Natur & Miljø Bulletin

Håp for Nigerias oljeregioner

Det har kostet åtte ogoniledere livet og flere kidnappinger av utenlandske oljearbeidere, før den nigerianske regjeringen har villet innrømme at Nigerdeltaet sliter med betydelige miljøskader etter oljeboringen i området.

IPS

Remi Oyo

Forfatteren Ken Saro-Wiwa, leder for Ogonienes folkebevegelse (MOSOP), ble sammen med sju andre aktivister henrettet av Sani Abachas militærstyre i 1995.

Abachas etterfølger, general Abdulsalaam Abubakar, uttrykte i forrige uke kjennskap til problemene, men kom ikke med noen offentlig unnskyldning for miljøkrisen i Nigerdeltaet, oljeregionen som sørger for 90 prosent av Nigerias eksportinntekter.

-- Regjeringen er klar over at befolkningen i de oljerike regionene har lidd under miljø-ødeleggelsene som har foregått i snart førti år. Situasjonen er uheldig og beklagelig, sa Abubakar.

-- Positiv utvikling

Under sitt besøk til Nigerdeltaet, opplyste han at regjeringen ville bygge veier til de oljeproduserende områdene, der nasjonens petrokjemiske bedrifter befinner seg.

Abubakar kunngjorde også en gjenåpning av Kommisjonen for utvikling av olje- og mineralproduserende områder (OMPADEC), for å få en fortgang i disse regionenes utvikling.

Profitt foran miljø

Saro-Wiwa og hans gruppe klaget over de utallige oljeutslippene som ødela jordbruksland, elver og havbukter. Oljesølet var en direkte følge av at multinasjonale selskaper som Shell, brukte foreldet utstyr og teknologi for å få maksimalt økonomisk utbytte av boringen.

Abubakas uttalelser blir godt mottatt av Samson Bako fra Prosjektet for grunnlovsrett (CRP):

-- Uttalelsene viser en positiv utvikling. De tyder på at regjeringen ikke er blind for de problemene befolkningen i Nigerdeltaet har slitt med under foregående regjeringer i Nigeria.

Bako tror at årsaken til problemene og volden i Nigerdeltaet ikke bare ligger i oljen, men også i regjeringens manglende nærvær og engasjement.

Han viser til den pågående etniske konflikten mellom Jaw- og Itsekiri-ungdommer som sloss om kontrollen over oljerikdommene. Ungdommene har gått til angrep på vestlige oljeinstallasjoner de siste ukene, med krav om at oljeselskapene og regjeringen gir dem tilgang på skoler, bedre veier og politisk innflytelse.

Akutt bensinmangel

Ikke-statlige organisasjoner i Lagos oppfordrer general Abubakars regjering til å finne varige løsninger på krisen i Nigerdeltaet - der mer enn 1000 mennesker omkom etter at en ødelagt oljeledning eksploderte i den lille byen Jesse i forrige måned.

Innbyggerne i byen forsøkte å samle opp spilt olje for å selge den på markedet. Etter år med vanstyre og korrupsjon har Nigeria havnet i en situasjon med akutt bensinmangel, sterk økning i prisene og lange køer foran bensinstasjonene.

I forrige uke så regjeringen seg nødt til å sende et antallbåter og tropper for å patruljere vannveier som blir brukt av oljeselskapene og deres arbeidere.

Giovanni German, den italienske ambassadøren i Nigeria, sa på en pressekonferanse for noen dager siden, at en dramatisk situasjon i delstaten Balsa, der nigerianske ungdommer holder noen utenlandske arbeidere som gisler, kunne ha vært unngått med en bedre balanse i fordelingen av landets ressurser.

-- Det er fremdeles mulig å oppnå balanse ved omfordeling av nasjonale rikdommer, hvis regjeringen ønsker det, mener German.

Ønsker seg lettere jobb

08.05.2009:

Terje Riis-Johansen ønsker at klimamøtet i København overgår alles forventninger, og tror at en ambisiøs klimaavtale vil gjøre jobben hans som olje- og energiminister lettere.

IKEA vil ikke være best

04.05.2009:

IKEA vil hverken satse på økologisk bomull, miljømerking eller sertifisering av sine tekstiler. Likevel hevder gigantselskapet at de satser stort på miljø.

Treinvasjon betalt av staten

27.04.2009:

Utenlandske treslag invaderer Norge, og der trærne rykker frem er det knapt plass til andre arter. Likevel fortsetter staten å betale for utplanting av trærne.