Statssekretær Heidi Sørensen lover historisk miljøsatsing i 2010 for å følge opp naturmangfoldloven, hvis den rødgrønne regjeringen får fortsette.

Uttalelsen kom etter en pressekonferanse der naturmangfoldloven i dag ble presentert.

- Det følger av naturmangfoldloven at bevilgningene til Miljøverndepartementet skal øke. Hvis denne regjeringen får fortsette, blir det en budsjettøkning på neste års statsbudsjett, sier statssekretær Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet.

Kunnskapsbasert forvaltning
Naturmangfoldloven lovfester at forvaltningen av norsk natur skal være kunnskapsbasert. Det vil by på utfordringer, ettersom det er store mangler i kartleggingen av Norges arter og naturtyper. Skal loven fungere, forutsetter det en betydelig økning i midlene til forskning og naturforvaltning i landets fylker og kommuner.

Miljøverndepartementet fikk en historisk økning i årets statsbudsjett med en økning på hele 350 millioner kroner. Statssekretærens løfte innebærer en ny historisk satsning til høsten, hvis velgerne gir Regjeringen fornyet tillit.

- Helt nødvendig
- Det er helt nødvendig å øke bevilgningene for å få fortgang i det store etterslepet i skogvernet og for å forberede Norge på en solid oppfølging av naturmangfoldloven, sier fagleder Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

Han understreker også viktigheten av å styrke miljøbevegelsen.

- Det er avgjørende at miljøorganisasjonene får betydelig økte midler, slik at de kan bidra til å bruke den nye loven og gi loven den funksjonen den skal ha, sier Håpnes.

Mange nye oppgaver
Ifølge den nye loven skal det velges ut prioriterte arter og områder som gis et særlig vern. I tillegg blir det utvalgte naturtyper, hvor det vil bli lagt begrensninger på næringsaktivitet og bruk. Hver utvalgte art og naturtype vil få egne handlingsplaner. Det er på det rene at miljøforvaltningen vil få en lang rekke oppgaver når loven trer i kraft. Når det skjer, er foreløpig ikke bestemt.

Solheim har støtte i Regjeringen
Miljøvernminister Erik Solheim tror på økte midler til sitt departement

- Hvis naturmangfoldloven skal gjennomføres må vi fortsette å øke midlene til miljøverndepartementet. Jeg skal gjøre det jeg kan for å oppnå det, sier Solheim.

Solheim føler at han har støtte innad i Regjeringen til en ny historisk miljøsatsing.

Statsekretær Heidi Sørensen presenterte i dag den nye naturmangfoldloven. (Foto: Martin Ødegaard)

Ønsker seg lettere jobb

08.05.2009:

Terje Riis-Johansen ønsker at klimamøtet i København overgår alles forventninger, og tror at en ambisiøs klimaavtale vil gjøre jobben hans som olje- og energiminister lettere.

IKEA vil ikke være best

04.05.2009:

IKEA vil hverken satse på økologisk bomull, miljømerking eller sertifisering av sine tekstiler. Likevel hevder gigantselskapet at de satser stort på miljø.

Treinvasjon betalt av staten

27.04.2009:

Utenlandske treslag invaderer Norge, og der trærne rykker frem er det knapt plass til andre arter. Likevel fortsetter staten å betale for utplanting av trærne.