Nyhetstjenesten på Direktoratet for naturforvaltnings (DN) side "Rovviltportalen" er satt sammen av Folkeaksjonen ny rovdyrpolitikk, som blant annet vil utrydde ulven i Norge. Nå reagerer naturvernere og rovdyrforkjempere.

— Nyhetstjenesten har et veldig tendensiøst utvalg av saker, særlig når det gjelder sakene som er klippet fra utenlandske kilder. Det er presentert på en statlig nettside, med direktoratets logo, men utvalget av nyhetssaker er tatt av en organisasjon som vil utrydde norske dyrearter, sier Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

Faktaside med slagside?
DNs rovviltportal er en faktaside om norsk forvaltning av rovvilt, med faktaopplysninger om bestander, lovverk, politiske målsettinger og forvaltning. To interesseorganisasjoner står steilt mot hverandre i rovdyrsaken: Foreningen våre rovdyr (FVR), som ønsker en mer solid rovdyrbestand, og Folkeaksjonen ny rovdyrpolitikk (FNR), som vil holde bestandene på et minimum og blant annet utrydde ulven i Norge. FNR mottar årlig 250 000 kroner fra direktoratet for å gjøre et utvalg av nyhetssaker som legges på Rovviltportalen.

— Tror den er nøytral
— Vi har påpekt flere ganger overfor DN at FNRs utvelgelse av saker heller mot propaganda. Det er helt uakseptabelt at nyhetstjenesten blir presentert slik den gjør. Folk tror dette er et nøytralt, statlig utvalg av saker, mens det egentlig er FNR som styrer inntrykket, sier leder Birger Westergren i FVR.

FNRs leder Nils Solberg sier at de ikke bevisst forsøker å plukke oppslag for å underbygge deres egen sak.

— Vi legger ut alt vi finner som kommer fra begge sider, og legger også ut lenker til både saker og leserbrev fra blant annet Norges Naturvernforbund og WWF. Vi ønsker å gi et helt objektivt bilde av debatten, forteller Solberg.

Alle kan tipse
FNRs leder sier at alle, også vernesiden, er velkommen til å sende tips til nyhetssaker og lenker til dem.

— Vi har i dag saker fra Norge, Sverige og Nord-Amerika, og har ikke språkkunnskaper eller tid til å finne for eksempel finske eller russiske saker om rovdyr som vi kan legge ut. Hvis noen kunne ha hjulpet oss med det hadde nyhetstjenesten blitt enda bedre og mer dekkende, sier Solberg.

DN følger med
Seksjonssjef Terje Bøe i viltseksjonen til DN sier at de følger med på hvilke saker som blir plukket ut til nyhetstjenesten.

— Vi har oppmerksomhet rundt dilemmaet med at det gjøres et redaksjonelt utplukk av saker som presenteres på våre sider. Vi går ikke inn og redigerer hvilke saker FNR kan få legge ut, men ser at det sikkert er flere måter dette kunne ha vært løst på, sier Bøe.

Direktoratet innrømmer imidlertid at det nok kunne ha vært lurt å merke nyhetssiden slik at det går klarere frem at utvalget av saker ikke er gjort av Direktoratet, men av FNR.

Rekordmange gauper er skutt i år. (Foto: Tor Bjarne Christensen)

- Kan bli en papirlov

03.04.2009:

Betydelige midler til forskning og forvaltning er nødvendig hvis den nye naturmangfoldloven skal sikre norsk natur. - Uten solide bevilgninger kan dette bli en papirlov, sier fagleder Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

Millionbot for oljeutslipp

12.03.2009:

StatoilHydro har nå vedtatt et forelegg på to millioner kroner etter et oljeutslipp i 2005, melder SFT. - Lommerusk, sier Naturvernforbundets Lars Haltbrekken.

Det bruser mindre på myra

04.03.2009:

Fuglefolket bekymrer seg for brushanen. Observasjoner tyder på at bestanden går tilbake. I år har Norsk Ornitologisk Forening (NOF) kåret den langtreisende, spillende fuglen, der noen individer opptrer som transvestitter, til Årets fugl for 2009.