Natur & Miljø Bulletin

Mer blod på Nigerias hender

Nigeria vil ikke ha en ny Ken Saro-Wiva. For å unngå det putter de miljøverneren Nnimmo Bassey i fengsel uten tiltale.

N&M Bulletin

Jens P. Toldnæs

Nnimmo Bassey (37) ble arrestert 5. juni, da han var på vei til et møte med vestafrikanske Friends of the Earth-grupper i Accre i Ghana.

I øyeblikket sitter han fengslet i Nigerias hovedstad Lagos. Bassey er leder for organisasjonen Environmental Rights Action. Organisasjonen er tilsluttet Friends of the Earth (FOE), hvor også Norges Naturvernforbund er medlem.

I tilegg er Bassey et ledende medlem av OilWatch, et nytt nettverk som skal hjelpe lokalbefolkning som er rammet av hensynsløs oljeutvinning.

Naturvernforbundet aksjonerer

Det nigerianske overvåkningsningspolitiet hevder Bassey har vært ettersøkt siden 1994. Han har imidlertid ikke vært arrestert tidligere. FOEs internasjonale sekretariat frykter at det er hans arbeid for menneskerettigheter og miljøvern, spesielt deltagelsen på møtet i Ghana, som er årsak til at han er arrestert.

Naturvernforbundet ønsker å sette i gang tiltak for å hjelpe Bassey.

-- Vi har ikke bestemt oss for hvordan vi skal aksjonere, men det er klart vi vil gjøre det vi kan for å hjelpe ham. Vi har ikke glemt Ken Saro-Wiva, sier informasjonssjef i Naturvernforbundet, Kåre Olerud, til N&M Bulletin.

Uklart

I følge Amnesty international er det uklart hvorfor Bassey er arrestert. Han er ikke tiltalt for noen spesiell forbrytelse. I 1994 var det flere demonstrasjoner i Nigeria, hvor demonstranter ble drept. Bassey var blant 35 demonstranter som var ettersøkt etter disse demonstrasj,onene.

- Mental forurensning er farligst

01.12.2009:

- Man kan ikke se sporene etter 300 år med reindrift på Finnmarksvidda. Men nå går sporene på kryss og tvers, sier samiske Vera Eriksen. Hun utfordrer samer og nordmenn til å lære bærekraftig utvikling av gamle samiske tradisjoner.

En siste rest av det gamle Europa

25.11.2009:

Mellom Polen og Hviterussland ligger en av Europas siste store urskoger. En glemt verden, der bisonen fortsatt gresser i lysningene mellom mosegrodde stammer. En gang var Europa dekket av slike dype skoger. Nå vil Polen utvide nasjonalparken, men lokalbefolkningen stritter imot.

Bussprosjekt i stampe

23.11.2009:

Mens EFTAs overvåkingsorgan ESA vurderer lovligheten av norske ekspressbusser, står planene for en høyfrekvent busslinje fra Stavanger til Trondheim fast i en juridisk hengemyr. Les historien om hvor vanskelig det kan være å starte en busslinje i Norge.

Forbereder ny vassdragskamp

16.11.2009:

Grønne sertifikater åpner for nytt press på vassdragene, og Per Flatberg i Naturvernforbundet sier at man nå må kjempe for at Stoltenbergs uttalelse om at de store vassdragutbyggingene er over blir stående.