Fremskrittspartiet og Høyre havner på bunnen mens Venstre og SV troner på topp i vår vurdering av partienes miljøpolitikk for den kommende stortingsperioden. Her får du full oversikt over partienes miljøpolitikk.

Jernbaneutbygging og satsing på fornybar energi er de miljøsakene som har bredest oppslutning blant partiene på Stortinget.

Natur & miljø/Miljøjournalen har gått gjennom partienes programmer for perioden 2009 – 2013 og hentet ut partienes miljøpolitikk innen områdene klima, energi, petroleum, biologisk mangfold og samferdsel. For en fyldig oversikt over partienes miljøpolitikk, gå inn på de enkelte partiene i spalten til høyre..

De store dårlige på miljø
Stortingets tre største partier, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, havner alle under karakteren "middels". Fremskrittspartiet får karakteren "svært dårlig", mens Høyre ender på "dårlig". Arbeiderpartiet ligger rett under "middels", mens Kristelig Folkeparti og Senterpartiet havner rett over. SV og Venstre har begge en bra miljøpolitikk.

Vår gjennomgang viser at et grønt sertifikatmarked, styrking av belønningsordningen for kollektivtrafikken, bygging av dobbeltspor på Østlandet, utredning av høyhastighetsbane og mer gods over på bane og sjø er saker alle partiene i noen grad slutter opp om, hvis vi holder Fremskrittspartiet utenfor.

Blant de mest ambisiøse forslagene finner vi kravet om full CO2-rensing av all gasskraft, samt rensing av store punktutslipp, som Senterpartiet, Venstre og SV går inn for. De samme partiene og Kristelig Folkeparti går mot utbygging av petroleumsvirksomhet i Lofoten, Vesterålen og på Mørekysten. Senterpartiet vil ha lavenergihus som standard, mens SV høyner vil innføre krav om at nye bygg må bygges etter den svært energieffektive passivhusstandarden. Venstre og SV vil øke skogvernet til 4,5 prosent for å sikre naturtyper og truede arter i skogen.

Miljøfiendtlige forslag
Blant de mer miljøfiendtlige punktene finner vi Fremskrittspartiets ønske om å bygge ut kull- og gasskraft uten CO2-rensing. Høyre og Fremskrittspartiet vil øke utvinningen av petroleum og vil verken skjerme Lofoten, Vesterålen eller Møreblokkene for utbygging. Arbeiderpartiet har utsatt å ta stilling til Lofoten og Vesterålen til etter valget. Partiet vil imidlertid sikre oljeindustrien god tilgang på nye leteområder. Både Høyre og Fremskrittspartiet holder døren åpen for utbygging av kjernekraft. Fremskrittspartiet og Senterpartiet er uenige om svært mye, men finner hverandre i en rovdyrpolitikk som vil føre til betydelige reduksjoner i bestandene av de store rovdyrene. Senterpartiet, Høyre, Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet vil dessuten bygge ut mer vannkraft, og åpner også for utbygging i vernede områder.

Høyre + Frp = dårlig for miljøet
Ser vi på regjeringsalternativene, kommer den rødgrønne regjeringen best ut, med en ren Frp-regjering som det dårligste alternativet, sett fra et miljøsynspunkt. En ren regjering med Arbeiderpartiet er ingen god løsning for miljøet, men den kommer likevel bedre ut enn det største borgerlige alternativet med Høyre og Fremskrittspartiet. En regjering med Høyre, Venstre og KrF vil være den nest beste.

Den beste miljøregjeringen Norge kan få er en sammenslutning av Kristelig Folkeparti, Venstre, Senterpartiet og SV. Talende nok ville den med dagens nivå på meningsmålingene få en oppslutning på snaue 25 prosent, godt under hva Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet har hver for seg.

Stortinget. (Foto: Leslie Banks/Istockphoto)

Partilederne (øverst fra høyre): Kristin Halvorsen (SV), Lars Sponheim (V), Liv Signe Navarsete (SP) og Dagfinn Høybråten (KrF). Nederst: Erna Solberg (H), Jens Stoltenberg (Ap) og Siv Jensen (Frp). (Foto: partiene)

Ønsker seg lettere jobb

08.05.2009:

Terje Riis-Johansen ønsker at klimamøtet i København overgår alles forventninger, og tror at en ambisiøs klimaavtale vil gjøre jobben hans som olje- og energiminister lettere.

IKEA vil ikke være best

04.05.2009:

IKEA vil hverken satse på økologisk bomull, miljømerking eller sertifisering av sine tekstiler. Likevel hevder gigantselskapet at de satser stort på miljø.

Treinvasjon betalt av staten

27.04.2009:

Utenlandske treslag invaderer Norge, og der trærne rykker frem er det knapt plass til andre arter. Likevel fortsetter staten å betale for utplanting av trærne.