Fremskrittspartiet og Høyre havner på bunnen mens Venstre og SV troner på topp i vår vurdering av partienes miljøpolitikk for den kommende stortingsperioden. Her får du full oversikt over partienes miljøpolitikk.

Jernbaneutbygging og satsing på fornybar energi er de miljøsakene som har bredest oppslutning blant partiene på Stortinget.

Natur & miljø/Miljøjournalen har gått gjennom partienes programmer for perioden 2009 – 2013 og hentet ut partienes miljøpolitikk innen områdene klima, energi, petroleum, biologisk mangfold og samferdsel. For en fyldig oversikt over partienes miljøpolitikk, gå inn på de enkelte partiene i spalten til høyre..

De store dårlige på miljø
Stortingets tre største partier, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, havner alle under karakteren "middels". Fremskrittspartiet får karakteren "svært dårlig", mens Høyre ender på "dårlig". Arbeiderpartiet ligger rett under "middels", mens Kristelig Folkeparti og Senterpartiet havner rett over. SV og Venstre har begge en bra miljøpolitikk.

Vår gjennomgang viser at et grønt sertifikatmarked, styrking av belønningsordningen for kollektivtrafikken, bygging av dobbeltspor på Østlandet, utredning av høyhastighetsbane og mer gods over på bane og sjø er saker alle partiene i noen grad slutter opp om, hvis vi holder Fremskrittspartiet utenfor.

Blant de mest ambisiøse forslagene finner vi kravet om full CO2-rensing av all gasskraft, samt rensing av store punktutslipp, som Senterpartiet, Venstre og SV går inn for. De samme partiene og Kristelig Folkeparti går mot utbygging av petroleumsvirksomhet i Lofoten, Vesterålen og på Mørekysten. Senterpartiet vil ha lavenergihus som standard, mens SV høyner vil innføre krav om at nye bygg må bygges etter den svært energieffektive passivhusstandarden. Venstre og SV vil øke skogvernet til 4,5 prosent for å sikre naturtyper og truede arter i skogen.

Miljøfiendtlige forslag
Blant de mer miljøfiendtlige punktene finner vi Fremskrittspartiets ønske om å bygge ut kull- og gasskraft uten CO2-rensing. Høyre og Fremskrittspartiet vil øke utvinningen av petroleum og vil verken skjerme Lofoten, Vesterålen eller Møreblokkene for utbygging. Arbeiderpartiet har utsatt å ta stilling til Lofoten og Vesterålen til etter valget. Partiet vil imidlertid sikre oljeindustrien god tilgang på nye leteområder. Både Høyre og Fremskrittspartiet holder døren åpen for utbygging av kjernekraft. Fremskrittspartiet og Senterpartiet er uenige om svært mye, men finner hverandre i en rovdyrpolitikk som vil føre til betydelige reduksjoner i bestandene av de store rovdyrene. Senterpartiet, Høyre, Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet vil dessuten bygge ut mer vannkraft, og åpner også for utbygging i vernede områder.

Høyre + Frp = dårlig for miljøet
Ser vi på regjeringsalternativene, kommer den rødgrønne regjeringen best ut, med en ren Frp-regjering som det dårligste alternativet, sett fra et miljøsynspunkt. En ren regjering med Arbeiderpartiet er ingen god løsning for miljøet, men den kommer likevel bedre ut enn det største borgerlige alternativet med Høyre og Fremskrittspartiet. En regjering med Høyre, Venstre og KrF vil være den nest beste.

Den beste miljøregjeringen Norge kan få er en sammenslutning av Kristelig Folkeparti, Venstre, Senterpartiet og SV. Talende nok ville den med dagens nivå på meningsmålingene få en oppslutning på snaue 25 prosent, godt under hva Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet har hver for seg.

Stortinget. (Foto: Leslie Banks/Istockphoto)

Partilederne (øverst fra høyre): Kristin Halvorsen (SV), Lars Sponheim (V), Liv Signe Navarsete (SP) og Dagfinn Høybråten (KrF). Nederst: Erna Solberg (H), Jens Stoltenberg (Ap) og Siv Jensen (Frp). (Foto: partiene)

- Mental forurensning er farligst

01.12.2009:

- Man kan ikke se sporene etter 300 år med reindrift på Finnmarksvidda. Men nå går sporene på kryss og tvers, sier samiske Vera Eriksen. Hun utfordrer samer og nordmenn til å lære bærekraftig utvikling av gamle samiske tradisjoner.

En siste rest av det gamle Europa

25.11.2009:

Mellom Polen og Hviterussland ligger en av Europas siste store urskoger. En glemt verden, der bisonen fortsatt gresser i lysningene mellom mosegrodde stammer. En gang var Europa dekket av slike dype skoger. Nå vil Polen utvide nasjonalparken, men lokalbefolkningen stritter imot.

Bussprosjekt i stampe

23.11.2009:

Mens EFTAs overvåkingsorgan ESA vurderer lovligheten av norske ekspressbusser, står planene for en høyfrekvent busslinje fra Stavanger til Trondheim fast i en juridisk hengemyr. Les historien om hvor vanskelig det kan være å starte en busslinje i Norge.

Forbereder ny vassdragskamp

16.11.2009:

Grønne sertifikater åpner for nytt press på vassdragene, og Per Flatberg i Naturvernforbundet sier at man nå må kjempe for at Stoltenbergs uttalelse om at de store vassdragutbyggingene er over blir stående.