Statssekretær Heidi Sørensen lover historisk miljøsatsing i 2010 for å følge opp naturmangfoldloven, hvis den rødgrønne regjeringen får fortsette.

Uttalelsen kom etter en pressekonferanse der naturmangfoldloven i dag ble presentert.

- Det følger av naturmangfoldloven at bevilgningene til Miljøverndepartementet skal øke. Hvis denne regjeringen får fortsette, blir det en budsjettøkning på neste års statsbudsjett, sier statssekretær Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet.

Kunnskapsbasert forvaltning
Naturmangfoldloven lovfester at forvaltningen av norsk natur skal være kunnskapsbasert. Det vil by på utfordringer, ettersom det er store mangler i kartleggingen av Norges arter og naturtyper. Skal loven fungere, forutsetter det en betydelig økning i midlene til forskning og naturforvaltning i landets fylker og kommuner.

Miljøverndepartementet fikk en historisk økning i årets statsbudsjett med en økning på hele 350 millioner kroner. Statssekretærens løfte innebærer en ny historisk satsning til høsten, hvis velgerne gir Regjeringen fornyet tillit.

- Helt nødvendig
- Det er helt nødvendig å øke bevilgningene for å få fortgang i det store etterslepet i skogvernet og for å forberede Norge på en solid oppfølging av naturmangfoldloven, sier fagleder Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

Han understreker også viktigheten av å styrke miljøbevegelsen.

- Det er avgjørende at miljøorganisasjonene får betydelig økte midler, slik at de kan bidra til å bruke den nye loven og gi loven den funksjonen den skal ha, sier Håpnes.

Mange nye oppgaver
Ifølge den nye loven skal det velges ut prioriterte arter og områder som gis et særlig vern. I tillegg blir det utvalgte naturtyper, hvor det vil bli lagt begrensninger på næringsaktivitet og bruk. Hver utvalgte art og naturtype vil få egne handlingsplaner. Det er på det rene at miljøforvaltningen vil få en lang rekke oppgaver når loven trer i kraft. Når det skjer, er foreløpig ikke bestemt.

Solheim har støtte i Regjeringen
Miljøvernminister Erik Solheim tror på økte midler til sitt departement

- Hvis naturmangfoldloven skal gjennomføres må vi fortsette å øke midlene til miljøverndepartementet. Jeg skal gjøre det jeg kan for å oppnå det, sier Solheim.

Solheim føler at han har støtte innad i Regjeringen til en ny historisk miljøsatsing.

Statsekretær Heidi Sørensen presenterte i dag den nye naturmangfoldloven. (Foto: Martin Ødegaard)

Norges mektigste banksjef

10.08.2009:

Han har ikke oversikt over beholdningen, og er ikke rammet av finanskrisa. Han er en av få bankdirektører som har fått mer makt det siste året, men hvelvet hans lekker som en sil. Ivar Myklebust i Artsdatabanken kan meget vel være Norges mektigste bankdirektør.

Forbyr miljøgift i tåteflasker

03.08.2009:

Danmark går foran i EU, og forbyr bruken av stoffet bisfenol A i tåteflasker. Stoffet er hormonforstyrrende, og kan påvirke nervesystemet til små barn.

Fisker mer truet torsk

22.07.2009:

Fisket av sterkt truet kysttorsk økte i fjor, til tross for at bestanden befinner seg på et historisk lavt nivå. Havforskerne anbefaler null fangst.

Biologiske trusler til salgs

26.06.2009:

For noen hundrelapper kan du fylle hagen din med svært skadelige arter. Invasive fremmede arter er å få kjøpt over hele landet. Her er et utvalg av plantene du ikke bør ha på handlelista.