Foto: Environmental Justice Foundation
IKEA vil hverken satse på økologisk bomull, miljømerking eller sertifisering av sine tekstiler. Likevel hevder gigantselskapet at de satser stort på miljø.
Les også: Nike, Bohus og IKEA står til stryk

Før jul havnet IKEA helt nederst i en undersøkelse av miljø-, arbeids og dyrevelferd i tekstilproduksjonen. Undersøkelsen ble gjennomført av Naturvernforbundet i samarbeid med Oikos og ble publisert som en del av rapporten ”Skitne klær”. Undersøkelsen ble slått opp i de fleste store norske medier. Også svenske og danske medier skrev om saken.

Til grunn for det dårlige resultatet ligger IKEAs strategiske valg om ikke å satse på økologisk bomull, miljømerking eller sertifisering. Selskapet fikk også karakteren ”dårlig” for arbeidet med dyrs velferd i produksjonen. Under krav til arbeidsmiljø og miljø i produksjonen fikk selskapet karakteren ”middels”.

— Jeg blir sint på selskaper som bruker økologisk bomull som pr-triks. Vi kunne også satset på økologisk bomull, men har valgt ikke å gjøre det for ikke å forvirre kundene, sier Guido Verijke, nestleder i tekstilavdelingen ved IKEAs hovedkontor i Sverige.

Satser på ”Better Cotton”
Produksjonen av bomull er et stort miljøproblem. Ifølge FN dør cirka 20 000 mennesker hvert år som følge av forgiftning av sprøytemidler i bomullsindustrien. I stedet for å satse på den reneste bomullen, har IKEA satt i gang sitt eget prosjekt basert på Verdensbankens ”Better Cotton Initiative”. Den som leter etter miljømerker som Svanen eller EU-blomsten må handle andre steder. For IKEA er det selskapets egen merkevare alt skal bygges rundt, og det blir ingen sertifisering av en uavhengig tredjepart.

— Det er en merkevarejungel der ute, og vi vil ikke forvirre kundene ved å ta det inn i våre butikker, sier Verijke.

Han forteller at bruk av økologisk bomull ville gjøre produktene to-tre ganger dyrere.

— Det er en kostnad vi ikke vil legge på våre kunder, sier Verijke.

Maiken Pollestad Sele fra organisasjonen Oikos kjøper ikke IKEAs argument om at miljømerking er forvirrende for forbrukerne, snarere tvert imot.

— Det er IKEA som forvirrer forbrukerne. Hadde alle selskaper gjort som IKEA, ville det blitt svært vanskelig for folk å finne de miljøvennlige varene. Jo mer miljømerking, jo enklere blir det for kundene, sier Pollestad Sele.

Hun forstår heller ikke hvorfor det skulle forvirre kundene om IKEA også førte varer med økologisk bomull.

Omsatte for 186 milliarder
I løpet av de siste ti årene har den svenske møbelprodusenten opplevd en eventyrlig vekst. Konsernet omsatte for 186 milliarder kroner i 2008. Det er mer enn en tredobling fra 1998. IKEA er en av verdens største forbrukere av bomull. 0,7 prosent av verdens samlede bomullsproduksjon, eller 170 000 tonn årlig, brukes i IKEA-produkter.

I forrige måned inviterte IKEA til møte for å informere om sitt miljøarbeid. Selskapet stilte med seks personer, hvorav to fra ledelsen i det svenske hovedkontoret. Naturvernforbundets redaksjon og Oikos fikk en grundig innføring i IKEAs arbeid med ”Better Cotton”.

Bare ”Better Cotton”
IKEA begynte å se på miljøaspektene ved bomullsproduksjonen i 2004.

— Vi ville ha vårt eget prosjekt hvor vi så på dyrking og kultivasjon, vannforbruk og bruk av kjemikalier, sier Verijke.

Prosjektet omfatter nå 18 000 bønder. Til neste år forventer IKEA en tredobling av antall deltakere.

— I dette prosjektet har vi redusert bruken av sprøytemidler med 45 prosent, vannforbruket er 40 prosent lavere og vi bruker 32 prosent mindre kunstgjødsel. Dette har vi oppnådd samtidig som fortjenesten hos bøndene har gått opp med 87 prosent, sier Verijke.

Går alt etter planen, skal all bomullen IKEA bruker komme fra slik produksjon i 2015, men Verijke forteller at det er usikkert om man når målet så tidlig.

— Det er viktig å si at det er mye bra i IKEAs satsning. Jeg synes det er imponerende at de har planer om bare å bruke ”Better Cotton” i 2015. Men det skulle også bare mangle. En så enormt stor forbruker av bomull har et samfunnsansvar. Hadde IKEA satset på økologisk bomull i tillegg, kunne de blitt best i klassen. Det ville hatt en enorm ringvirkning i hele bomullsindustrien, og det er synd at IKEA ikke ser det, sier Pollestad Sele.

• Konvensjonell bomull er et betydelig miljøproblem.

• 25 prosent av alle insektsmidler i verden brukes på bomull.

• 11 prosent av alle plantevernmidler brukes på bomull.

• Ifølge FN dør 20 000 mennesker i året av sprøytemiddelforgiftning i bomullsindustrien.

• 80 prosent av barn som vokser opp rundt bomullsplantasjer lider av problemer med sentralnervesystemet.

Kilder: Oikos, FN, Greenpeace

Foto: Environmental Justice Foundation / www.ejfoundation.org

IKEA hevder at de sparer miljøet for store mengder sprøytemidler gjennom sitt "Better Cotton"-prosjekt. Bildet er fra en bomullsåker i Pakistan. (Foto: IKEA)

- Mental forurensning er farligst

01.12.2009:

- Man kan ikke se sporene etter 300 år med reindrift på Finnmarksvidda. Men nå går sporene på kryss og tvers, sier samiske Vera Eriksen. Hun utfordrer samer og nordmenn til å lære bærekraftig utvikling av gamle samiske tradisjoner.

En siste rest av det gamle Europa

25.11.2009:

Mellom Polen og Hviterussland ligger en av Europas siste store urskoger. En glemt verden, der bisonen fortsatt gresser i lysningene mellom mosegrodde stammer. En gang var Europa dekket av slike dype skoger. Nå vil Polen utvide nasjonalparken, men lokalbefolkningen stritter imot.

Bussprosjekt i stampe

23.11.2009:

Mens EFTAs overvåkingsorgan ESA vurderer lovligheten av norske ekspressbusser, står planene for en høyfrekvent busslinje fra Stavanger til Trondheim fast i en juridisk hengemyr. Les historien om hvor vanskelig det kan være å starte en busslinje i Norge.

Forbereder ny vassdragskamp

16.11.2009:

Grønne sertifikater åpner for nytt press på vassdragene, og Per Flatberg i Naturvernforbundet sier at man nå må kjempe for at Stoltenbergs uttalelse om at de store vassdragutbyggingene er over blir stående.