Nyhetstjenesten på Direktoratet for naturforvaltnings (DN) side "Rovviltportalen" er satt sammen av Folkeaksjonen ny rovdyrpolitikk, som blant annet vil utrydde ulven i Norge. Nå reagerer naturvernere og rovdyrforkjempere.

— Nyhetstjenesten har et veldig tendensiøst utvalg av saker, særlig når det gjelder sakene som er klippet fra utenlandske kilder. Det er presentert på en statlig nettside, med direktoratets logo, men utvalget av nyhetssaker er tatt av en organisasjon som vil utrydde norske dyrearter, sier Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

Faktaside med slagside?
DNs rovviltportal er en faktaside om norsk forvaltning av rovvilt, med faktaopplysninger om bestander, lovverk, politiske målsettinger og forvaltning. To interesseorganisasjoner står steilt mot hverandre i rovdyrsaken: Foreningen våre rovdyr (FVR), som ønsker en mer solid rovdyrbestand, og Folkeaksjonen ny rovdyrpolitikk (FNR), som vil holde bestandene på et minimum og blant annet utrydde ulven i Norge. FNR mottar årlig 250 000 kroner fra direktoratet for å gjøre et utvalg av nyhetssaker som legges på Rovviltportalen.

— Tror den er nøytral
— Vi har påpekt flere ganger overfor DN at FNRs utvelgelse av saker heller mot propaganda. Det er helt uakseptabelt at nyhetstjenesten blir presentert slik den gjør. Folk tror dette er et nøytralt, statlig utvalg av saker, mens det egentlig er FNR som styrer inntrykket, sier leder Birger Westergren i FVR.

FNRs leder Nils Solberg sier at de ikke bevisst forsøker å plukke oppslag for å underbygge deres egen sak.

— Vi legger ut alt vi finner som kommer fra begge sider, og legger også ut lenker til både saker og leserbrev fra blant annet Norges Naturvernforbund og WWF. Vi ønsker å gi et helt objektivt bilde av debatten, forteller Solberg.

Alle kan tipse
FNRs leder sier at alle, også vernesiden, er velkommen til å sende tips til nyhetssaker og lenker til dem.

— Vi har i dag saker fra Norge, Sverige og Nord-Amerika, og har ikke språkkunnskaper eller tid til å finne for eksempel finske eller russiske saker om rovdyr som vi kan legge ut. Hvis noen kunne ha hjulpet oss med det hadde nyhetstjenesten blitt enda bedre og mer dekkende, sier Solberg.

DN følger med
Seksjonssjef Terje Bøe i viltseksjonen til DN sier at de følger med på hvilke saker som blir plukket ut til nyhetstjenesten.

— Vi har oppmerksomhet rundt dilemmaet med at det gjøres et redaksjonelt utplukk av saker som presenteres på våre sider. Vi går ikke inn og redigerer hvilke saker FNR kan få legge ut, men ser at det sikkert er flere måter dette kunne ha vært løst på, sier Bøe.

Direktoratet innrømmer imidlertid at det nok kunne ha vært lurt å merke nyhetssiden slik at det går klarere frem at utvalget av saker ikke er gjort av Direktoratet, men av FNR.

Rekordmange gauper er skutt i år. (Foto: Tor Bjarne Christensen)

- Mental forurensning er farligst

01.12.2009:

- Man kan ikke se sporene etter 300 år med reindrift på Finnmarksvidda. Men nå går sporene på kryss og tvers, sier samiske Vera Eriksen. Hun utfordrer samer og nordmenn til å lære bærekraftig utvikling av gamle samiske tradisjoner.

En siste rest av det gamle Europa

25.11.2009:

Mellom Polen og Hviterussland ligger en av Europas siste store urskoger. En glemt verden, der bisonen fortsatt gresser i lysningene mellom mosegrodde stammer. En gang var Europa dekket av slike dype skoger. Nå vil Polen utvide nasjonalparken, men lokalbefolkningen stritter imot.

Bussprosjekt i stampe

23.11.2009:

Mens EFTAs overvåkingsorgan ESA vurderer lovligheten av norske ekspressbusser, står planene for en høyfrekvent busslinje fra Stavanger til Trondheim fast i en juridisk hengemyr. Les historien om hvor vanskelig det kan være å starte en busslinje i Norge.

Forbereder ny vassdragskamp

16.11.2009:

Grønne sertifikater åpner for nytt press på vassdragene, og Per Flatberg i Naturvernforbundet sier at man nå må kjempe for at Stoltenbergs uttalelse om at de store vassdragutbyggingene er over blir stående.