Terje Riis-Johansen ønsker at klimamøtet i København overgår alles forventninger, og tror at en ambisiøs klimaavtale vil gjøre jobben hans som olje- og energiminister lettere.
– Realiteten er at vi må ha på plass en global politikk i forhold til klimaendringene. Og dersom man får til det, så skal det ikke stå på Norge. Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen sier at hans ønske for jula er en klimaavtale i København som blir bedre enn man nå forventer.
– Vi har fordømt dårlig tid. Det er vi enige om!
Han tror den store felles forståelsen for gjennomføring av klimatiltak vil komme, men at vi ikke er der i dag.
– På spørreundersøkelser sier folk sier at de er opptatt av klima, mens når det kommer til hverdagen bryr man seg egentlig mer om man får råd til en eller to sydenturer, sier statsråden.
Han tror at alle som er opptatt av å håndtere klimaproblemet ville fått en enklere jobb med en ambisiøs klimaavtale, og at det ville blitt enklere å få aksept for å gjøre større endringer.

Mest omtalte medlem
Han har i løpet av vinteren hatt det mest omdiskuterte medlemskapet i Naturvernforbundet. Etter at han fortalte Dagens Næringsliv at han lenge hadde vært medlem i Naturvernforbundet, lot ikke kritikken vente på seg. Blant annet sa direktøren i Oljeindustriens Landsforening, Per Terje Vold, til Teknisk Ukeblad at det ville være en katastrofe om Riis-Johansen som olje- og energiminister fulgte forbundets meninger. Fra Høyres Ivar Kristiansen fikk han beskjed om at han burde melde seg ut og at medlemskapet i høyeste grad var problematisk. Kjetil Solvik-Olsen i Fremskrittspartiet mente at olje- og energiministeren ”sendte helt feil signaler når han er medlem i en organisasjon som beklager at oljeindustrien er en lovlig bransje”. Uten at Riis-Johansen tok det veldig tungt.
– Kjeft fra Fremskrittspartiet er det rett og slett greit å få. Sånn sett ser jeg ikke noe galt i det, ler han.

Ikke enig i alt
Riis-Johansen har et langt liv som organisasjonsmenneske bak seg. I Naturvernforbundet har han vært medlem så lenge han kan huske.
– Jeg har vært opptatt av forvaltning og vært glad i naturen, sier han.
Riis-Johansen forteller at han spesielt er opptatt av det å ta vare på og bruke naturen.
– Jeg er ikke enig i alt Naturvernforbundet står for, men det er helt greit. Jeg er ikke en gang enig i alt Senterpartiet står for, sier han.
Han forteller at han er medlem i en rekke organisasjoner og at organisasjonsinteressen går helt tilbake til han som tiåring ble medlem av 4H. Siden den gang har han blant annet engasjert seg i lokale idrettslag og landbruksorganisasjoner.
– Og Senterpartiet og Nei til EU, som er de organisasjonene jeg har brukt mest tid på.

Rekordmange konsesjoner
Som leder i olje- og energidepartementet står Terje Riis-Johansen i dag ansvarlig for at det deles ut flere konsesjoner for leting av olje enn noen gang tidligere. Men han vil ikke være med på at det ikke er forenlig med Senterpartiets politikk om å minske tempoet i oljeutvinningen.
– Realiteten er at oljeproduksjonen går ned, og veldig mange av funnene som gjøres nå er små. Forskjellen på for eksempel Ekofisk og Goliat er ekstrem. Det er hevet over enhver tvil at olje og petroleum vil forsyne verden med energi i fortsatt lang tid.
– Men hva slags nivå bør oljeproduksjonen i Norge være på?
– Vi er ikke i nærheten av å være der at man ved å strupe norsk oljeproduksjon løser verdens energiproblemer. Det viktigste vi kan gjøre er å få på plass ny teknologi, som vil gi en renere norsk oljeproduksjon.
Riis-Johansen tror at med det fokuset som er på energi, vil man se endringer. Han tror at man i fremtiden vil kunne se at offshore vindkraft kan produsere energi i stor skala i Norge.

Forsker fornybart
Fornybar energi er ikke bare vindkraft. Riis-Johansen forteller også om et nylig besøk på Kjeller, hvor han hadde med seg 100 millioner kroner.
– Jeg spurte forskerne på Kjeller om hva jeg fikk tilbake hvis jeg ga dem 100 millioner. Og da sa forskerne at da skulle de lage solceller som var konkurransedyktige. Greit, sa jeg, de pengene kan du beholde.
Riis-Johansen forteller også at Norge i dag bruker mye penger på fornybar energi gjennom Enova, men er enig i at man kunne brukt mer på vindkraft.
– Jeg skal ikke si at vi ikke skal bruke mer. Storbritannia har fokusert mer på vind, vi har fokusert mer på vann. Vi har lykkes ganske bra med å sikre Norge fornybar energi, ved at vannkraften dekker seksti prosent av det norske forbruket.

Vil finne løsninger
Når det gjelder debatten om vern av Lofoten og Vesterålen mener Riis-Johansen det er gode grunner til å holde på standpunktet Senterpartiet har nå, hvor de går mot oljeboring i disse områdene.
– Det er sikkert at vi skal klare å finne løsninger både før og etter valget.
Riis-Johansen hevder at han aldri har vært ekstremist i noen retning i politikken. Når det gjelder boring i nordområdene sier han at han vil gjøre erfaringer i de områdene man allerede er.
– Men teknologisk er det klart at man får andre utfordringer jo lenger nord man kommer. Jeg tror det er fornuftig å gå forsiktig frem, og vi skal høste erfaringer mens vi gradvis utvikler ny teknologi.
På spørsmål om han fortsetter som olje- og energiminister dersom man åpner for oljeboring i Lofoten og Vesterålen sier Riis-Johansen at han trives godt i et rødgrønt fellesskap.
– Og jeg er rolig på det at vi kommer til å finne en god løsning for miljøet i Lofoten og Vesterålen.

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen

- Mental forurensning er farligst

01.12.2009:

- Man kan ikke se sporene etter 300 år med reindrift på Finnmarksvidda. Men nå går sporene på kryss og tvers, sier samiske Vera Eriksen. Hun utfordrer samer og nordmenn til å lære bærekraftig utvikling av gamle samiske tradisjoner.

En siste rest av det gamle Europa

25.11.2009:

Mellom Polen og Hviterussland ligger en av Europas siste store urskoger. En glemt verden, der bisonen fortsatt gresser i lysningene mellom mosegrodde stammer. En gang var Europa dekket av slike dype skoger. Nå vil Polen utvide nasjonalparken, men lokalbefolkningen stritter imot.

Bussprosjekt i stampe

23.11.2009:

Mens EFTAs overvåkingsorgan ESA vurderer lovligheten av norske ekspressbusser, står planene for en høyfrekvent busslinje fra Stavanger til Trondheim fast i en juridisk hengemyr. Les historien om hvor vanskelig det kan være å starte en busslinje i Norge.

Forbereder ny vassdragskamp

16.11.2009:

Grønne sertifikater åpner for nytt press på vassdragene, og Per Flatberg i Naturvernforbundet sier at man nå må kjempe for at Stoltenbergs uttalelse om at de store vassdragutbyggingene er over blir stående.