- Ja eller nei til petroleumsutvinning i Lofoten/Vesterålen?
- Vi ønsker å åpne for petroleumsvirksomhet i dette området. Det er viktig å starte leteboring så snart som mulig fordi det tar 10 til 15 år fra leteboring starter til et felt er i produksjon.

- Nevn de tre viktigste tiltakene for å redusere utslippene av klimagasser i Norge:
- Satsning på fornybare energikilder, økt energieffektivisering gjennom teknologinøytrale støtteordninger og satsing på CO2-rensing.

- Satsing på fornybar energi:
- Vi ønsker videre utbygging av vannkraft, både i eksisterende vassdrag og i nye vassdrag. Det er stort potensial i modernisering av eksisterende anlegg og i utbygging av småkraftverk. Vi ønsker utbygging av vindkraft både på land og til havs, forutsatt at det kan forsvares samfunnsøkonomisk, noe som foreløpig ikke er tilfelle med havvindmøller. Vi ønsker videre satsning på bioenergi og forskning på andre energikilder.

- Satsning på jernbane/høyhastighetsbane:
- Frp satser på jernbane både til persontransport og godstransport over lange avstander. Frp prioriterer derfor dobbeltspor Oslo-Halden, Oslo-Skien og Oslo-Lillehammer samt kryssingsspor for lange godstog. Frp ønsker ikke å bygge ut lyntog i Sør-Norge, fordi folk bor for spredt.

- Satsning på skogvern:
- Vi er positive til opprettelse av naturreservater, naturparker og lignende, men prinsippet om "vern gjennom bruk" skal legges til grunn. Ved vern av store områder bør det i hovedsak være offentlige eiendommer. Restriksjoner skal kun være utformet for å hindre ødeleggelse av naturgrunnlaget.

- Ja eller nei til vannkraftutbygging i vernede vassdrag?
- Vi er positive til utbygging av lønnsomme og miljøtilpassede prosjekter i vernede vassdrag.

- Hvilken plass skal rovdyrene ha i norsk natur?
- Det bør søkes opprettholdt en bestand av jerv, bjørn og gaupe. Forvaltningen av denne må skje lokalt der en har forutsetning for å vurdere situasjonen. Derfor må prioriterte rovdyrsoner avvikles.

- Stiller du deg bak FNs klimapanels konklusjon om menneskeskapte klimaendringer?
- Vi velger å være føre var ut fra FNs klimapanels konklusjoner, men ønsker også å følge med på andres synspunkter. Vi ønsker en bredere debatt som slipper alle synspunkter til, også de som er skeptiske til FNs klimapanel.

- Hva ønsker du å bli husket for hvis du får fire år som statsminister?
- At jeg ledet en Frp-regjering som tok folk på alvor og som løste krisen i helsevesenet og eldreomsorgen, og som bygget effektive, trygge og miljøvennlige veier, uten bompenger.

Siv Jensen, Fremskrittspartiet. (Foto: Bård Gudim)

Norges mektigste banksjef

10.08.2009:

Han har ikke oversikt over beholdningen, og er ikke rammet av finanskrisa. Han er en av få bankdirektører som har fått mer makt det siste året, men hvelvet hans lekker som en sil. Ivar Myklebust i Artsdatabanken kan meget vel være Norges mektigste bankdirektør.

Forbyr miljøgift i tåteflasker

03.08.2009:

Danmark går foran i EU, og forbyr bruken av stoffet bisfenol A i tåteflasker. Stoffet er hormonforstyrrende, og kan påvirke nervesystemet til små barn.

Fisker mer truet torsk

22.07.2009:

Fisket av sterkt truet kysttorsk økte i fjor, til tross for at bestanden befinner seg på et historisk lavt nivå. Havforskerne anbefaler null fangst.

Biologiske trusler til salgs

26.06.2009:

For noen hundrelapper kan du fylle hagen din med svært skadelige arter. Invasive fremmede arter er å få kjøpt over hele landet. Her er et utvalg av plantene du ikke bør ha på handlelista.