Statssekretær Heidi Sørensen lover historisk miljøsatsing i 2010 for å følge opp naturmangfoldloven, hvis den rødgrønne regjeringen får fortsette.

Uttalelsen kom etter en pressekonferanse der naturmangfoldloven i dag ble presentert.

- Det følger av naturmangfoldloven at bevilgningene til Miljøverndepartementet skal øke. Hvis denne regjeringen får fortsette, blir det en budsjettøkning på neste års statsbudsjett, sier statssekretær Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet.

Kunnskapsbasert forvaltning
Naturmangfoldloven lovfester at forvaltningen av norsk natur skal være kunnskapsbasert. Det vil by på utfordringer, ettersom det er store mangler i kartleggingen av Norges arter og naturtyper. Skal loven fungere, forutsetter det en betydelig økning i midlene til forskning og naturforvaltning i landets fylker og kommuner.

Miljøverndepartementet fikk en historisk økning i årets statsbudsjett med en økning på hele 350 millioner kroner. Statssekretærens løfte innebærer en ny historisk satsning til høsten, hvis velgerne gir Regjeringen fornyet tillit.

- Helt nødvendig
- Det er helt nødvendig å øke bevilgningene for å få fortgang i det store etterslepet i skogvernet og for å forberede Norge på en solid oppfølging av naturmangfoldloven, sier fagleder Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

Han understreker også viktigheten av å styrke miljøbevegelsen.

- Det er avgjørende at miljøorganisasjonene får betydelig økte midler, slik at de kan bidra til å bruke den nye loven og gi loven den funksjonen den skal ha, sier Håpnes.

Mange nye oppgaver
Ifølge den nye loven skal det velges ut prioriterte arter og områder som gis et særlig vern. I tillegg blir det utvalgte naturtyper, hvor det vil bli lagt begrensninger på næringsaktivitet og bruk. Hver utvalgte art og naturtype vil få egne handlingsplaner. Det er på det rene at miljøforvaltningen vil få en lang rekke oppgaver når loven trer i kraft. Når det skjer, er foreløpig ikke bestemt.

Solheim har støtte i Regjeringen
Miljøvernminister Erik Solheim tror på økte midler til sitt departement

- Hvis naturmangfoldloven skal gjennomføres må vi fortsette å øke midlene til miljøverndepartementet. Jeg skal gjøre det jeg kan for å oppnå det, sier Solheim.

Solheim føler at han har støtte innad i Regjeringen til en ny historisk miljøsatsing.

Statsekretær Heidi Sørensen presenterte i dag den nye naturmangfoldloven. (Foto: Martin Ødegaard)

- Mental forurensning er farligst

01.12.2009:

- Man kan ikke se sporene etter 300 år med reindrift på Finnmarksvidda. Men nå går sporene på kryss og tvers, sier samiske Vera Eriksen. Hun utfordrer samer og nordmenn til å lære bærekraftig utvikling av gamle samiske tradisjoner.

En siste rest av det gamle Europa

25.11.2009:

Mellom Polen og Hviterussland ligger en av Europas siste store urskoger. En glemt verden, der bisonen fortsatt gresser i lysningene mellom mosegrodde stammer. En gang var Europa dekket av slike dype skoger. Nå vil Polen utvide nasjonalparken, men lokalbefolkningen stritter imot.

Bussprosjekt i stampe

23.11.2009:

Mens EFTAs overvåkingsorgan ESA vurderer lovligheten av norske ekspressbusser, står planene for en høyfrekvent busslinje fra Stavanger til Trondheim fast i en juridisk hengemyr. Les historien om hvor vanskelig det kan være å starte en busslinje i Norge.

Forbereder ny vassdragskamp

16.11.2009:

Grønne sertifikater åpner for nytt press på vassdragene, og Per Flatberg i Naturvernforbundet sier at man nå må kjempe for at Stoltenbergs uttalelse om at de store vassdragutbyggingene er over blir stående.