordelingen av landets ressurser.

-- Det er fremdeles mulig å oppnå balanse ved omfordeling av nasjonale rikdommer, hvis regjeringen ønsker det, mener German.

- Mental forurensning er farligst

01.12.2009:

- Man kan ikke se sporene etter 300 år med reindrift på Finnmarksvidda. Men nå går sporene på kryss og tvers, sier samiske Vera Eriksen. Hun utfordrer samer og nordmenn til å lære bærekraftig utvikling av gamle samiske tradisjoner.

En siste rest av det gamle Europa

25.11.2009:

Mellom Polen og Hviterussland ligger en av Europas siste store urskoger. En glemt verden, der bisonen fortsatt gresser i lysningene mellom mosegrodde stammer. En gang var Europa dekket av slike dype skoger. Nå vil Polen utvide nasjonalparken, men lokalbefolkningen stritter imot.

Bussprosjekt i stampe

23.11.2009:

Mens EFTAs overvåkingsorgan ESA vurderer lovligheten av norske ekspressbusser, står planene for en høyfrekvent busslinje fra Stavanger til Trondheim fast i en juridisk hengemyr. Les historien om hvor vanskelig det kan være å starte en busslinje i Norge.

Forbereder ny vassdragskamp

16.11.2009:

Grønne sertifikater åpner for nytt press på vassdragene, og Per Flatberg i Naturvernforbundet sier at man nå må kjempe for at Stoltenbergs uttalelse om at de store vassdragutbyggingene er over blir stående.