Havet tømmes for fisk. Glassmaneter er det imidlertid massevis av. Noen som fikk lyst på middag nå?

De siste somrene har norskekysten blitt oversvømt av maneter. Fisk og skalldyr, derimot, er det verre med: Kysttorsken er truet, seien er ofte liten og makrellen holder seg lenger ut i havet på grunn av høyere temperaturer. Kamskjell er vanskelig å dykke etter, blåskjellene er giftige og hummeren er fredet på sommeren. Kan vi foreslå noe ny og spennende sjømat?

Kald forrett
Det amerikanske nettmiljømagasinet Grist tar til orde for økt konsum av maneter. Maneter som menneskeføde er ingenting nytt, de har vært spist i Kina og Sørøst-Asia i tusener av år, og kan kjøpes, tørket, på asiatiske dagligvarebutikker med godt utvalg. Grist har intervjuet den kanadiske forfatteren Taras Grescoe, som har skrevet boken "Bottomfeeder". Han har reist verden rundt for å finne fisk- og sjømatmåltider som er bærekraftige, og kan fortelle at å spise glassmaneter stort sett handler om konsistensen.

— Manet serveres ofte som en kald forrett i Sørøst-Asia, forteller Grescoe.

Han forteller at manetens egensmak er begrenset.

— Men den tar lett smak av krydder og sauser, spesielt sesamolje, chili og soyasaus, forteller Grescoe til Grist.

Vasker ut gift
Til tross for at manetens tekstur beskrives som "gummistrikk", mener Grescoe maneter har potensial som fôr for folk.

— Når større arter som torsk, sverdfisk og tunfisk er nedfisket blir det mer og mer maneter i havene rundt om i verden. Jeg synes vi bør komme i gang og spise dem, slik de gjør i Kina, Vietnam og Hawaii, sier Grescoe.

Glassmaneten inneholder noe giftstoffer, selv om giftigere manetarter benyttes til mat i Asia. Giftstoffene vaskes ut med kalium-aluminiumsulfat, og fuktighet trekkes ut av maneten med salt. Slik halvtørket manet er relativt vanlig føde i Sørøst-Asia. Det har også vært forsket på å gjøre manet til menneskemat i Norge.

500 gram halvtørket manet
1 ss mørk, kinesisk riseddik
1 ss soyasaus
1 ts sesamolje
1 ts ristede sesamfrø
½ ts sukker
1/8 ts hvit pepper

Kutt maneten i tynne, tynne strimler, omtrent som grønnsaker julienne. Legg manetstrimlene i en sil, og la dem ligge i rennende vann i minst 15 minutter, gjerne lenger. Rist på manetstrimlene innimellom.

Kok opp vann, tøm så det kokende vannet over manetstrimlene. Legg så manetstrimlene i isvann. Gjenta prosessen en gang til. Tørk manetstrimlene i en håndduk eller papir.

Blant ingrediensene til sausen, tilsett manetstrimlene og la dette stå kaldt i minimum en halv time. Bon appetit!

Foto: Ytwong/Istockphoto

- Kan bli en papirlov

03.04.2009:

Betydelige midler til forskning og forvaltning er nødvendig hvis den nye naturmangfoldloven skal sikre norsk natur. - Uten solide bevilgninger kan dette bli en papirlov, sier fagleder Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

Millionbot for oljeutslipp

12.03.2009:

StatoilHydro har nå vedtatt et forelegg på to millioner kroner etter et oljeutslipp i 2005, melder SFT. - Lommerusk, sier Naturvernforbundets Lars Haltbrekken.

Det bruser mindre på myra

04.03.2009:

Fuglefolket bekymrer seg for brushanen. Observasjoner tyder på at bestanden går tilbake. I år har Norsk Ornitologisk Forening (NOF) kåret den langtreisende, spillende fuglen, der noen individer opptrer som transvestitter, til Årets fugl for 2009.